Kimius Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) får begynne med litt bakgrunnshistorie. PCen som denne PSU sto i, tilhører storebroren min. han var vekkreist i helgen, og kom hjem i kveld. noe av det første han gjorde var å slå på PCen, rett etter å ha koblet til strømkabelen. altså var PCen ikke koblet til strøm over helgen. han slo den på, hørte en rar lyd, og røyk veltet ut bak PCen. strømmen ble nappet ut kort etter, og jeg ble oppringt for å fikse problemet. det tok rundt 10 minutter før han var her med PCen, hvorpå jeg byttet ut PSU med en reserve jeg hadde på loftet. vel testet og sjekket for at maskinen ville gå inn i windows, satt jeg igjen med et støvete gulv og en ødelagt PSU. den er nå skrudd opp, for å se hva som gikk galt. til info, er PCen vi snakker om ganske enkel. Athlon XP cpu som neppe er bedre enn en 2600+, 512mb ram, to IDE disker, en dvd brenner, SB: live lydkort, og et skjermkort som er ufattelig enkelt og billig. tror det er noe rundt en nvidia 6300 eller noe sånt, men husker ikke. er i hvert fall et kort som kostet mindre enn 500, er smått og passivt kjølt. altså trekker denne boksen lite strøm. den satt med en chieftec PSU på rundt 350w i lang tid, helt til idag. så da kommer vi til saken. vel oppskrudd, så jeg etter en sprengt kondensator, siden jeg var rimelig sikker på at det ikke er noe annet som kan lage røyk i en PSU (med mulig unntak av støyskyer, da). det så rimelig greit ut, om enn støvete, men jeg så at der var noe galt med to kondensatorer rett ved koblingene til alle de interne ledningene. den ene bulte ut på topp, og den andre så ut som den hadde sprukket. siden resten av kondensatorene så greie ut, tror jeg dette må ha vært årsaken til at broren min måtte lufte ut en trolig giftig røyk fra leiligheten hans. jeg tok en del bilder, så dere kan se selv hva det dreier seg om. her var bilde av etiketten, med alt som er av info om modellen. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor her var et oversiktsbilde av enheten. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor her var et nærmere oversiktsbilde av innmaten. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor her var et bilde av kondensatoren som var bulet ut på toppen. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor her var et bilde av kondensatoren som så sprukket ut. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor her var et bilde av hva som står trykket på kondensatorene. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor så hva synes dere? har noen i det minste en anelse om hva de kondensatorene skulle gjøre? all info taes imot med stor takk. EDIT: glemte å nevne at kjøleviften som sitter der nå ikke er standard vifte. det er den mest stillegående PAPST jeg kunne få tak i, med tilkoblingen rutet gjennom en forlenger til hovedkortet. den opprinnelige koblingen ble klippet, og ledningsbitene som ble igjen ble isolert og gjemt unna der de ikke ville skape problemer(orket ikke lodde vekk ledningene skikkelig). jeg har ingen anelse om det har noe å si, men jeg er skeptisk tatt i betraktning at PSU stod kald i en helg. jeg tester forresten viften for å se om den var blokkert av støv, mens jeg er igang. EDIT2: viften var ikke blokkert, og starter lett selv med lav spenning. kjøling burde da ha vært tilstrekkelig. Endret 12. august 2007 av Kimius Lenke til kommentar
Wut? Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 den røde knappen som skifer spenning. står den på 230 eller 115? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Defekte kondensatorer er et vanlig problem. Det har vært artikler på nett om det i årevis, mest om hovedkort men også på PSU. PSU er dessuten generellt mer utsatt for feil på kondensatorer. At ting kan gå i stykker etter noen år er bare noe man må leve med. Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 PSU stod innstilt for 230v, ja. den bryteren har meg bekjent aldri blitt gjort noe med. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Dårlige kondensatorer er et kjent problem. Du kan lese mer om det her: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 jeg tror ingen av de kondensatorene jeg ser på bildene er skyld i røykutviklingen den kondensatoren som du sier har sprukket ser ut som den har tørket ut... dette er et typisk symptom som kan skyldes for mye varme.. du ser ikke en sprekk i noen kretser/IC'er eller noe da? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg hadde dito psu, den tok kvelden for 3 måneder siden, men på en litt annerledes måte. Det begynte med at den ikke klarte å levere nok strøm. Måtte skifte ut skjermkortet til et som krevde mindre slik at jeg hadde mulihet til å feilsøke. Pc'n strtet men ca 10 min senere kom lyden fffzzzzt. Det lukta svidd. Som hårek sa; det er forbruksvarer, ikke granitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå