afterall Skrevet 13. desember 2014 Del Skrevet 13. desember 2014 Evangelisk-luthersk kristendom. Spørsmålet vi burde stille er ikkje kva som er konsensus, men kva som er sanning. Dersom du skulle hevde desse er ekvivalente, får vi eit argumentum ad populum. Bibelen talar også tydeleg om at vi ikkje automatisk bør følgje ein majoritet: "Fylg ikkje mengda i det som er vondt!" (2. Mos 23:2a). Så til skiljet mellom Bibelen og vitskapen som kjelde til sanning. Medan vitskapen er feilbarleg og i utvikling, står Bibelen fast til evig tid som absolutt sanning. Dersom ei oppfatning er i strid med Bibelen, er det difor likegyldig kor mange Nobelprisvinnarar, prestar eller vitskapleg tilsette som måtte tru på denne oppfatninga. Kjeldene eg refererte til har eit bibelsk syn, dette er viktigare enn at det ein skriv er i tråd med gjeldande konsensus. Det står skrive: "Ein skal lyda Gud meir enn menneske!" (Apg 5:29b) Så...om det ikke kommer fra bibelen, så er det ikke sant? All nødvendig kunnskap finner vi i en to tusen år gammel bok? Skummel og døv tanke. Jeg må rett og slett innrømme at jeg er glad folk flest ikke tenker sånn. 3 Lenke til kommentar
Øyvind Evensen Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Hva synes dere om bibelversjonen av skapelsen av Jorda? Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den. At en Gud skapte Jorda og universet, det er jo fullstendig latterlig. Forskere har funnet beviser for at jorda er mange millioner år gammel, men likevel aksepterer folk at Gud skapte verden fordi det står i bibelen? Hva faen er det som feiler de rasjonelle og fornuftige tankegangen mennesker blir født med? Blir den fortrengt av foreldre som lærer barna at historiene i bibelen er sanne? Gud skapte ikke jorda, det er latterlig, kan dere ikke skjønne det, kristne? Bevisene ligger der ute, bare venter på at et forskerteam skal legge dem frem. Å tro på at Gud skapte verden på sju dager fordi man har lest det i bibelen, er som å tro at Andeby eksisterer fordi man har lest Donald! Get real, people. Noen tanker rundt skapelsen? Ikke la emnet spore av, her skal det kun snakkes om hvordan jorda ble til, som en planet. Og ikke noe hissige utbrudd, prøv å holde diskusjonen sivilisert så lenge det går ann. Den norske, svenske, engelske bibelen osv er for å si det mildt, ganske dårlig oversatt. Som sagt kirkens bibel er utrolig mangelfull og full av feil. Grunnteksten til Bibelen er kun på hebraisk. Det såkalte NT er egentlig også på hebraisk, men disse skriftene er ikke funnet. Idag har vi bare greske kopier, som igjen er tolket til kirkens fordel. For å få svar på Bibelske spørsmål må vi faktisk få dette fra det jødiske folk. Verken kirkens prester, pastorer eller predikaner har kjennskap til de hebraiske skrifter slik som det jødiske folk. Får vi forklart Bibelen av det jødiske folk blir alt så mye lettere å forstå. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Når man tror at man innehar det ultimate "svar" så slutter man å lete. Amen! Dette er så sant. Jesus er svaret, den ultimate løysing for alle våre trivielle og eksistensielle problem. Når vi har Jesus, slepp vi å leite lenger. Matt 7:7f - "Bed, så skal de få. Leita, så skal de finna. Banka på, så skal det verta opplate for dykk. For kvar den som bed, han får; og den som leitar, han finn; og den som bankar på, for han vert det opplate." Dette er ikkje tome ord, men fullt ut sannferdig og etterprøvbart. Likevel er det så mange som leitar. Som ikkje finn fram. Som trur dei kan byggje seg eit Babels tårn opp til Gud, i staden for å erkjenne at ein ikkje strekk til. Nei, det var Gud som måtte kome ned til oss, og finne kvar fortapt syndar. Det var Gud som lot "solrenning frå det høga gjesta oss, til å lysa for dei som sit i myrker og daudeskugge, og styra våre føter inn på fredens veg." (Luk 1:78f) Jes 53:6 - "Vi fór alle vilt som sauer, vi vende oss kvar til sin veg. Men Herren lét råka han det vi alle var skuld i." Også idag kallar Gud på kvar villfaren sau, til omvending frå myrker og daudeskugge, så kvar den som leitar og ikkje finn ro - kan finna kvile av nåde ved tru på det einaste namn som kan gi oss frelse - Jesus. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Når man tror at man innehar det ultimate "svar" så slutter man å lete. Amen! Dette er så sant. Jesus er svaret, den ultimate løysing for alle våre trivielle og eksistensielle problem. Når vi har Jesus, slepp vi å leite lenger. Matt 7:7f - "Bed, så skal de få. Leita, så skal de finna. Banka på, så skal det verta opplate for dykk. For kvar den som bed, han får; og den som leitar, han finn; og den som bankar på, for han vert det opplate." Dette er ikkje tome ord, men fullt ut sannferdig og etterprøvbart. Likevel er det så mange som leitar. Som ikkje finn fram. Som trur dei kan byggje seg eit Babels tårn opp til Gud, i staden for å erkjenne at ein ikkje strekk til. Nei, det var Gud som måtte kome ned til oss, og finne kvar fortapt syndar. Det var Gud som lot "solrenning frå det høga gjesta oss, til å lysa for dei som sit i myrker og daudeskugge, og styra våre føter inn på fredens veg." (Luk 1:78f) Jes 53:6 - "Vi fór alle vilt som sauer, vi vende oss kvar til sin veg. Men Herren lét råka han det vi alle var skuld i." Også idag kallar Gud på kvar villfaren sau, til omvending frå myrker og daudeskugge, så kvar den som leitar og ikkje finn ro - kan finna kvile av nåde ved tru på det einaste namn som kan gi oss frelse - Jesus. Mitt innlegg var ikke ment som et kompliment... Her helliggjør du åpenlyst ignoranse. Og du bruker sirkulær logikk til å forsvare det med. Men ja, dersom man faktisk har det ultimate svar så trenger man ikke lete lenger. Mitt spørsmål blir da hvorfor du tror du har det ultimate svar. Logiske feilslutninger og bibeltekster anser jeg som svada. Med mindre du utdyper hvorfor bibelen skal ha noen autoritet, igjen uten bruk av logiske feil. 3 Lenke til kommentar
afterall Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Når man tror at man innehar det ultimate "svar" så slutter man å lete. Amen! Dette er så sant. Jesus er svaret, den ultimate løysing for alle våre trivielle og eksistensielle problem. Når vi har Jesus, slepp vi å leite lenger. Matt 7:7f - "Bed, så skal de få. Leita, så skal de finna. Banka på, så skal det verta opplate for dykk. For kvar den som bed, han får; og den som leitar, han finn; og den som bankar på, for han vert det opplate." Dette er ikkje tome ord, men fullt ut sannferdig og etterprøvbart. Likevel er det så mange som leitar. Som ikkje finn fram. Som trur dei kan byggje seg eit Babels tårn opp til Gud, i staden for å erkjenne at ein ikkje strekk til. Nei, det var Gud som måtte kome ned til oss, og finne kvar fortapt syndar. Det var Gud som lot "solrenning frå det høga gjesta oss, til å lysa for dei som sit i myrker og daudeskugge, og styra våre føter inn på fredens veg." (Luk 1:78f) Jes 53:6 - "Vi fór alle vilt som sauer, vi vende oss kvar til sin veg. Men Herren lét råka han det vi alle var skuld i." Også idag kallar Gud på kvar villfaren sau, til omvending frå myrker og daudeskugge, så kvar den som leitar og ikkje finn ro - kan finna kvile av nåde ved tru på det einaste namn som kan gi oss frelse - Jesus. Mitt innlegg var ikke ment som et kompliment... Her helliggjør du åpenlyst ignoranse. Og du bruker sirkulær logikk til å forsvare det med. Men ja, dersom man faktisk har det ultimate svar så trenger man ikke lete lenger. Mitt spørsmål blir da hvorfor du tror du har det ultimate svar. Logiske feilslutninger og bibeltekster anser jeg som svada. Med mindre du utdyper hvorfor bibelen skal ha noen autoritet, igjen uten bruk av logiske feil. Selv lurer jeg mest på hvordan han mener Jesus som den ultimate løsning er etterprøvbart, som om gud kan påvises i et viteskapelig eksperiment. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 16. desember 2014 Del Skrevet 16. desember 2014 Selv lurer jeg mest på hvordan han mener Jesus som den ultimate løsning er etterprøvbart, som om gud kan påvises i et viteskapelig eksperiment. Jeg er mest nysgjerrig på hvordan han får . 3 Lenke til kommentar
Larry Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Hva synes dere om bibelversjonen av skapelsen av Jorda? Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den. At en Gud skapte Jorda og universet, det er jo fullstendig latterlig. Forskere har funnet beviser for at jorda er mange millioner år gammel, men likevel aksepterer folk at Gud skapte verden fordi det står i bibelen? Hva faen er det som feiler de rasjonelle og fornuftige tankegangen mennesker blir født med? Blir den fortrengt av foreldre som lærer barna at historiene i bibelen er sanne? Gud skapte ikke jorda, det er latterlig, kan dere ikke skjønne det, kristne? Bevisene ligger der ute, bare venter på at et forskerteam skal legge dem frem. Å tro på at Gud skapte verden på sju dager fordi man har lest det i bibelen, er som å tro at Andeby eksisterer fordi man har lest Donald! Get real, people. Noen tanker rundt skapelsen? Ikke la emnet spore av, her skal det kun snakkes om hvordan jorda ble til, som en planet. Og ikke noe hissige utbrudd, prøv å holde diskusjonen sivilisert så lenge det går ann. .... Jeg er ikke kristen eller motstander av kristne. Derimot kjenner jeg noen. Det er vel stort sett i jødedommen og konservative kristne som tror på skapelsen ordrett slik den står beskrevet i bibelen. Kristne jeg kjenner ser på skapelsen som en beretning, skapelsesberetning om at Gud var skaperen. Folk på den tid har ikke trodd på Moses, hvis fortellingen om skapelsen var utenfor deres forstand. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Hva synes dere om bibelversjonen av skapelsen av Jorda? Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den. At en Gud skapte Jorda og universet, det er jo fullstendig latterlig. Forskere har funnet beviser for at jorda er mange millioner år gammel, men likevel aksepterer folk at Gud skapte verden fordi det står i bibelen? Hva faen er det som feiler de rasjonelle og fornuftige tankegangen mennesker blir født med? Blir den fortrengt av foreldre som lærer barna at historiene i bibelen er sanne? Gud skapte ikke jorda, det er latterlig, kan dere ikke skjønne det, kristne? Bevisene ligger der ute, bare venter på at et forskerteam skal legge dem frem. Å tro på at Gud skapte verden på sju dager fordi man har lest det i bibelen, er som å tro at Andeby eksisterer fordi man har lest Donald! Get real, people. Noen tanker rundt skapelsen? Ikke la emnet spore av, her skal det kun snakkes om hvordan jorda ble til, som en planet. Og ikke noe hissige utbrudd, prøv å holde diskusjonen sivilisert så lenge det går ann. .... Jeg er ikke kristen eller motstander av kristne. Derimot kjenner jeg noen. Det er vel stort sett i jødedommen og konservative kristne som tror på skapelsen ordrett slik den står beskrevet i bibelen. Kristne jeg kjenner ser på skapelsen som en beretning, skapelsesberetning om at Gud var skaperen. Folk på den tid har ikke trodd på Moses, hvis fortellingen om skapelsen var utenfor deres forstand. Aka cherrypickere. Synd at Bibelen ikke kom med en bruksmanual ved siden av som forklarte hva som er bokstavelig ment og hva som ikke er det. Det stemmer vel at de fleste gjennomsnittlige kristne ikke ser på skapelsen i Bibelen som ordrett korrekt. Men det er vel mye på grunn av sekulære innflytelser og en gradvis fjerning av skjoldet som religion ser ut til å ha hatt til å bevare sine tåpelige meninger uten å bli gjort narr av. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Aka cherrypickere. Synd at Bibelen ikke kom med en bruksmanual ved siden av som forklarte hva som er bokstavelig ment og hva som ikke er det. Jeg kjenner ikke til hva som står konkret i bibelen godt nok, men det er ganske enkelt å finne ut hvordan man skal skille mellom klint og hvete for å finne verdien, det er bare å sirkulerer stoffet utenom ørene og la hjertet sortere ordene, men det blir nok for "enkelt" for deg Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Aka cherrypickere. Synd at Bibelen ikke kom med en bruksmanual ved siden av som forklarte hva som er bokstavelig ment og hva som ikke er det. Jeg kjenner ikke til hva som står konkret i bibelen godt nok, men det er ganske enkelt å finne ut hvordan man skal skille mellom klint og hvete for å finne verdien, det er bare å sirkulerer stoffet utenom ørene og la hjertet sortere ordene, men det blir nok for "enkelt" for deg Nei, det blir faktisk veldig tungvint siden hjernen min er det organet som prosesserer informasjon. Og de hundrevis av sub-sjangre innenfor kristendom alene vitner om hvor lite effektiv "føl det"-metoden er. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nettopp, du er rett og slett for full av "støy" (my precious little brain ..), og da får du ikke med deg det som er for subtilt og vart Lykke til i den grovere delen av tilværelsen, jeg savner den ikke forøvrig, ja og go jul osv Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nettopp, du er rett og slett for full av "støy" (my precious little brain ..), og da får du ikke med deg det som er for subtilt og vart Lykke til i den grovere delen av tilværelsen, jeg savner den ikke forøvrig, ja og go jul osv Det får bli en meningsforskjell blant oss da. Jeg trives fint i den grove og usofistikerte virkelighetens verden. Men ja, god jul og godt nytt år Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nettopp, du er rett og slett for full av "støy" (my precious little brain ..), og da får du ikke med deg det som er for subtilt og vart Lykke til i den grovere delen av tilværelsen, jeg savner den ikke forøvrig, ja og go jul osv Det får bli en meningsforskjell blant oss da. Jeg trives fint i den grove og usofistikerte virkelighetens verden. Men ja, god jul og godt nytt år hehe, så er det bestandig like søtt for øret å høre "dere" si litt sånn nedlatende; vi som lever i den virkelige verden .. Du skulle bare visst hvor feil du tar, men men, det blir sikkert jul i år uansett Ha en fortreffelig stund, er på innspurten av ribbestekingen nå Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Noen tanker rundt skapelsen? Jeg har bare en viss oversikt over hvordan jeg selv ble skapt, og det skjedde i ett anfall av hat og grådighet. Angret etterpå, men du vet; what's done, is finished .. Får håpe jeg får det bedre til neste gang Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 24. desember 2014 Del Skrevet 24. desember 2014 Nettopp, du er rett og slett for full av "støy" (my precious little brain ..), og da får du ikke med deg det som er for subtilt og vart Lykke til i den grovere delen av tilværelsen, jeg savner den ikke forøvrig, ja og go jul osv Det får bli en meningsforskjell blant oss da. Jeg trives fint i den grove og usofistikerte virkelighetens verden. Men ja, god jul og godt nytt år hehe, så er det bestandig like søtt for øret å høre "dere" si litt sånn nedlatende; vi som lever i den virkelige verden .. Du skulle bare visst hvor feil du tar, men men, det blir sikkert jul i år uansett Ha en fortreffelig stund, er på innspurten av ribbestekingen nå Jeg mener det ikke nedlatende på noe vis. Vi lever begge i virkeligheten, vi har bare forskjellig oppfatning av hva det innebærer. Dersom du ser det som nedlatende så beklager jeg. Blir dessverre ingen ribbe på meg til jul. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg mener det ikke nedlatende på noe vis. Vi lever begge i virkeligheten, vi har bare forskjellig oppfatning av hva det innebærer. Dersom du ser det som nedlatende så beklager jeg. Blir dessverre ingen ribbe på meg til jul. Jeg tok det ikke på en nedlatende måte heller, ville bare nevne det i forbifarten - det er så mange som sier de lever i virkeligheten, og noen ganger tar jeg meg tid til å vise dem at de slett ikke vet hva det virkelig er, og da blir de enten fly forbannet, eller de blir veldig positivt overrasket. Kanskje hvis vi har lyst og lov, så kan vi snakke litt videre om denne virkeligheten, og se hvor langt ut på viddene vi kommer .. tilbud sagt med stor ro og godt humør Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Jeg mener det ikke nedlatende på noe vis. Vi lever begge i virkeligheten, vi har bare forskjellig oppfatning av hva det innebærer. Dersom du ser det som nedlatende så beklager jeg. Blir dessverre ingen ribbe på meg til jul. Jeg tok det ikke på en nedlatende måte heller, ville bare nevne det i forbifarten - det er så mange som sier de lever i virkeligheten, og noen ganger tar jeg meg tid til å vise dem at de slett ikke vet hva det virkelig er, og da blir de enten fly forbannet, eller de blir veldig positivt overrasket. Kanskje hvis vi har lyst og lov, så kan vi snakke litt videre om denne virkeligheten, og se hvor langt ut på viddene vi kommer .. tilbud sagt med stor ro og godt humør Joda, det hender jeg kan bli amper selv, men det er heldigvis forholdsvis sjelden og skal litt til. Kan godt være interresant med en diskusjon på hva som er virkeligheten men det er vel mat for en annen tråd. Ja, man blir som regel rolig når man er god og mett på ribbe Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Ok, vi lar det ligge til sjansen byr seg - er ikke så interessert i å engasjere meg rundt sånne greier på nettet heller, fordi det er så mye morsommere når man ser den man snakker med og så er man flere på å direkte erfare Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. desember 2014 Del Skrevet 25. desember 2014 Joda, ser den, men jeg liker også en halvveis offentlig debatt så lenge det er saklig (noe som kan vøre vanskelig på nettet). Grunnen er at sjansen for at en av oss endrer synet til den andre er vel forholdsvis smal, men det kan hende det et andre som har nytte av debatten så lenge den er tilgjengelig. Lenke til kommentar
Larry Skrevet 27. desember 2014 Del Skrevet 27. desember 2014 Hva synes dere om bibelversjonen av skapelsen av Jorda? Jeg skjønner ikke at folk kan tro på den. At en Gud skapte Jorda og universet, det er jo fullstendig latterlig. Forskere har funnet beviser for at jorda er mange millioner år gammel, men likevel aksepterer folk at Gud skapte verden fordi det står i bibelen? Hva faen er det som feiler de rasjonelle og fornuftige tankegangen mennesker blir født med? Blir den fortrengt av foreldre som lærer barna at historiene i bibelen er sanne? Gud skapte ikke jorda, det er latterlig, kan dere ikke skjønne det, kristne? Bevisene ligger der ute, bare venter på at et forskerteam skal legge dem frem. Å tro på at Gud skapte verden på sju dager fordi man har lest det i bibelen, er som å tro at Andeby eksisterer fordi man har lest Donald! Get real, people. Noen tanker rundt skapelsen? Ikke la emnet spore av, her skal det kun snakkes om hvordan jorda ble til, som en planet. Og ikke noe hissige utbrudd, prøv å holde diskusjonen sivilisert så lenge det går ann. Den norske, svenske, engelske bibelen osv er for å si det mildt, ganske dårlig oversatt.Som sagt kirkens bibel er utrolig mangelfull og full av feil. Grunnteksten til Bibelen er kun på hebraisk. Det såkalte NT er egentlig også på hebraisk, men disse skriftene er ikke funnet. Idag har vi bare greske kopier, som igjen er tolket til kirkens fordel. For å få svar på Bibelske spørsmål må vi faktisk få dette fra det jødiske folk. Verken kirkens prester, pastorer eller predikaner har kjennskap til de hebraiske skrifter slik som det jødiske folk. Får vi forklart Bibelen av det jødiske folk blir alt så mye lettere å forstå. y For en tid siden var jeg hos en kamerat som er kristen. Mens jeg var der ringte to medlemmer fra Jehovas Vitner på døren. Jeg ble tilskuer til en diskusjon om bibelen. En diskusjon som gikk over hodet på meg. For de brukte hebraiske og greske ord som bibelen var oversatt fra. Etter at de to fra JV hadde gått. Stilte jeg en del spørsmål om hvorfor den uenighet om det som står i bibelen leses ulikt. Skriftspråket på den tiden besto av færre ord og mange ord hadde flere betydninger. Og hvordan tekster skal forstås. For eksempel er skapelsen en skapelsesberetning, som skal forstås som en religiøs fortelling om skapelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå