Gå til innhold

XBOX og prosjektor

raysv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her får du den beste komponentkabelen tilgjengelig for Xbox. Om den er verdt det den koster får jeg la deg avgjøre :)

Kombiner den med denne, så får du også 5.1 lyd. (Jeg regner med at du har det siden du har prosjektor :) )

Har du ikke komponent-inngang, så har de en S-Video modell også, her, denne kan du også kombinere med den optiske kabelen.

Lenke til kommentar
Her får du den beste komponentkabelen tilgjengelig for Xbox. Om den er verdt det den koster får jeg la deg avgjøre :)

Kombiner den med denne, så får du også 5.1 lyd. (Jeg regner med at du har det siden du har prosjektor :) )

Har du ikke komponent-inngang, så har de en S-Video modell også, her, denne kan du også kombinere med den optiske kabelen.

Å kjøpe optisk monstercable er vel litt unødvendig. Koster alt for mye for de kablene, og en hvilken som helt optisk kabel gjør samme nytta. Glass er glass i en sånn kabel. ;) Hadde det vært metall signalene gikk gjennom hadde det vært noe annet, men så lenge det er lys vi har å gjøre med tviler jeg sterkt på at en mosterkabel til mange ganger så mye har no for seg...

Lenke til kommentar
[

Å kjøpe optisk monstercable er vel litt unødvendig. Koster alt for mye for de kablene, og en hvilken som helt optisk kabel gjør samme nytta. Glass er glass i en sånn kabel. ;) Hadde det vært metall signalene gikk gjennom hadde det vært noe annet, men så lenge det er lys vi har å gjøre med tviler jeg sterkt på at en mosterkabel til mange ganger så mye har no for seg...

Har du Monster S-Video eller Komponent må du også ha optisk kabel fra Monster, grunnen er at de bruker en propritiær utgang på sine kabler (en tynn nåle-sak som de stikker ned i festet på kabelen).

Og det at det ikke er forskjell på optiske kabler er som å tro på julenissen!, men man må jo selvsagt kjøpe kabler som står i stil til anlegget. Ingen vits med optiske kabler fra monster om du har en

billig "surroundpakke" :)

Lenke til kommentar

Å nei du, det er ikke noe tøv (Hvordan kan du si noe slikt?) - eller var det sitatet om julenissen du mente? :) Om det var det første, hvorfor skulle det ikke være forskjeller? Du tror sikkert at det "bare er nullere og enere" som skal overføres? Nå er det imidlertid slik at forhold ved selve kablen, og kanskje særlig ved termineringen, kan virke negativt på datastrømmen. I tillegg kommer forhold vedrørende interaksjon mellom kabel og komponenter på hver side av denne. Plastoptikkene på TosLink kontakter er jo mildt sagt elendige, noe som gjør at bitratefeilen stiger. Husk at feil ikke blir rettet opp, du vil bare få dårlig lyd. Noe det imidlertidig bør kunne gå ann å bli enige om er at en digitalkabel må tilfredsstille normen for motstand, 75ohm ved SPDIF (og 110ohm ved AES/EBU). Dette er ikke alltid tilfelle i realiteten, og min erfaring tilsier at det er store forskjeller her, faktisk selv i kabler i samme prisklasse.

Når sant skal sies så kan en jo spørre seg om en trenger såpass dyre kabler til Xbox, lyden er bra og den soleklart beste av konsollene - Men - i forhold til en DVD-film litt over gjennomsnittet er det jo klare forskjeller - selvsagt på et akseptabelt anlegg. Igjen så får man vurdere det selv, opp mot sine egne ører - og selvsagt hva slags anlegg man har.

Og Boardkilll, vil bare bemerke at Toslink bruker plast, ikke glass. Bl.a. derfor er denne såpass dårlig som den er (I forhold til coax altså). Den er sterkt båndbreddebegrenset og kan derfor påregnes å generere mye jitter.

Lenke til kommentar

ser det er mye snakk om kabler her, snart kommer det konsoller med 100x så god grafikk som xbox, gc og ps2 til sammen og det uten noe dyre kabler.

skal ikke si så mye mere siden jeg har peiling på kabler, men 60 dollar er vel mye for en komponent kabel? samme hvor god den er så er det jo fortsatt en foreldet komponent kabel.

Lenke til kommentar

Enig med b-duvaland her. Jeg har et annlegg til altfor mange tusen kroner, og det er ikke vanskelig å høre forskjell på billige optiske kabler og dyre monster-kabler.

Dette er forskjeller du ikke vil merke på et billig anlegg, men på et anlegg til 20000+ så hører man stor forskjell. Jeg har et anlegg nå som når opp mot referanseklassen, og da er det (for å si det mildt) kriminelt å bruke billige kabler.

Men det er klart, noen har silkeører (som meg), og merker raskt svakheter i lydbildet. Andre igjen tror de får bra lyd i et anlegg til 5000,- fra Elkjøp. :shrug:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det burde ikke by på særlige problemer å ta av scartkontakten på en vanlig orginal "advaced scart cable" og sette på phonoplugger i steden? Den ADC kabelen sender jo RGB signal til TV'n. Men er ikke helt sikker på hvordan sync signalet fungerer midt oppi det hele.

Noen som kan oppklare/har prøvd?

Lenke til kommentar

Og Boardkilll, vil bare bemerke at Toslink bruker plast, ikke glass. Bl.a. derfor er denne såpass dårlig som den er (I forhold til coax altså). Den er sterkt båndbreddebegrenset og kan derfor påregnes å generere mye jitter.

Generere mye jitter? Du har nok lest for mye reklamebrosjyrer fra kabelprodusentene evnt. hi-fi verdenens svar på "Se & Hør".

Lenke til kommentar

Generere mye jitter? Du har nok lest for mye reklamebrosjyrer fra kabelprodusentene evnt. hi-fi verdenens svar på "Se & Hør".

Jeg beklager at ikke ordforådet ditt strekker seg lenger, men "tidsfeil" kan man også kalle det.

Lenke til kommentar

Jeg beklager at ikke ordforådet ditt strekker seg lenger, men "tidsfeil" kan man også kalle det.

Du trenger ikke beklage. Jeg vet godt hva "jitter" er og "tidsfeil" som du kaller det er vel i beste fall upresist. Har du noen seriøse tester/undersøkelser som sier at optiske kabler (evnt. billige optiske kabler) "genererer" mye jitter? Du må gjerne forklare hvorfor berenselsen i kabelens båndbredde er årsak til å generere jitter? Men dette er kanskje ikke interessant?

Egentlig gidder jeg ikke diskutere dette noe mer. At du og endel andre synes det er fint å betale i dyre dommer for "flotte" kabler er ikke mitt problem. Placeboeffekten skal man selvsagt ikke undervurdere. Jeg sparer i alle fall noen hundrelapper når jeg kjøper kabler, så kan jeg heller kjøpe et spill eller tre ekstra.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke beklage. Jeg vet godt hva "jitter" er og "tidsfeil" som du kaller det er vel i beste fall upresist. Har du noen seriøse tester/undersøkelser som sier at optiske kabler (evnt. billige optiske kabler) "genererer" mye jitter? Du må gjerne forklare hvorfor berenselsen i kabelens båndbredde er årsak til å generere jitter? Men dette er kanskje ikke interessant?

Det er uhyre interresant, og det å forstå hva jitter er vil nok være en forutsetning for å skjønne noe særlig av svakhetene til digitale overføringer. Bitfeilrate er lettere å forstå (andel feilavlesinger eller bit som ikke kommer riktig frem). At denne avhenger helt og holdent av overføringens signal-/støyforhold får man nesten bare godta, en utledning har lite for seg, men tilbake til saken. Toslink generelt er en veldig dårlig standard for digital signaloverføring. Toslink bruker plastoptikk med stor disperson, som i praksis "smører" pulsene (lyset) utover. Dette gjør at systemet er en veldig bidragsyter hva jitter angår. For å sette litt tall på det: Digital SPDIF (den vanligste standarden) overføring skjer ved ca 2,8Mhz (16-bit lyd 16 bit andre data pr. blokk, to kanaler, 44,1kHz = 44100*64), allerede ved 5Mhz kan ikke toslink overføre data i det hele tatt (den er spesifisert opp til 5Mhz). Da er det åpenbart at den gir mye jitter også ved 2,8Mhz (Som f.eks er hastigheten fra et driverk til dac). En god digital coaxkabel kan fint overføre data opp til hundrevis av Mhz når den ikke er mer enn en meter eller to lang. Nei, toslink er og blir en snarvei til jitter spør du meg. Hele spesifikasjonen med lysledere av plast, og utilstrekkelig båndbredde er syndebukken.

Egentlig gidder jeg ikke diskutere dette noe mer. At du og endel andre synes det er fint å betale i dyre dommer for "flotte" kabler er ikke mitt problem. Placeboeffekten skal man selvsagt ikke undervurdere. Jeg sparer i alle fall noen hundrelapper når jeg kjøper kabler, så kan jeg heller kjøpe et spill eller tre ekstra.

Jeg tar alltid utgangspunkt i det jeg hører, men søker likefullt vitenskapelige svar, rotfestet i fysikkens verden. Pr. i dag er det den eneste måten å bekrefte sannheter på matematisk. Problemet er å finne sannhetene. Og istedet for å løse dette problemet, arbeider vitenskapsmenn og audiofile i hver sin retning, vekk fra hverandre. Den ene sier at den andre lytter med formelsamlingen, motsatt vei sies det at man lytter mest med øynene, og at de peker rett mot produktets prislapp. Jeg respekterer selvsagt ditt valg, om du har undergått en omfattende lyttetest og valgt kabler etter det, er jo det flott. Kablene skal jo tross alt stå i stil til resten av oppsettet man har - om det er high end, eller om det er kjøpt hos elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...