Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

problemer ved formatering

Anbefalte innlegg

jeg har et problem under formateringen av pc'en min.

jeg startet opp pc'en setter inn windows xp cd'en som var med maskinen, og restarter datan.

når det kommer opp at jeg skal trykke på en kanpp for å boote fra cd'en gjør jeg det..

men når jeg velger at jeg vil instalere windows, kommer det opp følgende melding: "kunne ikke finne harddisk" eller noe lingdende.

hva skal til for å løse dette problemet? jeg har virkelig et behov får å formatere denne dataen, fordi den er stapp full av virus og programer.

vis du har en løsning på problemet, gi meg en "steg for steg" forklaring. fordi jeg er ikke noen dataekspert og vil ikke skjønne noe av de "hiteche" ordene dere kanskje vil bruke=)

på forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men når jeg velger at jeg vil instalere windows, kommer det opp følgende melding: "kunne ikke finne harddisk" eller noe lingdende.

9265583[/snapback]

Høres ut som at driveren til diskkontrolleren ikke er på CD-platen. Hvis du fikk med en egen driverdiskett så sett inn den og trykk F6 for å laste inn tredjeparts-drivere under installasjonen (står melding om dette nederst på skjermen i begynnelsen av installasjonsrutinen)

Håper det hjelper

-Terje.

Lenke til kommentar

9265583[/snapback]

Høres ut som at driveren til diskkontrolleren ikke er på CD-platen. Hvis du fikk med en egen driverdiskett så sett inn den og trykk F6 for å laste inn tredjeparts-drivere under installasjonen (står melding om dette nederst på skjermen i begynnelsen av installasjonsrutinen)

Håper det hjelper

-Terje.

9265611[/snapback]

fikk ikke med noen driversikett, har heller ikke disketstasjon:/

Lenke til kommentar

Produsenten av hovedkortet (abit, msi, asus, asrock eller liknende) distribuerer drivere til harddiskkontrolleren din. Sannsynligvis så har du bare sata-disker og trenger derfor tredjeparts drivere til disse.

Hvis du ikke vet hva det er snakk om så anbefaler jeg at du leverer maskinen inn til en kyndig serviceavdeling slik at de kan gjøre en nyinstallasjon for deg.

-Terje.

Lenke til kommentar

Og hvis du ikke har diskettstasjon så mener jeg å huske at det ikke er noen annen måte å få installert disse driverne. Jeg pleier alltid å installere en diskettstasjon, man vet aldri når man får bruk for den...

Ellers kan du jo bare låne en gammel en, og plugge den i midlertidig, (la den ligge ved siden av pcen) og installere denne driveren og komme igang med installasjonen.

Hvis du føler at du ikke følger med her så er det nok best å bare levere den inn, det kan være ganske frustrerende hvis en ikke har gjort det før. (husker første gangen jeg prøvde)

Lenke til kommentar

Om du ikke er kjent med ordet driver, så kommer du til å slite. Du trenger nemlig dette for all de komponentene windows ikke har integrert driver til. Dessuten er det som regel lurt å oppgradere de windows har også. Uten disse vil du som f.eks ikke komme på nett, skjermen kjører en standard oppløsning osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...