Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan fjerne en lettvegg

Anbefalte innlegg

Hei, :w00t:

jeg vurderer å fjerne lettvegg mellom kjøkken og stuen for å utnytte arealet mer effektivt. Jeg snakket med en polakk som ville ha 10.000 kr for arbeidet. Problemet er at det er noen stikkkontakt, tv-uttak og telefonikontakt på den veggen. Jeg tenkte først å rive den ned selv, men ble usikker på hvordan jeg kan få plassert de kontaktene i naboveggen som også er av gips.

En annen ting er at det vil bli hull i parketten der veggen stod, og hva er da løsningen for replacement av den manglende parketten?

Jeg har ingen erfaring med det men vil gjerne gjøre det selv, enn å betale 10.000 kr til en polakk. :thumbdown:

Alle råd tas med :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skru av sikringen(e) som gjelder for stikkontakter/ledninger på begge sider av veggen

2. Ta av deksel på kontakter / brytere / tvuttak

3. løsne festene for ledninger inne i kontaktene og ta ut kontaktene

4. (hvis det er åpent anlegg) Dra hardt i kablene så de løsner fra veggen

5. Finn frem den store slegga og slå av hjertens lyst.

6. Under gips / panel finner du en ramme av tre. Slegge / Brekkjern er en god kombinasjon her :)

7. Nå kan du ringe til polakken og høre hvor mye han vil ha for å gjøre overgangen mellom de to rommene smooth ;)

Lenke til kommentar

Gipsplater er spikret eller skrudd fast? visst det er brukt skruer, skru opp igjen, blir mye oppryddning visst du bruker slegga. Om mulig plukk ned platene uten å ødelegge dem for mye. Overgangen, nå vet jeg ikke hvordan det ser ut til deg, men det går ikke an å legge en "dørstokk" som man kan slå tærne i da?

Lenke til kommentar

Den største utfordringen er kanskje ikke å rive ned veggen, men å få de kontaktene på plass i sideveggen. I tillegg er jeg redd for hvordan parketten skal fikses under veggen....for det er ingen parkett der veggen står. noen tips? :hmm:

Lenke til kommentar

Er vel bare å legge mellom en list eller noe? Og ang. kontaktene, her er det jo ikke verre enn å bare måle, klippe ledningene og gjøre koblingene på nytt. Er ganske enkelt å koble sterkstrøm, men du bør kanskje få en autorisert elektriker til å ihvertfall se over arbeidet ditt. Slik at du ihvertfall får sovd godt om natten! :)

Lenke til kommentar
Den største utfordringen er kanskje ikke å rive ned veggen, men å få de kontaktene på plass i sideveggen. I tillegg er jeg redd for hvordan parketten skal fikses under veggen....for det er ingen parkett der veggen står. noen tips? :hmm:

9268690[/snapback]

Det er nok ikke så dumt å la en elektriker ta seg av selve monteringen av kontaktene.

Du har ikke litt parkett-rester som du kan kappe til og fylle med? Går også an å f.eks. legge fliser, men det blir jo veldig forskjellig fra resten av gulvet.

Lenke til kommentar

Nå er veggen fjernet, det var bare gipsplater og stålstendere....jeg brukte ikke mer enn 2 timer på det. Polakken sa det tok 30 timer, snakk om sløseri av tiden. :hmm:

Nå er den store utfordringen. Jeg må finne en elektriker som kan sette de stikkkontakta på sideveggen, og skaffe liste for å covere den manglende parketten. Orker ikke å stusse nå med parketten, ble skikkelig sliten etter gårsdagen. Kan noen anbefale en flink og billig elektriker i Oslo området? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er vell ett hull der veggen traff ytterveggen din nå?

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt å lagt nytt gulv gjennomgående i rommet (riv gamle, og legg nytt). Med det samme, tapetser stuen og kjøkkenet likt og før du tapetserer river du ned platen på ytterveggen på siden av den veggen du rev. Og får en elektriker til å komme å montere opp skjulte veggbokser skikkelig. Så slipper du å irritere deg over at du skulle ha det rimlig og kjapt gjort om noen måneder.

Jobben du beskriver er om den skal gjøres korrekt en ukes jobb, så at polakken ville ha 10 000 er nok ganske korrekt. Korrekt utført jobb så skal gulv legges på nytt (og gamle fjernes). Listes gulv på nytt, overgangen mellom kjøkkenet og stuen skal plates osv.osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...