Techpoint Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Her var det mye gode tips Skal gå ut og sjekke i morra siden klokka nærmer seg halv 4 på natta Er det som regel slik med dynamoer at de enten funker eller ikke funker? Eller kan de også gradvis bli dårligere? (eller om det er sannsylig da) Bilen jeg tok dynamoen fra stod på utrolige 420.000 km (og den var faktisk mye penere enn min ). Regna da med at dynamoen på et eller annet tidspunkt hadde vært bytta eller overhalt siden min streika på ca. 210.000. (om den har vært bytta før vet jeg dog ikke). Jeg skrudde først ut en fra en annen bil, men da dro jeg løs en ledning fra en kondensator som satt på utsiden av dynamoen som kun hang i en rusten ledning. Denne kondensatoren var totalt fraværende i den som satt i min fra før. Hva gjør egentlig denne? Er den viktig i og med at jeg ikke hadde den på dynamon fra før? 9334332[/snapback] Kondensatoren er der nok bare der for å hindre støy. (Hvertfall gjøre ett godt forsøk) Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Er det som regel slik med dynamoer at de enten funker eller ikke funker? Eller kan de også gradvis bli dårligere? 9334332[/snapback] En dynamo er en omvendt elektrisk motor. Istedenfor at du tilfører strøm til elektromagneten for å få akselen til å gå rundt så driver du akselen rundt for å trekke strøm fra elektromagneten. Når en dynamo tar kvelden så er det som oftest fordi tråden i elektromagneten har fått et brudd. For at en dynamo skal fungere litt, men ikke helt så må lagrene som støtter akselen og spolen i elektromagneten gå i stykker. Dette har jeg aldri sett eller hørt om. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 De vanligste feilene med en likerettet vekselstrømsgenerator er utslitte magnetiseringsbørster, defekte likeretterdioder og havarerte lagre. Om en diode tar kveld vil den kunne lade dårligere, men vil ubelastet klare full spenning. Utslitte børster gir sporadisk lading over en kortere periode, før den slutter helt å lade. Brudd i lederne er veldig skjeldent. (Hva skulle forårsake det?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå