Gå til innhold

win2k3 og unattended install av xp via nettverk


J@9

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å prøver å sette opp en w2k3 boks her som KUN skal brukes til å legge inn windows på pc'r i nettverket, som ikke har cd-rom.. er kun et lite privat nettverk, som egentlig ikke kjører domene.

HAr prøvd å sette opp RIS, men dette ble det bare tull og rot av.. så nå prøver jeg unattended setup via nettverk.. som jeg fant denne guiden til!

Så om det er jeg som har gjort noe feil, eller ikke kan nok om nettverk vet jeg ikke :p

 

Det jeg har gjort:

legge inn win2k3 standard, og sette den opp som "typical 1st server" eller hva det het.. altså med dns, dhcp, og active directory.

 

(denne boksen står på seperat nettverk og er kun tilkobla en gammal 3com 10mbit hub)

 

Så oppretta jeg noen mapper på disk c.. så det ble som i guiden:

c:\path\to\unattended\

så la jeg inn dem ferdig utpakka filene der (den som heter "Unattended" i downloads menyen)

 

Så gikk jeg inn i instillingene til DNS, men her skjønte jeg ikke en dritt egentlig.

Men regner med at jeg ikke trenger å gjøre noen forandringer, siden pc'n allerede heter ntinstall.

 

så gikk jeg i cmd og skrev følgdende kommandoer:

c:\> net share install=c:\path\to\unattended\install

c:\> cacls c:\path\to\unattended\install /T /E /G guest:R

c:\> net user guest /ACTIVE:YES /DOMAIN

alle 3 gikk fint, og det kom ikke opp noe feil på noen av dem.

 

så lasta jeg ned dem 4 filene som jeg fikk beskjed om å laste ned:

The basic development kit (v2/djdev203.zip)

The DPMI server (v2misc/csdpmi5b.zip)

The Perl port (v2gnu/perl561b.zip)

The Pico text editor (v2apps/pico396b.zip)

og pakka ut alle til samme mappe, og ga denne nytt navn.. til djgpp.. og la denne mappa i c:\path\to\unattended\install

 

Så satte jeg inn xp sp2 plata, og oppretta ei ny mappe i c:\path\to\unattended\install\os som jeg kallte for xpsp2

Og siden det er SP2 på den, så hoppa jeg over punktet om å legge til SP.

Hoppa også over hotfixes.

Og samme med ekstra drivere, vet nettverkskortet mitt trenger drivere, men venter med dette til jeg får laptopen til å boote orntlig fra server'n.

Kjørte heller ikke noe andre oppdateringer.

 

Så gikk jeg over til denne guiden!

Så lasta jeg ned "Tftpd32" som dem linka til.. og oppretta c:\tftpd32\ som jeg la inn filene jeg pakka ut.

Så tok jeg åkopierte filene fra C:\path\to\unattended\bootdisk\tftpboot\ til c:\tftpd32\

 

Så gikk jeg inn i instillingene til DHCP, og fant og aktiverte "option 066 og 067.. og satte disse til å peke til c:\tftpd32\tftpd32.exe og c:\tftpd32\pxelinux.0

 

Så fyrte jeg opp laptopen jeg skal ha windows inn på..

Denne fant ikke boot filene.. men fant servern.

Så tok jeg å leika meg litt med tftpb32.exe fila..

Hvor jeg satte opp DCHP server delen ganske likt som den i windows.. så satte jeg den til "current directory: c:\tftpb32" og skrev pxelinux.0 som boot fil.

Restarta laptopen, og da kom den noe lengre.

Den får ip adresse, 192.168.0.12 (litt varierende for hver gang jeg prøver), mask: 255.255.255.0, DHCP ip: 192.168.0.1 og samme på gateway ip.

Det kommer opp PXELINUX 2.13 og masse anna info.. før den begynner med dette:

Trying to load: pxelinux.cfg/01-00-08-02-93-fa-d6

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A8000C

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A8000

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A800

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A80

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A8

Trying to load: pxelinux.cfg/C0A

Trying to load: pxelinux.cfg/C0

Trying to load: pxelinux.cfg/C

Trying to load: pxelinux.cfg/default

Could not find kernel image: linux

boot:

 

så skjer det ikke mer.. skriver jeg noe.. feks help, så får jeg dette:

Could not find kernel image: help

boot:

 

Så, noen som kan hjelpe meg videre?

Evt en peke pin til hva som kan være feil?

 

Ble et ganske langt innlegg dette, så jeg håper jeg har fått med det meste av info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg leste av de guidene, hadde de ikke noe direkte med PXE booting av innstalleren til Windows.

 

Etter hva jeg kan se, er RIS ganske godt dokumentert både på sidene til Microsoft, og i Help & Support greia til Windows 2003 Server. Det er litt forskjellige ting til RIS.

 

For det første, man må ha en DHCP server, som gir IP adresse til klienten, gir fra seg sin egen ip, og som gir path til hvor bootloaderen til Windows Innstalleren ligger. Vanligvis vil denne bootloaderen lastes opp vha tftp server.

 

Slik jeg har forstått RIS, må man først innstallere selve RIS delen, så må man gå tilbake til add/remove programs, for der å få lastet inn CDen(Windows) som man vil skal bli distrubuert vha RIS/PXE.

 

Det som du har egentlig fått til, er jo at DHCP serveren gir ut en bootloader, men den bootloaderen finner ikke Linux kernelen(som skal ligge i tftp mappa, hvis den i det hele tatt skal starte). Men jeg ser ikke helt formålet med å laste inn Linux kernelen for å starte installeren til Windows.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville prøvd meg litt mer på ris om jeg var deg, eller det nye som har kommet wds (windows deployment service).

 

Jeg satt opp ris uten problemer, problemet kom når jeg la inn wds, for da la dette seg over ris servicen...

 

Men om du følger guiden som ligger på microsoft siden, så skal det ikke være noe problem og legge inn ris.

 

Ihvertfall ville jeg gjort det, når du får det opp har du lært mer, og du vil få noe som fungerer helt topp.

 

Lykke til, er det noe problemer du har så er det bare og lage en ny post...

Lenke til kommentar

Jeg fikk RIS til å funke sist.

MEn det ble altofr automatisk, jeg vil ha noe som blir så likt XP plata som mulig.. sånn at jeg må partisjonere selv, velge pc navn, velge om det skal være domene eller arbeidsgruppe.

 

Men sånt fikk jeg ikke til i RIS, for der fikk jeg beskjed om at alt på disken ville bli slettet, så fikk jeg ikke noen valg før jeg satt i windows og måtte logge på domene.

 

For som sagt, så skal det bare brukes for å legge inn windows på den laptopen jeg har her, som jeg ikke har fått tak i cd-rom til enda.

Og kjenner jeg meg selv for rett, så blir det ikke den siste pc'n jeg må gjøre det på :p

 

Men tilbake til saken, drev å søkte litt på pxelinux, og det kan se ut til at jeg mangler ei config fil, men har ikke peiling på hva det skal stå i denne, og hvor den skal ligge.

 

*edit*

 

Ettersom jeg har skjønt det, så skal PXE laste inn den PXELinuxen, som igjen skal være noe slags bootfil/meny for valg av neste installerings valg.

Så om jeg har skjønt det rett skal pxelinux starte, gi meg en meny der jeg kan partisjonere disken, for så å restarte.

Så skal samme meny komme opp, da skal jeg velge samme partisjonerings valg, da skal den merke at det er likt, og fortsette.

Så skal jeg få opp en meny som skal gi meg muligheten til å installere det os'et jeg vil.

Endret av Drkangel
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle, ville jeg bare laget 1 partisjon, også gjort dette manuelt etterpå, det er jo like dumt det.

Altså at du bare lager en partisjon under installasjonen, på f.eks 20 gb eller noe slikt og partisjonerer resten slik du vil etterpå...

 

Om jeg skjønte rett hva du mente.

Når det gjelder pxe, så har jeg ikke testet det, så dette kan jeg ikke svare på...

Lenke til kommentar

Problemet mitt med RIS var at det brukte hele disken, fikk ikke noe partisjonerings valg.

Og ikke fant jeg ut hvordan jeg kunne endre disse instillingene heller.

 

Men har prøvd meg litt mer med pxelinux nå, og det ser ut til at jeg kun mangler ei config fil.

For jeg testa en ubuntu installer.. som også brukte pxelinux, og her lå det noen config filer i tillegg.

Når jeg fyrte opp denn versjonen fikk jeg opp ubuntu menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...