nightzirch Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Heisann. Prøvde på et annet forumet med denne tråden, men fikk ikke mye til feedback. Kan quote meg selv: Her er altså dealen: Jeg skal ha en laptop til skolebruk, Photoshop, 3D-programmer, filmredigering og spill. Kompis av pappa som jobber med PCer har godkjent oppsettet under, men anbefaler 4 GB minne (noe jeg hadde satt opp før jeg ble tvunget til å kutte ned på prisen ) Speccs:---------------------------- 15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm Intel Core 2 Duo Mobile T7100 1.8GHz 2MB Cache Intel Santa Rosa-plattform Nvidia GeForce® 8600M GT 512MB 160GB SATA 7200RPM 2,5" 2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB) 9-celler 7200mAh XL (batteritid ca. 5 timer) Intel® Turbo Memory 1GB Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon Total pris: 12 269,- Link Test #1 (DinSide.no) Test #2 (Hardware.no) OS: ---------------------------- Windows Vista Ultimate Linux Programmer: ---------------------------- Adobe Creative Suite 3, bl.a. -Photoshop -Premiere MAXON Cinema 4D Zbrush Microsoft Office 2007 + litt spilling som f.eks. Counter-Strike Source Med 4GB minne blir prisen rundt 13 200,- For 400,- mer kan jeg prosessoren hakket bedre: 2,0GHz. Bør jeg heller det? [li]Intel Core 2 Duo Mobile T7100 1.80GHZ 2MB Cache[/li][li]Intel Core 2 Duo Mobile T7300 2.00GHZ 4MB Cache [+414,-][/li][li]Intel Core 2 Duo Mobile T7500 2.20GHZ 4MB Cache [+1092,-][/li][li]Intel Core 2 Duo Mobile T7700 2.40GHz 4MB Cache [+2540,-][/li] Mitt issue ligger i om jeg skal gå opp hakket bedre på CPU og heller betale de 400 kr ekstra. Om det er verdt det liksom. Fikk 8000,- av mamma og pappa til bursdagen til laptop-kjøp. Så det går av mine egne penger, hehe. Men det er der sommerjobb kommer inn. Uansett, jeg vil helst ha litt ytelse, men som alltid er det slik at pris i forhold til ytelse eksploderer jo mer ytelse du skal ha. Man må betale mer for å få de siste MHz'ene enn hva som er fornuftig. Hva bør jeg gjøre? 4 GB minne og 2,0GHz CPU? 2 GB minne og 1,8GHz CPU? 4 GB minne og 1,8GHz CPU? Takk Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 --Bump-- ? Lenke til kommentar
farballa Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hadde tatt 4GB og 2,00 Ghz selv, om det var meg det sto på. Er det en ting jeg har lært meg oppgjennom åra, så er det at det er alltid greit å ha mye ram. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ville kuttet ut turbo-minne, hvis jeg ikke husker feil så koster det nesten like mye som RAM, noe det ikke er verdt. Tror ikke du har noe behov for 4 GiB minne, og hvis du skulle trenge det, så er det ikke noe problem å oppgradere senere. Anbefaler deg å kjøpe 2 GiB, gjerne på en DIMM hvis det ikke koster for mye ekstra. Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Hvordan oppgraderer jeg minne da? Har bygget 3 stasjonære opp gjennom tidene, men aner ikke engang hvordan man åpner en laptop. Ang. Turbo-minne koster det bare 300 elns, så det blir det. Dessuten har jeg lest at det funker bra. Brukes som en hybrid mellom HD og RAM. Og ser nesten ut som om det blir 2.0GHz på CPUen.. Mye penger dette her Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Hvordan oppgraderer jeg minne da? Har bygget 3 stasjonære opp gjennom tidene, men aner ikke engang hvordan man åpner en laptop. Det er bare å dytte inn SO-DIMMen i minneslotet. Hvordan du åpner kabinettet kommer an på kabinettet . Pleier ikke å være så vanskelig. Ang. Turbo-minne koster det bare 300 elns, så det blir det. Dessuten har jeg lest at det funker bra. Brukes som en hybrid mellom HD og RAM. 1 GiB med DDR2-minne koster så vidt mer. https://prisguiden.no/product.php?productId=26774 Og ser nesten ut som om det blir 2.0GHz på CPUen.. Mye penger dette her Hehe, kjenner til det . Heldigvis kan du spare 300 kroner du skal bruke på NAND-minne. Endret 12. august 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Så du anbefaler å ditche Intel Turbo Memory? Uff og uff.. Høres skummelt ut --EDIT-- http://www.dinside.no/php/art.php?id=388092 <-- Test av ITM (Intel Turbo Memory) Vårt totale inntrykk Intel Turbo Memory kan vel ikke helt beskrives som noen stor revolusjon, men den viser positive tegn. Dette vil som vi allerede har påpekt være avhengig av maskinvare, programvare og bruk. Den relativt lave prisen (i det minste på Compal IFL90+ som vi testet), og økningen i ytelse gjør det i våre øyne til en naturlig oppgradering av systemet dersom du krever det lille ekstra. I og med at teknologien er såpass ny vil nok også nye drivere og optimaliseringer gjøre det til et enda mer klart valg etter Endret 12. august 2007 av Naitsirhc7 Lenke til kommentar
haalo Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3009 Endret 12. august 2007 av xNINJA Lenke til kommentar
nightzirch Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...doc.aspx?i=3009 9266510[/snapback] Hmm, okey. Takk for tips. Får se hva jeg gjør her. Men har kommet frem til at jeg går for 2GHz CPU og 2GB minne som jeg heller kan oppgradere senere hvis nødvendig. Takk for hjelpen folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå