Gå til innhold

Hvor mye $$$ for å bygge en pc for noen?

Anbefalte innlegg

Denne debatten kjenner jeg igjen. Den er oppe omtrent et par ganger i året, og blir altid full med mer eller mindre gode innlegg :yes:

Selv synes jeg man må se det litt an. Er det kjentfolk, så trenger man strengt tatt ikke ta betalt. Dette forutsetter naturligvis at man ikke har noen utgifter med arbeidet, som f-eks en lang kjøretur eller lign. Det er jo også en fordel om brukeren er nogenlunde datakyndig, slik man slipper og være supporttelefon i 2 år...

Data er ikke jobbrelatert for meg, det er kun på hobbybasis. Men It-bransjen generelt har jo fått et relativt pengefokusert rykte. Dette merker man på kroppen om man går på en butikk, og spør om de kan fikse PC'en... Jeg tror det er dette ryktet mange gjemmer seg bak når de krever 1000 kroner for og ha det gøy i 2 timer. Hvis man f-eks kjente en kompis som drev med musikk, hadde man ikke stusset litt om han forlangte betaling for og skifte strenger på gitaren din?

Som det allerede er sagt, en tjeneste er en annen verdt. Og jeg synes det er greit og kunne mase litt på andre med god samvittighet... 8)

For og oppsummere litt.

1. Jeg tar i utgangspunktet ikke betalt for og hjelpe kjentfolk.

2. Jeg tar i mot penger hvis noen står med en seddel i hånda og maser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ren sammensettning av Hardware tar liten tid. Og det er gøy. Konfe OS tar lengre tid.

Er det en kompis, gjør det gratis, er det familie, eller venner av familie, ta deg betalt! Jeg gjorde ikke det, og woosh! Så skulle "alle" ha hjelp av meg. Mista fritida jeg. Du aner ikke hvor kjett det er å sitte midt i et BF1942 spill, ligge på topp, også ringer en venninne av mutter'n med et banalt problem, nekter å følge mine instrukjoner, klarer ikke lese opp feilmeldinger og tar opp tida mi inni granskauen lenge, før vi blir enige om at jeg skal komme over. Jeg drar dit og løser problemet i underkant av 5 minutter.

Jeg tapte BF spillet :grumpy:

Derfor; Krev penger av alle untatt venner. Og nekt å hjelpe folk over telefon. Det blir fort et skred med telefoner da.

Lenke til kommentar
Hehe. bruker å ta 100kr. men sist fikk jeg 2000 :lol:

Ikke gæli :-)

En annen ting jeg kom på...

Hvis jeg ikke hatt greie på data, hadde jeg heller valgt en som tok f.eks. 500.- kr for å bygge opp en datamaskin OG som tok ansvar, enn å velge en som ikke tok ansvar for det han gjorde.

For da kan det fort bli dyrt.

Men klart, er du 14år og liker å bygge datamaskin, sliter du kanskje med å overtale "voksne" med å betale 500.- for en godt utført jobb.

Lenke til kommentar

Jeg ville ALDRI funnet på å ta penger for noe slikt!

Ikke talom. Det er kjempegøy, og jeg storkoser meg når jeg får fikle med en maskin.

Men jeg sier. Jeg tar ikke noe ansvar for at den kommer til å virke.

Dessuten som han kloke personen sa: En tjeneste er en annen verdt.

Og en til: Tar aldri penger av venner, men er de i slekt...

Ja, pappa betaler meg vel litt, men jeg ville aldri ha krevd penger.

Og timelønn?? Hallo? Ikke pokker!

Lenke til kommentar

Har helt sluttet å bygge maskiner for venner og kjente (men bistår gjerne kamerater som skal bygge selv) av den enkle grunn at man fort blir nedringt av folk som skal ha hjelp til alt mulig så snart det er noe de ikke skjønner.

Hvis du først har hjulpet noen en gang er mange f* så frekke og tar ikke fem øre for å legge beslag på fritida til 'han flinke' for å få hjelp til banale problemer som de selv kunne løst hvis de bare hadde giddi å sette seg litt inn i hvordan ting funker, men det gidder dem jo ikke siden det er mye enklere å 'bare ta en telefon'... Heller til sammenligningen noen hadde lenger opp i tråden - det er da ingen som gnåler på kjente som er mekanikere / tannleger / snekkere / rørleggere o.l. for å få dem til å fikse ting gratis hele tiden - når jeg har trengt slike tjenester fra bekjente har jeg alltid betalt dem en fornuftig sum, og det synes jeg er rett og rimelig.

Og det verste: DEM TROR AT JEG SYNES DET ER MORO å bruke fritiden min på andres tildels selvforskyldte problemer - siden jeg 'driver med data og sånn'. (Dette er gjerne samme type mennesker som på en arbeidsplass tror du kan mye om kopieringsmaskiner siden du kan en del om data - og alle har vel vært utsatt for noen sånne...)

Det siste året har jeg anbefalt alle som spør om hjelp til å bygge/sette sammen PC å kjøpe en ferdig løsning fra f.eks. Komplett eller Elkjøp - de som 'bare skal ha en PC' får alikevel en grei maskin til en rimelig penge, og kan heller plage butikken med det evinnelige maset sitt.

Som dere skjønner så har jeg meget dårlig erfaring når det gjelder å hjelpe perifere bekjente med PC'n... Selv om jeg hadde tatt 3-4000 for å bygge en PC for de mest masete av dem hadde det ikke vært i nærheten av en anstendig timelønn for alt ekstraarbeidet som kom etterpå.

:grumpy:

Lenke til kommentar

jeg tar ingenting hvis en kompis spør meg om å bygge PC. Hvis en annen spør meg, anbefaler jeg heller at han får komplett eller hvem det måtte være til å snekre den sammen. Da slipper jeg å stresse hvis det blir noe trøbbel (been there), og så vil jeg helst unngå at det er jeg som må fikse maskinen hver gang vedkommende har fucket den opp.

Lenke til kommentar
har en god CV med Kursbevis på "Bygg PC og Generel Feilsøking i bla bla bla"

Hvor får du den greia der?

Jeg tror jeg ville tatt betaling for å bygge om jeg jeg ikke kjente dem jeg skulle bygge for så veldig godt. Men for venner, der gjør jeg det helt gratis. Hvis det går noe galt med venners data under byggingen, så finner vi alltids en fin måte å dele utgifter på, og jeg slipper å få søksmål og diverse saker mot meg :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke latt deg Jimmy rote i maskinen min.

Var det ikke 12 år du var da?   :D  

Ikke ta penger for det lille arbeidet det er å bestille en maskin på komplett, og sette den sammen. Det er på grensen til frekkhet å ta 2000 mener jeg.

Jeg er vel heller 19 år, da. Har også bygget flere pc-er enn jeg kan telle på både hender og føtter. Eller noe sånt. :-)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke latt deg Jimmy rote i maskinen min.

Var det ikke 12 år du var da?   :D  

Ikke ta penger for det lille arbeidet det er å bestille en maskin på komplett, og sette den sammen. Det er på grensen til frekkhet å ta 2000 mener jeg.

Jeg er vel heller 19 år, da. Har også bygget flere pc-er enn jeg kan telle på både hender og føtter. Eller noe sånt. :-)

Jeg tenker på den hissige presten på religions threaden.

Han med de flyvende, rosa elefantene.

(ser du :D denne der oppe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...