Gå til innhold

Optisk lyd fra PC til hjemmekino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har problemer med dårlig lyd fra lydkortet og til forsterkeren min. Har hør at det finnes en løsning på dette problemet. Enten et programm som blir installert eller noe liknende.

Vet noen hvilket program dette er ?

:dribble:

9264340[/snapback]

Hvilken lydkort bruker du på pc'n og hvilken forsterker bruker du?

Og når er lyden dårlig? Musikk? DVD? etc..

Lenke til kommentar

Har en Rotel 1068 surround prosessor.

TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI, Dolby Digital Live lydkort.

Vanlig optisk kabel fra pc til forsterker.

Er ikkje det at lyden er sykt dårlig, er bare det at lyden er sykt mye bedre på dvd spilleren.

Er generellt på lyden.

Lenke til kommentar
Har en Rotel 1068 surround prosessor.

TerraTec SoundSystem Aureon 7.1 PCI, Dolby Digital Live lydkort.

Vanlig optisk kabel fra pc til forsterker.

Er ikkje det at lyden er sykt dårlig, er bare det at lyden er sykt mye bedre på dvd spilleren.

Er generellt på lyden.

9264444[/snapback]

les side 11 i manualen til lydkortet ditt.

Her har du link! Manual

Som det står i manualen så bør bruke 5.1 AC3 digital-live funskjonen, også må du velge 96kHz sampling ut. Siden Forsterkeren din støtter dette, da vil forsterkeren din dekode alle salgs lyd som går ut ifra pc'n.

Kort sagt. PC'n din sender AC3 5.1 Dolby Digital lyd til forsterkeren din. Det er Synd at lydkortet ditt ikke støtter DTS, HD-lyd osv..

håper du ble litt klokere..

Lenke til kommentar
Jeg får lyd i alle kanaler å sånn, men er ikkje helt fornøyd med lyden. Så har jeg hørt om et programm eller noe som skal gjøre slik at lyden går direkte til optisk eller noe i den duren.

Ikkje så flink å forklare  :ermm:

9264380[/snapback]

Mener du noe lignendes SPDIF passthrough? (I ditt tilfelle blir det vel på en måte "optical passthrough")

En ekte mann leser ALDRIG en manuall. Det er under enhver verdighet! Manualer skal kastes i det  eske åpnes og alt skal utprøves med prøve/feile metoden !

9268817[/snapback]

Hehe, enig enig :D

Først skal alt prøves, manuals er siste utvei :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg tenkte på passthrough eller noe slikt ja. Men har og hørt om noe software som skal forbedre lyden.

Har ikkje hele kontrollen på dette her  :hmm:

9275497[/snapback]

There's no such thing ;)

Hvis du har satt DD-encodingen på høyeste kvalitet, så er det ingenting du kan gjøre i software for å forbedre lyden. Dolby Digital er et komprimert format, så du kan uansett ikke forvente like god kvalitet i seks kanaler som på ukomprimert PCM, som f.eks CD-lyd, i stereo.

Lenke til kommentar

Og om jeg har forstått DDLive så koder den 5.1 kanaler til Dolby Digital (fra spill o.l.) så i værste fall risikerer du at Win/PowerDVD dekoder AC3 til 5.1 kanaler som sendes til lyddrivern for at de så kodes tilbake igjen til AC3. Til film er passthrough best og urørt.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...