ærlige_roffen Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Dersom man antar at dere tar dere av alt fom valg og innkjøp av komponenter samt installering av OS, ville jeg si jobben var verdt oppimot 5-600 spenn. Med mindre fyren generelt har masse gryn, synes jeg det blir litt asosialt å ta noe mer. Dersom dere tar mer, vil vel også fyren med rette forvente å kunne bruke dere som telefonsupport når/dersom det er noe han ikke skjønner, og det kan bli litt slitsomt i lengden dersom dere har tenkt å gjøre samme dil med flere pers. Som andre har nevnt, kan det kanskje være smart å gjøre det gratis også. Goodwill kan man aldri få nok av. Lenke til kommentar
Zachzi Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Har selv fått en flaske vin eller to, gormet-middager, og til og med tilbud om sex.. hehe 8) Det er noe av det mest latterligste jeg har hørt. Tror ikke man skal satse på å bygge pcr for å få seg sex ! Var nok andre faktorer som spilte inn der. Skal være god til å bygge pc for å få en slik betaling tror jeg :wink: !hehe...hvis ikke dama er helt idiot da... Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Dersom man antar at dere tar dere av alt fom valg og innkjøp av komponenter samt installering av OS, ville jeg si jobben var verdt oppimot 5-600 spenn. Med mindre fyren generelt har masse gryn, synes jeg det blir litt asosialt å ta noe mer. Dersom dere tar mer, vil vel også fyren med rette forvente å kunne bruke dere som telefonsupport når/dersom det er noe han ikke skjønner, og det kan bli litt slitsomt i lengden dersom dere har tenkt å gjøre samme dil med flere pers. Som andre har nevnt, kan det kanskje være smart å gjøre det gratis også. Goodwill kan man aldri få nok av. Må bare si HELT enig! Lenke til kommentar
Stratos Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Jeg pleier ikke å ta noe penger, men så har jeg også en god porsjon goodwill rundt i norges land... Ellers ville jeg bare rundet oppover ca. jeg.. Til nærmeste hundrings elns. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Jobber som serviceteknikker i Databutikk. Det å bygge en maskin, og installere programmvare tar en times tid... Hvis man skal kunne innstalere programvare på under 1 time må man ha en fast cd man innstallerer. Da legger man ikke først inn Windows XP. Så nyeste drivere til hovedkort, så lydkort, skjermkort, usb-drivere osv. Så må man aktivere Windows, så legge inn SP1. Deretter må man ordne opp i konflikter lydkortet har med nettverkskortet. Legge inn bildebehandlingsprogrammer og skrivedrivere. Deretter sette opp scanneren slik at den fungerer sammen med alt annet. Dette tar TID. Selvfølgelig skal man ta seg betalt for oppgaver man gjør... Hvis man ikke ordner det opp internt da. Men kjenner man ikke personene så godt så er det vel tvilsomt om de gjør en gjentjenste i nær fremtid. Skulle gjerne likt å sett bilmekanikeren som stod døgnet rundt å reparerte biler for kjente og ukjente HELT gratis Konflikter i winxp har eg ennå tilgode å se. Og om du kjøper winxp nå er vel sp1 på platen. Det som du snakker om hadde eg bare på win9x os'ene har ikke sett det på xp, hadde litt på win2k når den kom ut. Og nei du skal ikke ta betalt for det, hadde du krevd betaling av meg om eg var din venn/kammerat/kjenning så ville eg aldri ha hjulpet deg med noe gratis Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Har selv fått en flaske vin eller to, gormet-middager, og til og med tilbud om sex.. hehe 8) Det er noe av det mest latterligste jeg har hørt. Tror ikke man skal satse på å bygge pcr for å få seg sex ! Var nok andre faktorer som spilte inn der. Skal være god til å bygge pc for å få en slik betaling tror jeg :wink: !hehe...hvis ikke dama er helt idiot da... Jeg bygger for gøy når det er folk jeg kjenner. Det tilbudet om sex var nok heller at ho var litt desperat. Jeg sa med et smil at det hadde sikkert ville vært veldig gøy, men at hadde dame som ventet på meg hjemme, så det passet litt dårlig. Ho jeg bygget for da var forsåvidt ganske lekker, og jeg har rotet med henne lenge før dette. Siden denne PC-bygginga skjedde har jeg blitt singel igjen, så det kan jo hende jeg tar meg en tur på besøk. (for å se hvordan det går med PC'n... yeah!) Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hvorfor skal man gi bort sine kunnskaper gratis? Selvfølgelig kan man gjøre ting gratis for venner, men i utgangspunktet her snakkes vi om mennesker man knapt kjente... Har du aldri opplevd konflikter i XP? Hvor mange PC'er har du bygd? (Veldig ofte av PCI-slotter deler diverse busser på hovedkortet slik at nettverkskort ikke kan stå nederst osv.) Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 jaja... Det er snakk om å bygge en pc til en som du ikke kjenner så godt, du ville ikke bygd pc'n hvis det ikke er gøy heller, Komplett: 500kr (men med sånn garanti og...) Ta 200kr da... Det er sånn passe, det tar jeg... Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Komplett: 500kr (men med sånn garanti og...) Hva slags garantier gir de som du ikke kan gi? 3 mot 1 år ? Lenke til kommentar
Murty Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Jeg Tar ingenting for å sette sammen en pc. Men jeg sier at jeg ikke betaler noe hvis noe skulle gå istykker. Det er jo greit. Selvom ingenting har gått istykker enda. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 En ting til å ta med i regnestykket er goodwillen man får fra andre... "Jeg klør deg, du klør meg" er noe som får verden til å fungere bedre.. Jeg har en deal med mekanikeren til bilen min; når han tar service på bilen min, tar jeg service på maskinparken i verkstedet... Det er ikke snakk om å gi bort kunnskap, men om å bygge forhold! Husk at en times pc-bygging i dag, kan være et jobbintervju i morgen! Lenke til kommentar
sete Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det er da bare gøy å bygge pc'er!! Eventuelt la de gi deg det de vil gi deg! Personlig tar jeg absolutt ingenting for å bygge pc'er, men det hender at jeg får betaling for det... enig der Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 guybrush: hvis vi fortsatt levde i 1993, så kunne jeg vært tildels enig med deg.. maskinene og komponentene vil jeg påstå var mye mer fisefine på den tiden. tingen er at i dag, så er det å snekre sammen en maskin bare barnemat. hovedkort har gjerne nettverkskort innebygget som standard, og ofte et helt kurant lydkort innebygget. man tager et hk, stapper i en cpu, på med goop, på med vifte, stapper hk i kabinett, putter i skjermkort og lydkort (om nødvendig), kobler på harddisk og cdrom, trykker på powerknappen, stapper winxp sp1 i cdrom'en, lar den putre i en times tid, hey presto.. en ferdig maskin. med mindre du bruker helt rare komponenter, skal du ikke støte på noen problemer. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg bruker å si gi meg det du syns det er verdt, jeg..... Noen ganger tjener jeg en 50-lapp på 3 dagers arbeid (kveldstid), andre ganger opptill 1500 spenn for 2 timers jobb........ Og folka kommer tilbake enten det gjelder å få satt sammen en PC, få mekka seg en liten hjemmeside (FrontPage er greit der, veldig enkelt; og "klienten" er veldig fornøyd etterpå, og betaler godt =) Kunne ikke gitt meg telefonnr. til hu som tilbød sex 'a? *overta kundene dine* =) Lenke til kommentar
quarkey Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Kunne ikke gitt meg telefonnr. til hu som tilbød sex 'a? *overta kundene dine* =) Hahaha Det er kanskje litt lurt og gjøre det gratis og, tenk om du får noe fint igjen. Man vet jo aldrig. Lenke til kommentar
Blue Gene Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Det ble nevnt, som sant er, at den ene tjenesten er den andre værdt! Du har veldig rett! Har selv fått en flaske vin eller to, gormet-middager, og til og med tilbud om sex.. hehe 8) Ikke værst! For kamerater og slektninger er det vel best å gjøre det gratis. For ukjente er det vel greit å ta betalt. Med mindre man vil fraskrive seg ansvar da. :wink: 100-200 kr? Men betydelig høyere dersom kunden vil ha "tlf support"... Det er også bra med et PC kurs ved CV og kanskje A+ eller noe... Og når vi først var inne på "alternative betalingsmetoder", så vet jeg fra før av at man må se an...hvis det er ei dame, under 30 og greit utseende, så kan man ta seg betalt på diverse måter...ikke nødvendigvis sex, men andre fordeler? 8) :-? Eller, man kan gjøre det gratis for damer. Sørge for litt support...kanskje det blir noe "til gode" senere da vetu... J/k -LioKaiser, som skaffer dame på andre og normale måter... Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 med mindre du bruker helt rare komponenter, skal du ikke støte på noen problemer. Tildels enig... Men jeg satte isammen en maskin forrige uke... Veit du hvor ange cd'er som fulgte med pakka? 11! Og det var IKKE innkludert Windows XP eller Office-pakka. Slike ting tar tid... Hvis du er 16 år og ikke har mye å gjøre på fritiden og liker å bygge maskiner, værsegod. Men for oss andre som faktisk mener at tid er penger tar betalt for en jobb man gjør, enten man liker jobben eller ikke. Det er fortsatt en jobb.. (Jeg snakker da om mer eller mindre ukjente personer. (Gode)Venner blir noe helt annet) Skulle fortsatt sett en bilmekanier/tannlege/snekker som fløy rundt til alle han nesten-kjente og fikset og ordnet døgnet rundt fordi han likte jobben sin så innmari og ville få litt goodwill igjen... Sorry, det er ikke sånn samfunnet fungerer. Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 ta en fast pris. la oss si kr 500. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Tildels enig... Men jeg satte isammen en maskin forrige uke... Veit du hvor ange cd'er som fulgte med pakka? 11! Og det var IKKE innkludert Windows XP eller Office-pakka. Slike ting tar tid... fordi du må putte i en cd og trykke på install? jøje meg. slitsomt. og jeg vet ikke hvordan installering av drivere/os/programmer foregår hos deg, men når jeg gjør det, trenger jeg ikke å nistirre på maskinen. det går fint an å gjøre noe annet, f.eks. se på en film eller telle de hardt ærvervede pengene dine. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 fordi du må putte i en cd og trykke på install? jøje meg. slitsomt. Det har aldri vært snakk om at det er slitsomt... Det er snakk om det tar tid. Men ettersom du ikke mener at tid er penger kan jeg sende alle mine oppdrag til deg da. Så gjør du de gratis for meg, mens jeg tar mine 5-700 kr. Er det greit? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå