Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spansk eller tysk på videregående

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå begynne på videregående. Jeg har hatt fransk på ungdomskolen i tre år og føler meg ferdig med fransken.

Jeg er veldig usikker om jeg skal sette Tysk I eller Spansk I som Alternativ 1 ønske.

Må ha svart innen i morgen. Noen tips?

Spansk får jeg jo mere bruk for, men er usikker.

Edit. Valgte Tysk til slutt. Satt det hvertfall som første valg.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med DiscoBoB her. Svært få lærer seg et språk skikkelig på 3 år på ungdomsskolen. Lær deg heller ett språk skikkelig i stedet for flere språk dårlig. Gå for fransk. Så kan du lære deg andre språk etter videregående om du har interesse.

Om du allikevel har bestemt deg for å absolutt ikke ta fransk, ville jeg gått for spansk. Med mindre du har tenkt å jobbe i turistinformasjonen på sommeren eller som turistguide, så er det lite bruk for tysk. De fleste tyskere kan engelsk så man kommer seg fint fram der uten tysk. En annen ting er at spansk er veldig lett å lære seg, og kan i tillegg være en døråpner for italiensk, som er svært nært beslektet; spanjoler og italienere kan nesten uten problemer snakke sammen på sine respektive morsmål. Spania og Italia er også to land hvor engelsk ikke akkurat er spesielt utbredt.

Tysk er også lett rent ordforrådsmessig (pga. slektskap med norsk), men grammatikken i tysk er ikke spesielt morsom. Snakker man om det som teller for eller imot tysk så ser jeg argumentet ditt om at du vil få mer bruk for spansk, men det kommer an på om du skal reise til Spania eller Latin-Amerika mye. Selv om spansk er veldig stort i verdenssammenheng er tysk tross alt det største språket i Europa, og snakkes som morsmål i Tyskland, Sveits, Østerrike og Liechtenstein (og deler av Italia), for ikke å snakke om den geografiske nærheten til Norge og det faktum at tysk er et svært utbredt 2.-språk i Øst-Europa. Jeg har flere ganger måttet dra fram tysken min i Øst-Europa pga. folk som ikke snakket engelsk.

(Jeg kan tysk og lærer meg spansk nå, derfor jeg kan sammenligne dem :) )

Endret av jonmagne
Lenke til kommentar

Jeg hadde definitivt gått for fransk, da trenger du jo dessuten bare to år. Velger du tysk eller spansk må du jo ta dette som c-språk og gå tre år.. Hadde jeg aldri giddet i hvertfall.. Men hvis det står mellom tysk og spansk hadde jeg nok valgt tysk. Det er mye dritt grammatikk, men det er realtivt lett å forstå.. Det forventes ikke like mye av spansken, men dette vil bli noe helt nytt for deg..

Jeg hadde valgt fransk b-språk altså, og hvis det ikke var aktuelt så hadde jeg nok valgt tysk(æsj).. hehe. :!:

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke ferdig med språket på den måten at jeg kan det, men på den måten at jeg ikke har lyst til å ha det mer. Har hørt at de krever mye mer enn det en faktisk har lært på ungdomskolen når en kommer på videregående.

Så derfor ville jeg ikke ha fransk mer.

coccosine: Jeg kan begynne med nytt språk nå og bare ha det i to år.

Er vel liten sjangs til at jeg skal reise så mye til Øst-Europa så spansk er nok mest praktisk, men samtidig ligger tysk nærmere norsk.

Spansk ligner jo en del på Engelsk.

Må nok tenke litt mer. Har jo natta å sove på det.

Lenke til kommentar
Har hørt at de krever mye mer enn det en faktisk har lært på ungdomskolen når en kommer på videregående.

Grunnen til det var at mitt kull (1990) kom inn i vgs med dorligere grundlag en det vi skulle, for med den nye læreplanen skal man ha lært mer i ungdomskolen. Men det er rettet opp for deg nå (tror jeg?). Jeg snakket med mattelæreren min og jeg fikk mer eller mindre den samme tentamenen som de i 89 kullet, pga vi med den nye lærerplanen har dorligere grundlag.

coccosine: Jeg kan begynne med nytt språk nå og bare ha det i to år.

C språk er 3 år , B er 2. Tar du nytt språk må du ta C.

Dont shoot

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan dere kan si at grammatikken i spansk er så lett. Den er jo ikke det.

Har en dame som er halvt Colombiansk, snakker spansk med faren og broren og tilbringer 2-3 måneder i Clombia hvert år...selv hun sier hun sliter med grammatikken (kanskje dette er mer avansert enn hva man lærer på skolen, hva vet vel jeg). Og her snakker vi om en som snakker flytende fransk, engelsk (og "selvfølgelig" norsk) og i tillegg kan en del kantonesisk, så språk kan hun.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan dere kan si at grammatikken i spansk er så lett. Den er jo ikke det.

Har en dame som er halvt Colombiansk, snakker spansk med faren og broren og tilbringer 2-3 måneder i Clombia hvert år...selv hun sier hun sliter med grammatikken (kanskje dette er mer avansert enn hva man lærer på skolen, hva vet vel jeg). Og her snakker vi om en som snakker flytende fransk, engelsk (og "selvfølgelig" norsk) og i tillegg kan en del kantonesisk, så språk kan hun.

9287651[/snapback]

Du har helt rett. Jeg vokste selv opp med to bestekamerater som var meksikanere, og begge kunne bekrefte at spansk er veldig lett å lære seg i starten, men når man skal begynne å fordype seg litt mer - hello trouble!

Personlig valgte jeg alltid spansk siden jeg er utrolig glad i det språket, og bruker små fraser når jeg er visse steder i California, hvor jeg er relativt ofte. I tillegg så kan man bruke spansk veldig mange steder i verden.

Men men, det er jo helt individuelt om hvilket språk man liker og/eller kunne tenke seg å lære. Lureste er vel å snuse litt på faget før man bestemmer seg for å sette det opp som valgfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...