hockey500 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Problemet er enkelt: uansett hva jeg gjør klarer jeg ikke å skru av maskinen med halt, shutdown eller poweroff. det siste som skjer er at jeg får "System halted", og der stopper det. kan jeg få den til å skru seg av automatisk etter dette? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 #shutdown -P now Om det ikke funker, kan det være ACPI-problemer... Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 det funker ikke nei, det samme skjer Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 hvordan ser «kernel» linjen ut i grub.conf/menu.lst filen din? /boot/grub Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 For meg høres det ut som at ACPI-drivere mangler eller at bios-en er ødebelagt. Hvilken distro og har du laget en egen kernel eller kjører du med en standard kernel? Isåfall hvilken? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 distroen er Debian Etch, med 2.6.18 kernel. jeg har ikke køddet til noe med menu.lst heller, så eneste boot-parameter er "ro". det eneste som er noe spesielt er hardwaren. det er en tynnklient, som bare kjører med en p2 200MHz og 128mb ram. husker faktisk ikke akkurat hvilken modell det er siden det i utgangspunktet ikke er min maskin. og kjernen er standard. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg bruker å kjøre "shutdown -hP now" Ellers er vel "/sbin/init 0" en (stygg?) mulighet? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Har du fått maskinen til å skru av "seg selv" med andre OS? På såpass gamle maskiner var det ikke uvanlig at man måtte bruke knappen.. Ellers er det nok som HavarN sa, ACPI-problemer (eller rettere sagt APM-problemer, siden ACPI neppe er støttet på en så gammel maskin). Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 har aldri prøvd andre os på den maskinen, så får vel bare anta at det er fordi maskinen er såpass gammel Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Husker jeg hadde det samme med slackware 9.0. Prøv "modprobe apm" som root, og se om det fikser problemet ditt. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Jeg har Debian Etch ogsa. På en P2 600Mhz 256MB. Der slår den seg fint av hvis jeg tar Skrivebordsmiljø -> Avslutt, men ikke hvis jeg tar shutdown now (har ikke prøvd de andre forslagene enda) Hadde ogsa en gammel PC, med P2 400MHz. Den ma man slå av med knappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå