Gå til innhold

kardio eller styrketrening først - bedre kropp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg litt usikker på hva du legger i ordet "stor", hvis du tenker på stor som i bodybuilding-lignende. Så er det ikke det som er målet mitt.

Vil ha en kropp jeg kan være stolt av og liksom ikke være redd for å ta av t-shorta om sommeren som jeg er nå. Tja det nærmeste jeg kommer på akkurat nå er vel model med fine six-pack og brystkasse. Har liksom ikke noe helt klare mål utover det. Beklager.

Frankie

Lenke til kommentar

Har du bestemmt deg for om du vil løfte vekter og få en større kropp eller bare fjerne alt fett og se bra men tynn ut?

Noe mitt i mellom vil ikke fungere , som skrevet over en ting om gangen.

Det smarteste om fettprosenten ikke er høy er å løfte vekter 6-12 uker så deffe bort fettet og se hvordan det set ut da.

Lenke til kommentar

ja det fungerer, tengte heller på kaloriinntaket.

Velger han overskudd vil han øke muskelmassen med styrketreningen

og holde fettprosenten mer enn å senke den med kardio.

Velger han kcal underskudd vil han holde muskelmassen og ikke bygge noe men kardiorteningen vil forbrenne fettet, altså motsat av kcal overskudd.

Må også legge til at når man er nybegynner og velger kcal overskudd versjonen så minsker fettprosenten selv med overskudd av kcal men kun de 1-2 første programmene ca 10-15uker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
ja det fungerer, tengte heller på kaloriinntaket.

Velger han overskudd vil han øke muskelmassen med styrketreningen

og holde fettprosenten mer enn å senke den med kardio.

Velger han kcal underskudd vil han holde muskelmassen og ikke bygge noe men kardiorteningen vil forbrenne fettet, altså motsat av kcal overskudd.

Må også legge til at når man er nybegynner og velger kcal overskudd versjonen så minsker fettprosenten selv med overskudd av kcal men kun de 1-2 første programmene ca 10-15uker.

9424212[/snapback]

Spurte t.o.m. treningslære læreren min om det. La oss si at du har som mål og bli stor til neste sommer. Ville det beste vært og trent muskelvolum fram til januar-februar, og deretter gå på en "deff" for å få vekk fettet. Når du har kommet til deffen, bør du passe på hva du har i deg. Dette kan du lese masse om på iform.no.

Hvis du er helt nybegynner start med realtivt lette vekter og lær deg riktig teknikk.

Etter 1 uke kan du begynne og trene med høyere belastning.

GODE TRENINGSPROGRAM KAN DU FINNE PÅ www.animalpak.com .

Lenke til kommentar
Når jeg starta og trene for et par år siden, trena jeg styrke og kardio annenhver dag, 6 dager i uka, og en fridag. Nå er det litt annerledes, siden etter man har bygget et grunnlag for styrketreningen må gi mer for å få fremgang, da gjerne som et splittprogram.

9549128[/snapback]

Du trenger ikke trene noe mer, men man må trene smartere ;)

Lenke til kommentar
Når jeg starta og trene for et par år siden, trena jeg styrke og kardio annenhver dag, 6 dager i uka, og en fridag. Nå er det litt annerledes, siden etter man har bygget et grunnlag for styrketreningen må gi mer for å få fremgang, da gjerne som et splittprogram.

9549128[/snapback]

9550620[/snapback]

Enig der.

Fallt i samme fella selv, trente hver muskel 1 gang i uken over 5 dager i uken bare fordi jeg var litt i oppfattning at "jo mer, jo bedre". Hadde bra fremgang, men hadde enda bedre fremgang da jeg begynte å trene musklene flere ganger i uken. Nå trener jeg fullkroppsprogram 3 ganger i uken og stortrives med det :love:

Lenke til kommentar

9549128[/snapback]

9550620[/snapback]

Enig der.

Fallt i samme fella selv, trente hver muskel 1 gang i uken over 5 dager i uken bare fordi jeg var litt i oppfattning at "jo mer, jo bedre". Hadde bra fremgang, men hadde enda bedre fremgang da jeg begynte å trene musklene flere ganger i uken. Nå trener jeg fullkroppsprogram 3 ganger i uken og stortrives med det :love:

9550659[/snapback]

Jeg tror vi "alle" har gått i den fellen der :)

Nå trener jeg en slik splitt, med jevn progresjon og restpause trening.

Overkropp

Underkropp

Fri

Overkropp

Underkropp/ryggstrekere

Fri

Fri

Men nå skal jeg sette inn den hjemmelagde pizzaen min med fullkorns deig, kylligkjøttdeig, tomat, og vita hjertegod ost. I tillegg er det vektløfting med Ruth Kasirye på Eurosport. For en kveld ;)

Lenke til kommentar

9549128[/snapback]

9550620[/snapback]

I visse tilfeller er det samme greia ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...