salah Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Ja, for rundt et halvt år siden fikk søstra mi låne iPoden min, som var omtrent ny. Hun tok den med på skolen, og den dagen skal hun ha kommet opp i en krangel med en gutt i klassen. Krangelen skal ha gått med ord, ingen vold, men det resulterte med at gutten stjeler iPoden til min og kaster den i veggen til den blir knust. Jeg vil være litt snill og ringer moren til denne gutten. Hun er ganske så vanskelig å snakke med, og sier at det maksimale hun kan tenke seg, er å erstatte halvparten av det iPoden koster, ingenting mer tenkelig. Greit nok, men så mener hun at søstra mi heller ikke er uskyldig og hun skal snakke med sønnen sin. Hun skal ringe meg igjen i løpet av uka, men ingenting skjer. Jeg ringer tilbake nesten en måned senere, og hun kommer med at "siden søstra di tok med seg iPoden på skolen, er det hennes skyld og jeg erstatter ingenting". Jeg sier det er tullprat og hun skal tenke over saken. Så drar jeg ned til Spania i en måned, og etter det ringer jeg hun, men fortsatt sier hun at sønnen ikke er hjemme og derfor går det to måneder til. Men nå er jeg altså veldig lei av det hele, og jeg vil ha pengene mine for den iPoden tilbake. Dette var altså en bursdagsgave jeg fikk og jeg lar den ikke gå fra meg så fort. Og det verste av alt, er at hun sier at siden man tar med seg noe verdifullt på offentlig plass, så har andre rett til å ødelegge den uten konsekvenser. Betyr det at jeg skal stikke bort på en 'offentlig plass' og rundstjele deg fullt lovlig, fordi du tar med deg verdier dit? Saken er at det har gått mer enn et halvt år, kan jeg fortsatt anmelde saken? Endret 12. august 2007 av salah Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Virker ikke som om du er interessert i å få erstatta noe. Du skulle tatt med deg faren din og søstera di til han drittungen som ødelag iPoden, og fått morra til å erstatte. Kontaktet TV2 hjelper deg. Er nok for sent nå. :/ Lenke til kommentar
salah Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Hvor lang tid er det på å anmelde? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Vel, hovedproblemet ditt er at du skulle anmeldt for skadeverk med en gang moren nektet å kjøpe deg en ny ipod. Det andre er at du ikke har tatt kontakt med skolen. For reprisalier fra dem. For å si det slik, du kan anmeldt nå, er bare å anmelde for så å si at du trekker anmeldelsen hvis ipoden blir erstattet med en ny tilsvarende. Eventuelt så kan du la saken gå til forliksrådet. Lenke til kommentar
salah Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Saken er at den aktuelle læreren, og flere andre medelever var den under skolen. Denne læreren sa "det er ingen tvil hvem som har rett i denne saken, og jeg stiller helt klart opp som vitne", samt at de andre medelevene også stiller opp, ettersom søstra mi ikke er den eneste som har opplevd noe slikt. Men problemet er at jeg har lyst til å gjøre dette i fred og orden, altså gjennom lovlige metoder, og ikke ta med faren min eller noe lignende. derfor vil jeg vite hvor lang tid jeg har på meg før politiet mener det er for sent. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Det er vel aldri for seint trur eg? Endret 12. august 2007 av olavrv Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Det er vel aldri for seint trur eg? 9264300[/snapback] Er jo forelding av saker da, men den er sikkert mer enn et år Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Gå nå ned å hør med politiet da, istedenfor å drive å sitte her å tenke over hvor lenge det kan gå. Det værste som skjer at du ikke får det som du vil. Det du gjør, er at du anmelder det. Så ringer du moren til personen, eller personen selv og sier at du har anmeldt det aktuelle forholdet på grunn av manglende utbetaling til ny iPod. Hunhan vil nok bøye seg i støvet da, og si at "du kan få pengene, emn vær så snill, ikke anmeld meg"-ish setning. Jeg tror det skulle funke^^ Endret 12. august 2007 av PatrickM Lenke til kommentar
salah Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Ringte akkurat moren, og hun var så klart på sitt med at "den bare lå på gulvet og han fant den". Og jeg spør da om han har rett til å ødelegge den, og han svarer nei. Han sa også at han fant den og ødela den. Så han skjuler ikke akkurat på det. Jeg sa at jeg leverer anmeldelse imorgen, så får de ringe meg opp igjen i løpet av uka. Og det gjør jeg. Får virkelig håpe Politiet gjør noe. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Saken er at den aktuelle læreren, og flere andre medelever var den under skolen. Denne læreren sa "det er ingen tvil hvem som har rett i denne saken, og jeg stiller helt klart opp som vitne", samt at de andre medelevene også stiller opp, ettersom søstra mi ikke er den eneste som har opplevd noe slikt. Men problemet er at jeg har lyst til å gjøre dette i fred og orden, altså gjennom lovlige metoder, og ikke ta med faren min eller noe lignende. derfor vil jeg vite hvor lang tid jeg har på meg før politiet mener det er for sent. 9264283[/snapback] IKKE vent, du er ung og (sorry altså) en smule naiv/godtroende. En slik person som moren til denne personen er, kommer ALDRI til å betale/ordne opp for seg, du tror kanskje at innerst inne, så finnes det noe godt i alle som får dem til å ordne opp, men i den virkelige verden så er det en god del som aldri ordner opp for seg med mindre de må. Gå ned på politistasjonen, anmeld saken, bruk læreren evt. andre elever som sa det var greit, som vitner. Du kan bare glemme å få fem flate øre ut av en sånn person med mindre du anmelder. Trusler ol. virker ikke (med mindre du får moren/faren din til å troppe opp ilamme deg) Det er en fullt lovlig måte å politianmelde noen for voldet skadeverk. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ville nok tro at politiet ikke ville la denne saken blir prioritert....Tror nok anmeldelsen bare vil bli lagt i en stor bunke og henlagt som mange andre saker...... Lenke til kommentar
salah Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Jeg står på mitt. Ikke f. om de slipper unna. Om Politiet henlegger min sak, skal det også mer enn besøks- og kontaktsforbud for at jeg gir meg. De pengene tilhører meg, og bare meg. Jeg skal være forsiktig nå, og gå fram. Men jeg er mer enn fast bestemt. De pengene er mine, og jeg skal ikke være naiv eller godtroende før de pengene ligger i hånda mi eller på kontoen. Jeg er glad for at jeg var godt og fast bestemt i telefonen. Men fortsatt, ingen som kan hjelpe med hvor lang tid det tar før det er for seint? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ut i fra det jeg kan finne, og jeg ser sammenhengen mellom straffelovens §67 Foreldelse og §391a, så vil jeg vil si foreldelsesfristen er 2 år ettersom jeg ikke kan se at det finnes høyere fengselsstraff enn 6 mnder i slike skadeverk situasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå