Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Har et nettverk som er slik: Ruteren er koblet opp mot internett gjennom NTNU sitt nettverk. NTNU har som kjent en nedlastningsgrense på 10 GB per døgn. Er det noen mulighet for å overvåke trafikken mellom routeren og internett, slik at dersom f.eks. både begge laptopene og serveren står og laster ned et eller annet så kan jeg få opp den totale trafikken på min laptop? Har prøvd DU Meter, men denne overvåker tydeligvis all intern trafikk også, noe som blir veldig misvisende etter som jeg streamer film og musikk og kopierer filer til og fra serveren. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Sett opp en linux boks mellom NTNU nettet og lokalnettet ditt (To nettverkskort). Da er det ganske enkelt å sjekke hvor mye trafikk som går gjennom den. Da jeg hadde isdn (!) hadde jeg noe sånn, laget et script som hentet ut data fra ipchains på hvor mye data som var overført, lagret det i en MySQL database og kunne hente det ut igjen via en nettside (php). Da kunne jeg se hvor mye som var overført totalt, og hvor mye hver enkelt maskin har overført på en dag. Lenke til kommentar
knut Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Hva slags router har du? det finnes en del routere som har SNMP innebygget, dette brukes blant annet til å hente ut informasjon om hvor mye data som overføres. Programmer du kan bruke for å hente ut SNMP-trafikken med er PRTG og MRTG. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Har D-Link DIR-635. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå