_ziggy_ Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Min gode gamle Nissan Sunny (87 mod) fikk nå plutselig et strømproblem jeg ikke skjønner så mye av. Klarer stort sett skruinga selv, men elektronikk er ikke akkurat mitt beite. Plutselig skulle jeg starte den her om dagen, da starteren såvidt klarte å dra motorn rundt. Flatt batteri, eller så har startern gått tenkte jeg da. Starteren klarte såvidt å dra motoren rundt såpass at den tilslutt startet og jeg kjørte uproblematisk hjem. Etterpå når jeg målte spenninga på batteriet oppdaget jeg det jeg syns var så pussig, at når motoren gikk så viste spenninga kun ca. 9,4 volt, mens etter jeg stoppet den så viste den godt over 12 volt... er det antagelig fordi dynamoen har tatt kvelden? Er det noen annen måte å måle om dynamoen lader riktig enn å måle batteripolene når den går? Siden det virker som om den drar spenninga nedover når den går rundt, i forhold til når den står stille mener jeg? Ser også at fronlysa såvidt lyser når den går, har ikke sjekka når den ikke går når jeg tenker meg om... det skal jeg sjekke etterpå, om de faktisk lyser sterkere når den ikke går.... Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Du kan ha rett i dine antagelser, men det kan også være en eller annen ting som trekker veldig mye strøm når bilen din går! Da vil spenningen falle fordi dynamoen ikke klarer å levere nok strøm! Samme prinsippet som ved overdimensjonert anlegg i forhold til dynamo/batteri! Da blinker det i lampene på bilen ved basslag! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Du har ikke lading. Normal hvilespenning for et bilbatteri er 12.6V. Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg vil tro grunnen til at spenningen er lavere når motoren går er at tenningen trekker strøm (regner med det er bensin). Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Batteriet ditt er gåent. Et utbrukt batteri kan godt holde 12 V uten belasting, men ved enhver belastning synker spenningen. Derfor er det bare såvidt du får start selv om batteriet ser ut som det er fulladet ved null belasting. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 OM batteriet er ødelagt er det fordi det har blitt tappet voldsomt ned pga. mangel på lading. Trolig er batteriet enda ok. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Vanlige blybatteri blir også ødelagt av lang tids normal bruk, normal brukstid er maks 10 år. Har batteriet stått ubrukt og uladet i månedsvis kan det også være ødelagt. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Min gode gamle Nissan Sunny (87 mod) fikk nå plutselig et strømproblem jeg ikke skjønner så mye av. Plutselig skulle jeg starte den her om dagen, da starteren såvidt klarte å dra motorn rundt. 9264195[/snapback] Har ikke inntrykk av at det er tilfelle. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Etterpå når jeg målte spenninga på batteriet oppdaget jeg det jeg syns var så pussig, at når motoren gikk så viste spenninga kun ca. 9,4 volt, mens etter jeg stoppet den så viste den godt over 12 volt... Utslitt batteri. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Når motoren går, men ikke lader, trekker den strøm. Litt før batteriet er utladet vil motor/motorstyring, lys osv trekke såpass at et nedtappet batteri dupper i spenning. Når han stanser motoren slutter forbrukerne å trekke, dermed går spenninga opp til litt over 12v. Helt i tråd med normalen. Få fiksa ladinga, få lada opp batteriet og få kjørt en belastningstest av batteriet for sikkerhets skyld. Dette ser jeg i på jobben titt og ofte Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Takker for mange gode forslag Tror som Leo_ sier at det er dynamoen som er gåen, siden batteriet var nytt i fjor. Det _kan_ muligens være at det er en eller annen elektrisk komponent som tar så mye strøm at dynamoen ikke har klart å lade batteriet mer enn det har blitt tappet, men da må det være et komponent som er istykker, siden det ikke er noe strømslukende stereo eller annet elektrisk utover det som er standard.... men det jeg tenker litt på er jo det faktum at når motorn først har starta, så går den jo som ei klokke... er ikke noe tegn på at det er manko på strøm til tenninga (er bensin ja ) andre ting jeg stusser litt på er at : 1. motorn går helt 100% når den først har blitt starta 2. frontlys og andre lys lyser knapt noe i det hele tatt, hverken når den går, eller ikke 3. blinklysa blinker litt "rart"... litt i "utakt" i forhold til før liksom 4. vindusviskerne går veldig treigt osv.... det jeg syns er litt rart her er jo at motorn går helt fint, selv om batteriet ikke ser ut til å ha noe strøm av en eller annen grunn... burde ikke tenninga også svikta hvis både batteriet var tomt + at den ikke fikk noe ladning? Er ikke redd for å skru, så er det noen ide og f.eks skru av polene på dynamoen, starte motoren (etter jeg evt har lada batteriet, eller satt i nytt da...) for så å se om den lader? eller må strømmen gjennom noe likeretter eller spenningsregulator e.l for å få noe vettug måling? Har skrudd endel bil oppigjennom, men det elektriske har jeg aldri skjønt meg så mye på da Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Å lade opp batteriet høres glupt ut. Uansett. Hvis det er ladinga som er gåen så er det nemlig stor fare for å lade ut batteriet så mye at det ødelegges, selv om det er så godt som helt nytt. Batteristrømmen er forresten ferdig likerettet, alle batterier leverer likestrøm. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Batteristrømmen er forresten ferdig likerettet, alle batterier leverer likestrøm. 9282756[/snapback] Han mente dynamoen. Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 1. motorn går helt 100% når den først har blitt starta 2. frontlys og andre lys lyser knapt noe i det hele tatt, hverken når den går, eller ikke 3. blinklysa blinker litt "rart"... litt i "utakt" i forhold til før liksom 4. vindusviskerne går veldig treigt osv.... 9282018[/snapback] 1. Sier vel sitt til at verken dynamo eller batteri er ødelagt? Isåfall , om det er dynamo vil bilen til slutt stoppe på grunn av strømmangel. 2. Tyder på en kortslutning i bilen et eller annet sted som trekker all strømmen. Så ikke batteriet klarer å "mate" De andre komponentene med nok strøm. Batteriet har jo en begrensning. 3. Kan også tyde på spenning og strøm problemmer. 4. Noe som også kommer av strøm og spenningsproblemmer. Om du ikke fikser feilen vil jeg tro batteriet blir utslitt i lengden og bilen vil stoppe. Mitt tips er at du måler kablene ut fra batteriet for å sjekke om det er kortslutning der. Det kan du gjøre med et enkel multimeter som mange har liggende. Mål ut og sjekk hvilken ohm-verdi du får, er den lav antyder det kortslutning. Selvfølgelig er ikke det sikkert dette her er feilen, bare noe jeg tenkte ut fra mitt hode Lenke til kommentar
-Lasse Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Forresten, kom over noe bra på internett Dynamoen leverer vekselspenning, men den blir likerettet i dynamoen, så det er ikke noe å tenkte over Les her, høres ut som problemmet ditt, uansett lar jeg innlegget mitt over stå: Når den kjekke ladelampa lyser under kjøring er det noe galt med ladesystemet og batteriet blir utappet etter hvert som motoren rusler og går. Vindusviskeren går saktere, kupevifta går saktere og lysene blir svakere og til slutt stopper kjerra helt. Dynamoen skal ved hjelp av motoren når den går og reima er stram lade batteriet slik at alle forbrukere virker feilfritt både sommer og vinter.På eldgamle biler og kjøretøy var det likestrømsdynamoen som gjorde denne jobben,men den hadde noen ulemper. Ladingen nesten uteble ved tomgang og høye turtall tok innersvingen på børster og viklinger. I 1963 kom Bosch med en Vekselstrømdynamo som blir brukt nå, den lader godt på tomgang og tåler høye turtall, og har lengre levetid. For å få vekselstrøm til å bli likestrøm(likestrøm brukes til alle forbrukere og til å lade batteriet) må vi hadioder som sitter inne i dynamoen og sperrer negative spenningstopper og slipper gjennom positive (likeretting). Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 I dag kjøpte jeg et nytt batteri siden det gamle var gåent, og jeg håpa jo da at dette var feilen... men da jeg hadde satt det inn målte jeg at spenninga falt sakte men sikkert litt nedover fra 12 (seff :!: ) og ned mot ca. 10-11 etter jeg starta motoren. Siden den ikke falt lavere enn dette og det faktum at spenninga vel skal gå opp til rundt (14?) volt når dynamoen lader så er det vel ingen tvil om at dynamoen har tatt kvelden? (hadde det vært kortslutning hadde det vel skjedd noe mer drastisk enn at spenninga falt bittelitt mener jeg?) Blir da å dra opp på skroten i morra og prøve å finne en delebil ny dynamo kosta nesten 3000,- som omtrent er det dobbelte av hva jeg antagelig ville fått for bilen om jeg solgte den Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Ja da var byttedynamo fra skroten satt inn, den går ikke høyere enn 13 volt (med nytt batteri da)... Når alt jeg kunne klare å slå på av elektriske komponenter (og med stereoen på full guff) stod den såvidt på 12, er ikke dette en smule lavt? Eller er det nok til å holde batteriet i orden så lenge den viser over 12 volt? Var forsåvidt vifta til varmeanlegget som dro mest strøm, så det burde vel gå greit hvis jeg er forsiktig med den om vinteren? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Jo det var lavt. Japser pleier og lade opp mot 14,5 volt. Mål ladespenninga rett over dynamoen... hvis den viser det samme som på batteriet så får du bare leve med det hvis den viser f.eks 14,4 så har du et sp. fall et sted. Huskeregel: veldig enkel og grei... alfabetisk og 4-8-12(dette varier mye fra skole til skole, men jeg sytes denne er grei) Ladekrets 0,4 volt Lyskrets 0,8 volt Starterkrets 1,2 volt Dette er da maks tilatt sp. fall mens forbrukeren går/lyser/snurrer whatever.. Du skal ikke ha mer enn 0,4 volt sp.fall (differanse mellom batteri og dynamo) Hvis du har det måler du isolert/usiolert (pluss og minus) hver for seg med motoren i gang. Gods på dynamo til minus på batteri..... og B+ på dynamo til + på batteri.... Tipper på dårlig jording, sett en startkabel mellom minus på batteriet og rett på blokka..... hva lader den da?? Et helt 100% topplada batteri har hvilespenning på 12,84 volt Dynamoen leverer vekselspenning, men det blir likeretta av dioder. som regel 9 stk. Derfor man ofte får at ladelampa gløder og man hører og diodefeil i dynamoen. Dette kan også måles! mellom b+ og d+ bør du ikke få over 0,2 volt. Sp. fall skal alltid måles med forbruker igang. hvis du skal ohme ledningene til dynamoen så koble av batteriet eller så griller du multimeteret ditt. blei litt ivrig...... Lenke til kommentar
_ziggy_ Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Her var det mye gode tips Skal gå ut og sjekke i morra siden klokka nærmer seg halv 4 på natta Er det som regel slik med dynamoer at de enten funker eller ikke funker? Eller kan de også gradvis bli dårligere? (eller om det er sannsylig da) Bilen jeg tok dynamoen fra stod på utrolige 420.000 km (og den var faktisk mye penere enn min ). Regna da med at dynamoen på et eller annet tidspunkt hadde vært bytta eller overhalt siden min streika på ca. 210.000. (om den har vært bytta før vet jeg dog ikke). Jeg skrudde først ut en fra en annen bil, men da dro jeg løs en ledning fra en kondensator som satt på utsiden av dynamoen som kun hang i en rusten ledning. Denne kondensatoren var totalt fraværende i den som satt i min fra før. Hva gjør egentlig denne? Er den viktig i og med at jeg ikke hadde den på dynamon fra før? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå