Gå til innhold

Vits å kjøpe noe kraftigere skjermkort (AGP)?

Explorer

Anbefalte innlegg

Hei.

Lilleborern min kjøpte min gamle stasjonære PC, og har nå lyst til å få den til å kjøre spill litt bedre.

Maskinen er en XP2500+ som kjører som en XP3200+ (litt øket på FSB'en).

Han har nå nettopp bestilt en ny minnebrikke på 1GB istede for en veldig ustabil 512MB som står i nå.

Så begynte han å få lyst på et nytt skjermkort, og jeg kunne ikke helt svare på om han trengte det (har nå et GF 6600GT).

Bladde kjapt gjennom bruktmarkedet og fant et par aktuelle AGP-kort. Snakk om enten 6800GT eller 7800GS, spørsmålet er om det egentlig er noen vits, eller om prosessoren blir en flaskehals i systemet.

Om det har noe å si, så er det stortsett snakk om HL2 og Oblivion, som kjøres på 1280x1024.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgraderte selv fra 9800Pro AGP til 7800GS AGP på det systemet jeg kjører i dag. Med

-AMD XP3000+

-1GB minne

Opplevde "litt" lav ytelsesøkning i spill, men nå kjører jeg Dual Screen så det krever jo litt ekstra.

Jeg betalte vel godt rundt 2k for kortet når jeg kjøpte det for over et år siden, men nå kan du nok få det mye billigere og da blir det nok mer "ekstra" kraft for pengene.

Men tror nok at 1GB minne vs 512MB vil få mer for ytelsen å si enn et nytt grafikkkort.

Lenke til kommentar
Et grafikkort i den klassen passer helt fint til et slikt system.  :)

9266346[/snapback]

Enig. 6600GT er passende i en så gammel maskin. MEN til Oblivion ville et X1950pro kort yte MYE bedre. Spørsmålet er om det er verd ca 1500,- for en oppgradering.

Toms

Edit: TEST Oblivion går "greit" innendørs med 6600GT og "bloom" istedenfor HDR. Med tanke på at mesteparten av spillet foregår innendørs, er det vel tvilsomt om det er verd pengene å kjøpe et nytt skjermkort.

Det blir vel øynene som ser.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Som nevnt lengre oppe her.

Skal du holde deg til AGP-plattformen og oppgradere den, så er nok X1950pro, det desidert beste alternativet til AGP også når det gjelder pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Skal du holde deg til AGP-plattformen og oppgradere den, så er nok X1950pro, det desidert beste alternativet til AGP også når det gjelder pris/ytelse.

9268286[/snapback]

Det høres aktuelt ut. Regner med avgjørelsen om nytt skjermkort vil komme etter at rambrikken er testet, om det faktisk er noe mer å hente på å bytte skjermkort.

Men ser på Komplett at de har to X1950PRO kort, ett med 256MB og ett med 512MB, med en prisforskjell på 100 kroner. Er det verdt forskjellen for det ekstra minnet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

9268286[/snapback]

Det høres aktuelt ut. Regner med avgjørelsen om nytt skjermkort vil komme etter at rambrikken er testet, om det faktisk er noe mer å hente på å bytte skjermkort.

Men ser på Komplett at de har to X1950PRO kort, ett med 256MB og ett med 512MB, med en prisforskjell på 100 kroner. Er det verdt forskjellen for det ekstra minnet?

9268443[/snapback]

Dersom du ikke har penger til en større oppgradering foreløpig, så er det absolutt en del å hente på det, dersom det oppgraderes fra 6600GT til X1950PRo (sammenligning).

Selv om kortet som det er sammenlignet med er PCI, så har det vært gjort sammenligninger mellom AGP og PCI-E modellene og i enkelte tester vant faktisk AGP utgaven. Selv om det som oftest var med 2-3 fps/poeng.

Og med mindre du har tenkt å kjøre oppløsninger på større enn 1280x1024, så duger det godt med 256 modellen.. Selv om jeg personlig hadde gått for de yttligere 256mb til 512 versjonen ;)

Lenke til kommentar

Enig. 6600GT er passende i en så gammel maskin. MEN til Oblivion ville et X1950pro kort yte MYE bedre. Spørsmålet er om det er verd ca 1500,- for en oppgradering.

9268257[/snapback]

Jeg mente nå 6800GT/7800GS-kortet.

Regner forøvrig også med at han vil kjøpe et av disse kortene via bruktmarkedet, så han kan får det litt biligere.

Lenke til kommentar

Ahh, var bra jeg spurte her først da. :)

X1950Pro kort er vel heller lite sannsynblig å finne brukt, vil jeg tro. Fleste AGP-maskiner går vel i graven med det kortet.

Men får se når minnebrikken kommer, om det utgjør nok til at eier av maskinen greier å kjøre spillene brukbart. Slik det er nå så er Oblivion helt i grenselandet for hva det går ann å spille, og utendørs i spillet er det omtrent umulig. Dette med stortsett alt av effekter slått av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...