MacPhisto Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg har nå gått inn i en sterk depresjon da jeg ikke finner noe godt alternativ til mitt "nr 2" kamera, jeg har i dag en 30D som er litt for stor til å dra med seg på familie turere. Hadde vært fin å slippe å høre "er du fra avisa?" bare fordi man drar opp en L linse på 30Den. Mine nåværende alternativer er: Canon PowerShot G7 Nikon Coolpix P5000 Grunnen for at disse utpeker seg er at jeg vil ha en optisk viewfinder, kameraet bør ha 28mm eler lavere og ikke være større enn disse to nevnte kameraer. Jeg skjønner ikke hvorfor semi segmentet i digitalserien er uten optisk viewfinder, jeg synes personlig at digital viewfinder/(live)LCD plate er helt pyton! Jeg trenger ekspertråd fra noen som vil bruke pengene mine på et kamera! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg har nå gått inn i en sterk depresjon da jeg ikke finner noe godt alternativ til mitt "nr 2" kamera, jeg har i dag en 30D som er litt for stor til å dra med seg på familie turere. Hadde vært fin å slippe å høre "er du fra avisa?" bare fordi man drar opp en L linse på 30Den. Mine nåværende alternativer er: Canon PowerShot G7 Nikon Coolpix P5000 Grunnen for at disse utpeker seg er at jeg vil ha en optisk viewfinder, kameraet bør ha 28mm eler lavere og ikke være større enn disse to nevnte kameraer. Ingen av disse har 28mm, begge G7 har 35 og P5000 har 36mm som største vidvinkel. Jeg ville kikket på Ricoh GX100 jeg, 24mm vidvinkel og bra bildekvalitet. Mulighet for å sette på optisk viewfinder (følger med så vidt jeg vet) i blitzskoen, og også mulighet for ekstern blitz. Koster jo litt, men du har ikke satt noen bestemt prisramme heller (som vi har fått vite om i hvert fall), og er jo heller ikke så mye dyrere enn f.eks. G7... Lenke til kommentar
buitre Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Personlig gikk jeg for Powershot G7 da jeg var i din situasjon, og er utrolig fornøyd med valget. Ikke et perfekt kamera( ville foretrukket 6Mp med lavere støynivå ved høy ISO, bedre søker, mer lyssterk linse og mulighet for RAW). For gatefotografi og backup ved turer finns det knapt nok noe bedre i den prisklassen. Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Her er tre alternativ: http://www.digit.no/wip4/product_detail_co...s=6212&ids=4642 Ricoh GX100 er allerede nevnt. Jeg er ute etter det samme selv, og etter et litt labert testresultat for GX100 hos dpreview lurer jeg litt på om LX2 er det beste alternativet. Endret 12. august 2007 av Oljens Lenke til kommentar
MacPhisto Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) (k-ryeng wrote: Mulighet for å sette på optisk viewfinder (følger med så vidt jeg vet) i blitzskoen) - Tror ikke viewfinderen blir optisk igjennom blitzskoen, hadde egentlig utelatt GX100 på grunn av akkurat dette. (Oljens wrote: Her er tre alternativ:) - Ingen har optisk viewfinder.... (buitre wrote: Personlig gikk jeg for Powershot G7 da jeg var i din situasjon, og er utrolig fornøyd med valget. Ikke et perfekt kamera( ville foretrukket 6Mp med lavere støynivå ved høy ISO, bedre søker, mer lyssterk linse og mulighet for RAW). For gatefotografi og backup ved turer finns det knapt nok noe bedre i den prisklassen.) - Det er her jeg står også, men jeg håper på en G oppgradering snarlig siden denne modellen er et år gammel, det skjer ikke fryktelig mye på utviklings siden disse dager, og jeg vet at G6 kom i 2004, slik sett burde det være klart for en upgradering. Men så er det ikke sikkert jeg liker G8 heller da!! Jeg innser at jeg leter etter et ikke eksisterende produkt, men skulle noen ha tips så tas de imot med takk! Endret 12. august 2007 av MacPhisto Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (Oljens wrote: Her er tre alternativ:) - Ingen har optisk viewfinder.... 9265048[/snapback] Jeg glemte det med optisk søker. Sorry! Canon A630/A640 er seriøse alternativ til G7: http://www.dpreview.com/reviews/canona640/page16.asp Sitat fra testens konklusjon: Compared to the other 10MP compact cameras on the market the A640 is an easy choice; there is little if any direct competition. What's interesting is that for many users the A640 is a serious alternative to Canon's own flagship G7 (which will set you back over $100 more). If you don't need the extra zoom (where the G7's image stabilization is useful) or flash hot shoe, you can get near-identical results from each camera, and there are areas where the A640 actually outperforms the G7. For anyone who prefers to do their own noise reduction processing the A640 is a better choice at higher ISO settings, where the noise and detail retention are both higher. The G7 might be more stylish and have a much better screen, and it certainly makes its huge feature set a lot easier to control, but image quality is - all things considered - pretty much a dead heat. Lenke til kommentar
MacPhisto Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (Oljens wrote: Her er tre alternativ:) - Ingen har optisk viewfinder.... 9265048[/snapback] Jeg glemte det med optisk søker. Sorry! Canon A630/A640 er seriøse alternativ til G7: http://www.dpreview.com/reviews/canona640/page16.asp Sitat fra testens konklusjon: Compared to the other 10MP compact cameras on the market the A640 is an easy choice; there is little if any direct competition. What's interesting is that for many users the A640 is a serious alternative to Canon's own flagship G7 (which will set you back over $100 more). If you don't need the extra zoom (where the G7's image stabilization is useful) or flash hot shoe, you can get near-identical results from each camera, and there are areas where the A640 actually outperforms the G7. For anyone who prefers to do their own noise reduction processing the A640 is a better choice at higher ISO settings, where the noise and detail retention are both higher. The G7 might be more stylish and have a much better screen, and it certainly makes its huge feature set a lot easier to control, but image quality is - all things considered - pretty much a dead heat. 9265331[/snapback] Takk, den hadde jeg ikke gitt mye oppmerksomhet under all lesingen jeg har gjort på de forskjellige modellene. Den måler seg sikkert opp mot G7-en men jeg har ekstra blitz til G7 (580EX) den vil jeg gjerne bruke for å utfylle den dårlige ISO støyen for innebilder. Ellers så blir den vel "litt" større enn G7-en? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Ellers så blir den vel "litt" større enn G7-en? Nei, bittelitt dypere, men ellers mindre og lettere. Sammenlikning av A640 og G7 Endret 13. august 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg innser at jeg leter etter et ikke eksisterende produkt, men skulle noen ha tips så tas de imot med takk! Hvis du kan leve med litt støy (evt. bruke ekstern blitz i dårlig lys), er vel den gamle Ricoh Caplio GX8 det du leter etter. Måler seg ikke helt med dagens toppmodeller på bildekvalitet og hastighet, men har ellers alt du ber om... Ricoh Caplio GX8 i produktguiden. Digit.no sin test. Lenke til kommentar
elverket Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Besnærende at ingen har nevnt Leica M8 ennå. Hendig størrelse, så mye vidvinkel du vil ha, og søker som er så lys og stor at du kommer til å selge 30D'en din etterpå..:-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Besnærende at ingen har nevnt Leica M8 ennå. Hendig størrelse, så mye vidvinkel du vil ha, og søker som er så lys og stor at du kommer til å selge 30D'en din etterpå..:-) 9276333[/snapback] Tror han fortsatt vil høre "er du fra avisa?" da (ihvertfall fra den eldre garde)... Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Besnærende at ingen har nevnt Leica M8 ennå. Hendig størrelse, så mye vidvinkel du vil ha, og søker som er så lys og stor at du kommer til å selge 30D'en din etterpå..:-) Eller først, for å finansiere herligheten ;o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå