Gå til innhold

pcen kneler med ny hardisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men jeg har jo ny pc.. trenger ikke koble på ide kabelen en gang.. bare jeg kobler strøm til disken.. har en lik hardisk i tillegg til den jeg kjøpte i dag..
Prøver du å forklare noe som kan sammenlignes med: Klart PC'n har internett, den er jo ny, og strømpluggen står jo i veggen. Trenger jo ikke telefonlinje, internett-abb., ADSL eller lignende da... ?

PS. Du må nok koble disken BÅDE til strøm og og signal-kabelen (IDE) .. Hva skal du med strøm til disken hvis den ikke har noen kabel å sende data frem og tilbake over?

Lenke til kommentar
men jeg har jo ny pc.. trenger ikke koble på ide kabelen en gang.. bare jeg kobler strøm til disken.. har en lik hardisk i tillegg til den jeg kjøpte i dag..

Nå er eg ikke med lenger, trenger du ikke kobble på ide kabelen på den nye disken bare strøm. Begge diskene må du kobble til ide og strøm.

Lenke til kommentar
Prøver du å forklare noe som kan sammenlignes med: Klart PC'n har internett, den er jo ny, og strømpluggen står jo i veggen. Trenger jo ikke telefonlinje, internett-abb., ADSL eller lignende da... ?

PS. Du må nok koble disken BÅDE til strøm og og signal-kabelen (IDE) .. Hva skal du med strøm til disken hvis den ikke har noen kabel å sende data frem og tilbake over?

ja veit jo d men om jeg bare kobler strom på disken skal makinen slå seg på men d er ikke liv!! :roll:

Lenke til kommentar

Ok, nå forsto jeg. :oops:

Det er ikke alle disker som spinner opp når man kobler strøm på dem. De fjeste gjør det, og mange forventer det, men det gjelder altså ikke alle disker. Prøv å koble den skikkelig til i PC'n din, (eller i en annen) Da skal den spinne opp. Hvis den ikke gjør det er det noe alvorlig galt med disken. I så fall er det bare å sende den tilbake og få en ny.

Uansett om disken spinner opp eller ikke, så skal i hvertfall resten av PC'n starte. Gjør den ikke det, så er det også bare å sende disken tilbake. (kortsluttning en plass i disken (f.eks deffekt motor))

Lenke til kommentar

har testa diskene hver for seg å d fungerer fint.. har en følese åv at psuet ikke yter 400w... men rart jeg kan bruke den ene disken sammen med en gammel 9gb seagate.. bruker nye hardisker mer strøm en gamle??

Lenke til kommentar

Tror nok ikke det er strømforsyningen. (Han har jo 400W!) Jeg tipper PC'n hans aldri har vært i nærheten av 400W forbruk (300W også for den saks skyld)

Men for å være helt bombesikker, kan han plugge ut strømmen til alt annet enn hovedkortet og den nye harddisken og teste da. Hvis den fortsatt ikke starter er det i hvertfall ikke pga at den nye harddisken trekker for mye strøm.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det er strømforsyningen. (Han har jo 400W!) Jeg tipper PC'n hans aldri har vært i nærheten av 400W forbruk (300W også for den saks skyld)

Men for å være helt bombesikker, kan han plugge ut strømmen til alt annet enn hovedkortet og den nye harddisken og teste da. Hvis den fortsatt ikke starter er det i hvertfall ikke pga at den nye harddisken trekker for mye strøm.

har testa d. Er.. maskinen fungerer den samme hvem av diskene jeg bruker bare jeg ikke bruker begge diskene på likt..

Lenke til kommentar
Da kan det kansje være diskkontrolleren din? Hvilket HK har du?

beskriv IDE oppsettet dit, mitt er f.eks;

(1)Prim: WD80GB Sec:Liteon DVD

(2)Har ikke fått kjøpt kabe endå...

har msi k7t turbo2

prim maxtor80gb

sec maxtor80gb

prim2 asus cdr

sec2 asus dvd

Lenke til kommentar
kfe

prim maxtor80gb - den som master

sec maxtor80gb - den som slave

prim2 asus cdr - den som master

sec2 asus dvd - den som slave

Har du kobblet det sånt. skulle funke da?

jepp :D kjører med den nye disken nå så d kan ikke være noe feil med den eller.. :-?

Lenke til kommentar

jepp :D kjører med den nye disken nå så d kan ikke være noe feil med den eller.. :-?

Om du har andre ide kabler liggende, kan være at kabelen er defekt. Og kan og være dårlige strøm plugger/overganger? For meg virker det som du har dårlig kontakter en eller annen plass når du bruker begge diskene dine? Alle ledningen skal ikke være alt for lette å ta av, gjelder og strøm kontaktene.

Lenke til kommentar

Om du har andre ide kabler liggende, kan være at kabelen er defekt. Og kan og være dårlige strøm plugger/overganger? For meg virker det som du har dårlig kontakter en eller annen plass når du bruker begge diskene dine? Alle ledningen skal ikke være alt for lette å ta av, gjelder og strøm kontaktene.

nå har jeg nok en gang kobla vekk strøm fra alt annet enn hovedkort å hardisker tilogmed testa en annen ide kabel! men når jeg troker på power skal pcen til å starte 2 sec eter blir d stille.. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...