Gå til innhold

Nokia N73 eller Samsung D900?

FV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skal kjøpe ny mobil... funnet 2 jeg liker veldig godt, men klarer ikke bestemme meg.

9268254[/snapback]

Du må klarlegge hva du skal bruke telefonen til.

Det er snakk om to ganske forskjellige telefoner. N73 er en typisk businesstelefon, men med godt kamera. Den kjører Symbian S60 operativsystem, som gjør at man kan kjøre flere oppgaver samtidig. Dessuten finnes det et rikt utvalg av programmer man kan legge inn på mobilen. N73 har god lyd, og den har en meget bra handsfreehøyttaler. Synes også batteritiden er god. Den har 3G, og ekstra videokamera. N73 har innebygget FM-radio. Skjermen er stor og klar. Et minus er joysticken, som en del har fått trøbbel med. Nokias PC Suite er meget bra.

Samsung D900 vet jeg ikke så mye om, men jeg har hatt noen samsungtelefoner. Samsung lager gode og stilige mobiler, men jeg ville ikke valgt Samsung dersom man skal bruke den til businessoppgaver. Den er heller ikke så god på mp3. Blant annet kan man ikke stille inn equalizeren etter eget ønske, men må ta til takke med ferdiginnstilte valg. Samsung har ikke brukerprofiler. Dersom man ønsker ulike fargetema, kan man glemme dette, bortsett fra de to-tre som er på telefonen. Menysystemet husker de siste valgene du gjorde, noe jeg synes stort sett bare er heft. PC-programvaren er sær, blant annet får man av og til trøbbel med å laste opp bilder og lyder, samt at lagringssystemet for dette på mobilen er meget rigid.

Håper dette var til hjelp. Dersom du lurer på noe mer konkret, gi beskjed.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Tusen takk for et innlegg som ga mange svar.

Hva mener du egentlig med typisk buisness telefon?

Jeg skal bruke den til privat bruk.

Det som er viktig for meg på en telefon:

-bra kamera

-kjapp "tenketid" / bra prosessor - I bunn og grunn en rask mobiltelefon

-forståelige menyer

-mp3

-smidig design (dvs. rimelig i størrelse og tykkelse)

-klokkealarm

-kalkulator

-mulighet for og laste ned musikk og bruke det som ringetone

-mulighet for og koble til datamaskin

-bra batteritid

Jeg skulle til og skrive 3g på lista mi, men egentlig så vet jeg ikke hva det er og hva som er vitsen med det. Samme gelder EDGE og alt det der.

Men høy teknologisk materiale på den nye mobilen min, kan da ikke være feil.

Det som ikke nødvendigvis er viktig, men kunne vært kjekt og ha:

-stoppeklokke

-radio

-videoopptak

-minnebrikke

Endret av FV
Lenke til kommentar
Tusen takk for et innlegg som ga mange svar.

Hva mener du egentlig med typisk buisness telefon?

Jeg skal bruke den til privat bruk.

Business betyr at det legges ekstra vekt på kalender- og telefon-/adressebokfunksjoner, samt tilkoblingsmuligheter. Merk at Samsungs telefonbok IKKE kan lagre adresser. Merk også at Samsung ikke tillater mer enn et meget begrenset antall tegn i kalendertitler. Kalendervarsler på N73 er meget god, og man kan velge varseltone. Når alarmen går, kan man velge å utsette den med 5 minutter.

Hos Nokia tillates temmelig mange tegn i notater. Jeg synker notater fra Outlook, og slipper å dele dem opp i flere smånotater på 30-40 tegn. Notater i kalenderoppføringer og telefonbokoppføringer går også bra.

N73 tillater skille mellom jobb og privat når det synkes. I tillegg synker den glatt repeterende kalenderoppføringer. Det gjør ikke Samsung. Man må gå inn i de oppføringene det gjelder, og angi dette på telefonen.

Det som er viktig for meg på en telefon:

-bra kamera

Kameraet på N73 er meget bra.

-kjapp "tenketid" / bra prosessor - I bunn og grunn en rask mobiltelefon

N73 er ikke spesielt rask! Det finnes nyere symbianmodeller fra Nokia som er mye kjappere, f.eks 6290, 5700 og 6110.

-forståelige menyer

Det har begge, men liker bedre Nokia.

-mp3

Se forrige post. Men holder en knapp på Nokia her.

-smidig design (dvs. rimelig i størrelse og tykkelse)

Her vinner nok D900, men N73 er ikke sååå stor da.

-klokkealarm

Dette har begge, men på N73 er det ikke repetisjon. Man må stille den inn hver dag!! Sykt!

-kalkulator

Har begge

-mulighet for og laste ned musikk og bruke det som ringetone

Det skulle gå, men holder en knapp på Nokia.

-mulighet for og koble til datamaskin

Går på begge, men Nokia et hestehode foran! Vet at det følger med USB-kabel til N73. Merk at N73 bruker kontakten Pop-port, som nå er på vei ut.

-bra batteritid

Vet ikke hvordan det er med D900, men N73 har det.

Jeg skulle til og skrive 3g på lista mi, men egentlig så vet jeg ikke hva det er og hva som er vitsen med det. Samme gelder EDGE og alt det der.

Men høy teknologisk materiale på den nye mobilen min, kan da ikke være feil.

3G er høyhastighetsdataoverføring. Best dekning rundt byer. Fordel ved overføring av data. Det går fortere. Men telefonen har også EDGE, som er en raskere versjon av GPRS for dataoverføring. Her er dekningen meget god. 3G gir bedre lyd ved telefonsamtaler og raskere dataoverføring, samt at man kan bruke videotelefoni og tv-overføring, men det er ikke noe must. Telefonen har uansett ikke wlan (trådløst internett), så det kan fort bli dyrt å overføre mye data.

Det som ikke nødvendigvis er viktig, men kunne vært kjekt og ha:

-stoppeklokke

D900 har Merk at n73 heller ikke har timer (nedtellingstidtaker). Dette må kjøpes utenom. Sykt! Den på Samsung kan stilles i timer og minutter, men ikke sekunder.

-radio

Dette har N73. Vet ikke om D900 har det.

-videoopptak

Dette har begge, men N73 har sannsynligvis best oppløsning. Har filmet med N73, og det blir bra!

-minnebrikke

Ok begge. Samsung bruker Micro-SD, som er kompatibelt med de fleste nyere Noka, samt Samsung og Motorola.

La meg tilføye at de samsungtelefonene jeg har hatt, har vært av topp kvalitet. Og de har vært stilige. Har faktisk kjøpt dem mest på grunn av utseendet. Dessverre har de ikke vært lenge i min besittelse på grunn av at jeg krever mer av kalender og telefonbok, samt  funksjonalitet overfor PC.

9268564[/snapback]

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Dette både hjalp meg og fikk meg i enda mer tvil :p Men er svært takknemmelig for at du tok deg tid til og besvare dette.

Mobil er skikkelig vanskelig i dag. Finnes aldri en mobil som har alt du kunne tenke deg. Jeg sliter...skikkelig :hmm:

Jeg holder selv en knapp på N73 nå. Men så er det jo det jeg kommer til og savne, som at D900 sin alarm slipper du stille hver dag! etc.

Men nå fant jeg en ny versjon av D900. D900i. :hmm::ermm::hmm:

Lenke til kommentar
Dette både hjalp meg og fikk meg i enda mer tvil :p Men er svært takknemmelig for at du tok deg tid til og besvare dette.

Mobil er skikkelig vanskelig i dag. Finnes aldri en mobil som har alt du kunne tenke deg. Jeg sliter...skikkelig  :hmm:

Jeg holder selv en knapp på N73 nå. Men så er det jo det jeg kommer til og savne, som at D900 sin alarm slipper du stille hver dag! etc.

Men nå fant jeg en ny versjon av D900. D900i.  :hmm:  :ermm:  :hmm:

9268835[/snapback]

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Det er derfor det er greit å oppsøke slike nyhetsforum. Jeg får selv masse hjelp!

Altarnativt kan du vurdere andre symbianmodeller fra Nokia. De nyeste er meget kjappe, og har repeterende vekkerfunksjon.

E65 er en interessant modell, Den har WLAN også, slik at du kan surfe via trådløst internett. Raskere og billigere. Den har ikke så bra kamera som N73, men jeg synes det duger. Videooppløsningen er som på N73. Det er en 3G telefon, men har ikke ekstra videokamera.

Videre har du N95 og 6110 Navigator, begge med GPS. N95 har også WLAN, men koster en god del mer.

Sjekk litt rundt på Nokias hjemmesider, samt i Amobils tester.

Sony Ericsson lager også bra mobiler, men de er ikke like gode på business som Nokia. Med de er gode nok til at jeg kan bruke dem. Sony Ericsson har nettopp kommet med P1, som du også kan sjekke.

Valget er IKKE enkelt! Jeg har hatt rimelig mange mobiler, men er fremdeles på jakt etter den perfekte mobil.

Den perfekte mobil for meg har:

Nokias kalender og telefonbok.

Sony Ericssons Walkman-spiller

Sony Ericssons Track ID for å finne ut hvilken låt som spilles f.eks på radio.

Sony Ericssons RDS-radio

Nedtellingtidtaker og stoppeklokke

Enhetsomregner

3 megapixel ++ kamera med VGA videokamera

Kameradeksel

3G

WLAN

GPS (dette kan kjøpes som tilleggsutstyr til en rekke mobiler)

Raske menyer

God batteritid

Hendig format

En pris på rundt 4000 kr.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkuratt buisness telefon jeg er ute etter. Noe som har enkele og greie menyer, slik at du klarer og ringe en kammerat i fulla, når du skal hjem fra byen. Noe som ikke ser ut som en maskinpistol i dresslomma, men alikevel ha alle funksjonene og teknologien jeg er ute etter. Og jeg hater ting som tar tid. Derfor er generelt trege mobiler ikke noe for meg.

Jeg har selv hatt 3 mobiler i mitt liv.

Nokia 3310, som i dens tid faktisk var utrolig bra.

Simens S60 (eller noe sånt) som var helt fantastisk forferdelig! Det må være noe av den dårligste mobilen jeg har sett.

Og den siste er den jeg har nå, som lever på sine siste minutt. LG (har ikke peiling hvilket merke). Det er kamskjell iallefall. Jeg klarer ikke lese meldinger lenger, derfor trenger jeg ny i en brennfart.

Vel... jeg tror jeg må ta meg en tur på Lefdal eller noe, slik at jeg kan se mobilene med mine egne øyner. Men jeg er åpen for andre forslag!

Lenke til kommentar
Det er ikke akkuratt buisness telefon jeg er ute etter. Noe som har enkele og greie menyer, slik at du klarer og ringe en kammerat i fulla, når du skal hjem fra byen. Noe som ikke ser ut som en maskinpistol i dresslomma, men alikevel ha alle funksjonene og teknologien jeg er ute etter. Og jeg hater ting som tar tid. Derfor er generelt trege mobiler ikke noe for meg.

Jeg har selv hatt 3 mobiler i mitt liv.

Nokia 3310, som i dens tid faktisk var utrolig bra.

Simens S60 (eller noe sånt) som var helt fantastisk forferdelig! Det må være noe av den dårligste mobilen jeg har sett.

Og den siste er den jeg har nå, som lever på sine siste minutt. LG (har ikke peiling hvilket merke). Det er kamskjell iallefall. Jeg klarer ikke lese meldinger lenger, derfor trenger jeg ny i en brennfart.

Vel... jeg tror jeg må ta meg en tur på Lefdal eller noe, slik at jeg kan se mobilene med mine egne øyner. Men jeg er åpen for andre forslag!

9269063[/snapback]

Da trenger du vel egentlig ikke noen veldig avansert telefon. N73 blir litt for avansert, eller den har for mye du egentlig ikke trenger. Dessuten er den ikke rask.

Jeg ville gått for noe enklere. Hva med en Sony Ericsson-mobil eller en Nokia med Series 40 operativsystem, som f.eks 6300? Begge merkene er greie å koble opp mot PC, og er bra utrustet. De mangler dessuten "særhetene" til Samsung. Nokia har en del feil, men jeg har ikke hørt at det er mye på 6300.

Samsung lager meget bra telefoner av høy kvalitet, men ikke noe for meg.

Dersom du vil gjøre litt research før kjøp, har du en stor oppgave foran deg, men å lese tester på A-mobil, gir nok svar på en del. Og bare spør videre om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, N73 er nå en utgående modell, hverken Lefdal, Elprice, Elkjøp, eller Expert får tak i denne lenger. Men at den fremdeles er en av de beste mobilene som har sett dagens lys er det ingen tvil om, synd den går over i rekken blant klenodiumene snart.

Lenke til kommentar
Bare for å nevne det, N73 er nå en utgående modell, hverken Lefdal, Elprice, Elkjøp, eller Expert får tak i denne lenger.  Men at den fremdeles er en av de beste mobilene som har sett dagens lys er det ingen tvil om, synd den går over i rekken blant klenodiumene snart.

9269638[/snapback]

Ja, den har bare vært på markedet ca ett år. Mange private og firma har kjøpt den, og det er en meget bra telefon, selv om den går for treigt og en del har måttet bytte joystick. Personlig velger jeg helst vekk telefoner med joystick, fordi det ikke er noe 'joy' med den stikka. Men jeg fikk min N73 i forbindelse med et prosjekt. Den ligger og sover søtt i ei skuff. Jeg sverger til navigeringstast.

Lenke til kommentar

nå tror jeg at jeg har bestemt meg! Nokia 6300! Bra valg?

Er den på vei ut? Vel... den er jo ikke den nyeste da, men billig!

Den hadde det meste jeg trengte og.

MEN! Kan du koble denne mobilen til pc? evt. hvordan?

Lenke til kommentar
nå tror jeg at jeg har bestemt meg! Nokia 6300! Bra valg?

Er den på vei ut? Vel... den er jo ikke den nyeste da, men billig!

Den hadde det meste jeg trengte og.

MEN! Kan du koble denne mobilen til pc? evt. hvordan?

9269794[/snapback]

6300 er en meget bra telefon, og den har et flott design. Den har alt du trenger, og du trenger sikkert ikke 3G eller WLAN.

Den har Series 40 operativsystem, og dermed trenger du ikke kjøpe mer eller mindre vel-/mislykket tredjeparts programvare for å få noe så selvfølgelig som vekking med repetisjon, nedtellingstidtaker og stoppeklokke.

Videre har Series 40-operativsystemet profiler med mulighet for tidsinnstilling. Dvs, hvis du skal i møte fra kl 12 til 14, setter du mobilen på lydløs når møtet nærmer seg, og angir at den skal være lydløs til f.eks kl 14. Kl 14 endres profilen tilbake til det du hadde før.

Telefonen er kjapp, men ikke av de aller kjappeste. Likevel tror jeg det holder!

Les test på Amobil før du kjøper noe.

Snakket med min mobilpusher på Telebutikken, og de skrøt veldig av 6300.

Telefonen kan kobles til Nokia PC Suite via USB-kabel (ekstrautstyr) eller Blåtann. Til store filer (les mp3) er det en fordel med kabel, men så har det seg slik at telefonen har minnekortplass. Dermed kan man vha en minnekortleser overføre filer lynraskt. Merk at man må ha USB-kabel for å oppdatere telefonens operativsystem, men dersom du skulle ønske det, kan du sikkert få lånt en eller be dem om å gjøre det i butikken.

Det virker som du er nær målet, og jeg tror du skal bli godt fornøyd med 6300, ut fra de behovene du har angitt.

6300 kom i vår, og den har solgt som hakka møkk. Den vil nok være i butikkene en stund til, tenker jeg.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Du har hjulpet meg og finne den rette mobilen for meg og mitt bruk! Takk skal du ha! :)

Men hva er bra med og oppdatere operativsystemet? Fordeler? Ulemper? Dyrt?

Kommer nok til og kjøpe usb kabel utenom uansett. Det er greit og ha tror jeg. Og kanskje en ny minnebrikke. 2GB eller noe og sånt.

Lenke til kommentar
Du har hjulpet meg og finne den rette mobilen for meg og mitt bruk! Takk skal du ha! :)

Men hva er bra med og oppdatere operativsystemet? Fordeler? Ulemper? Dyrt?

Kommer nok til og kjøpe usb kabel utenom uansett. Det er greit og ha tror jeg. Og kanskje en ny minnebrikke. 2GB eller noe og sånt.

9269969[/snapback]

Man oppgraderer operativsystemet til et nyere, hvor feil og mangler er reparert. Det er gratis, og du mister ikke garantien, siden dette er ment at kunden selv kan gjøre. Men alt det kan vi komme tilbake til når du trenger det. Du gjør lurt i å kjøpe kabel uansett.

Tlf. leveres med minnkort på 128 MB, men kjøp et nytt, dersom du skal bruke mp3. Da får du også med adapter til minnekortleser. Det følger nok ikke med telefonen. Husk å formatere det nye minnkortet i telefonen før du begynner å bruke det. Alternativt kan du kopiere innholdet på det som følger med telefonen, og så legge det over til det nye kortet. Det ligger ofte en del filer på minnekortet, f.eks programmer, fargetema, ringetoner, etc. Dermed tar du samtidig backup av alt dette!

Her er tekniske data fra Nokia:

http://www.nokia.no/phones/6300/features.php

Her er testen på Amobil:

http://www.amobil.no/tester/mobiltelefoner...7799/konklusjon

Her er mer!

Mobilsiden.dk:

http://www.mobilsiden.dk/?aId=4020

Mobilbladet.dk:

http://mobilbladet.dk/index.php?name=News&...rticle&sid=1031

Mobil.se:

http://mobil.mkf.se/tester_visa.asp?iId=1502

Alatest.no:

http://alatest.no/Nokia_6300/Cellular_Phon...ews/34778723,8/

Så, da skulle du kunne lese ganske mye om Nokia 6300 :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Går det ann og høre på radio uten og bruke headsettet? Høre radio via høyttaleren

9270159[/snapback]

Nei! Headsett-kabelen fungere som antenne. For å spare deg for bare susing, kan du ikke bruke radioen uten antenne. Du kan velge å høre i headsettet eller handsfree-høyttaleren, men settet må være koblet til. Du kan også bruke radioen som vekkerklokke.

Merk at radio ikke kan spilles via Blåtann-hodesett, siden dette jo ikke er kablet til telefonen. Men du kan bruke Blåtann til mp3-lytting og telefoni.

Headsettet bruker 2,5 mm jackplugg. Dersom du skal bruke headsett med den mer vanlige 3,5 mm, må du skaffe deg en adapter.

Glemte en ting: Dersom du har digitalkamera, kommer det med en kabel med mini-usb-plugg i ene enden. Dersom denne passer, skal du kunne bruke denne som datakabel til 6300. Men om denne fungerer til oppgradering av programvare, vet jeg ikke.

Ok, må avgårde nå. Kan ikke svare på mer før om et par timer, men du har kanskje kjøpt telefonen til dess :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Ok! Ha en fin dag! Takk for all hjelpa!

Hehe, ja kanskje den allerede er kjøpt :p Men jeg er sånn at jeg må være 718% sikker på at det jeg kjøper er jeg fornøyd med. Liker ikke å være sånn, heh, tar så sinnsykt lang tid og kjøpe div. ting!

Lenke til kommentar
Ok! Ha en fin dag! Takk for all hjelpa!

Hehe, ja kanskje den allerede er kjøpt :p Men jeg er sånn at jeg må være 718% sikker på at det jeg kjøper er jeg fornøyd med.  Liker ikke å være sånn, heh, tar så sinnsykt lang tid og kjøpe div. ting!

9270267[/snapback]

En fordel å vite hva man kjøper. Nå har du i alle fall lesestoff (tester).

Sjekk gjerne ut Sony Ericsson W610i dersom mp3 og radio betyr mye. Den har RDS-radio. Dessuten er Sony Ericsson kjekkere å skrive tekstmeldinger på. Men tastaturet til 6300 er mye kjekkere enn på W610.

Men generelt vil du nok bli mest fornøyd med 6300.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...