Gå til innhold

bildekritikk: Tre med høstfarger

Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg trenger litt hjelp med å bedømme et bilde jeg tok i fjor høst på ferie i Japan.

Jeg har i grunn aldri brukt noe særlig tid på etterbehandling, men har alltid tatt bilder i raw+jpg. Kjedet meg litt i dag og åpnet noen bilder i PictureProject som jeg justerte "color boost" og "sharpening".

Det jeg lurer på er om jeg har gått litt for langt eller om dette funker.

Det ene bildet er ubehandlet rett fra kamera mens da det andre (filnavnet slutter på _1) er konvertert fra raw filen med nevnte justeringer.

litt teknisk info for dere som liker det:

Kamera: Nikon D70s

Objektiv: 18-70mm F3,5-F4,5 (kitobjektivet)

Brennvidde: 44mm

Blender: F4,5

Lukkertid: 1/40 sec

ISO: 200

post-27253-1186951065_thumb.jpg

post-27253-1186951386_thumb.jpg

Endret av Gerber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koolt. Treet omtrent ekspoderer i bildet. Mange ting som fallt i smak her. Veldig stilig med trestammene som står så godt frem mot den lysere bakgrunnen. Ideellt sett burde menneskene som stikker frem her og der vært borte sammen lyktestolpen vært borte. Da hadde dette vært grommt i stoor utskrift på en vegg.

Bra!

Lenke til kommentar
Koolt. Treet omtrent ekspoderer i bildet. Mange ting som fallt i smak her. Veldig stilig med trestammene som står så godt frem mot den lysere bakgrunnen. Ideellt sett burde menneskene som stikker frem her og der vært borte sammen lyktestolpen vært borte. Da hadde dette vært grommt i stoor utskrift på en vegg.

Bra!

9266517[/snapback]

Takk for tilbakemeldingen.

Enig med deg når det gjelder lyktestolpen og menneskene. Jeg kunne kanskje prøvd å unngå lyktestolpen når jeg tok bildet, men når det gjelder menneskene var jeg faktisk heldig med at det ikke var med flere...

Lenke til kommentar

Meget bra tatt bilde her, Gerber!

Jeg tok meg friheten til å utfør de endringene som ble foreslått ovenfor, og her er resultatet.

rhb_d70_020_0143_1.jpg

Dette er dog en versjon som er mindre en det bildet du postet her. Jeg kan sende det hvis det er ønskelig. Alt i alt et vakkert bilde. :)

Lenke til kommentar

Jeg tok meg friheten til å utfør de endringene som ble foreslått ovenfor, og her er resultatet.

Dæven, det ble jo bra!

Jeg blir jo veldig nysgjerrig da, så jeg har noen spørsmål om hvordan du gjorde det.. :p

Antar at du har brukt photoshop? og hvordan har du fått fyllt inn der det var lyktestolpe og mennesker? lånt litt fra andre steder på bildet?

menne, da kan jeg vel anta at jeg ikke justerte meg bort hvertfall som var det jeg opprinnelig lurte på... :p

Lenke til kommentar

Jeg har kun brukt Clone Stamp Tool for å låne litt her og litt der.

Hvis du prøver deg fram, tar det ikke lange tiden før du kan klone bort større ting som personer, lyktestolper osv.

Jeg er ingen racer på akkurat det området, men får til slutt til det jeg vil. :)

Lenke til kommentar
Meget bra tatt bilde her, Gerber!

Dette er dog en versjon som er mindre en det bildet du postet her. Jeg kan sende det hvis det er ønskelig. Alt i alt et vakkert bilde. :)

9273431[/snapback]

Hvis du ser på redigeringen din her bør du bare øke kontrasten/levels på treet, for det er det som motivet skal fokusere på. Oppe til venstre er det blitt veldig grønt, noe som bør dempes for det stjeler mye av oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...