SDWWE Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hei, Har slitt med et meget rart problem over lengre tid. Har en 3-4 år gammel HP maskin, Intel P4 3GHz, 1 GB RAM. Dette problemet oppstå etter 2-3 års bruk av maskinen. Etter å ha fungert helt ok under installasjon av operativsystem og gjerne et par reboots etter det, stopper PCen etter å ha vist HP-logoen velkomstskjerm ved oppstart av maskin. Altså når den har sjekket om det er CD i CD-ROM så skal windows boote opp, men det kommer bare en strek som blinker, og den står der i evighet. Altså virker det som om den prøver å lese noe, men ikke kommer til. Det minner om den streken som kommer opp rett før den leser fra CD-ROM før oppstart, en strek som indikerer at den jobber. Men denne streken står uten at noe skjer. Lot den stå i mange timer, ingenting skjedde. Så jeg trodde det hele skyldes en dårlig harddisk, og kjøpte i går en ny. Installerte et OS jeg har brukt 100% før, og alt fungerte. Men etter et par reboots, nok en gang, kommer samme blinkende strek opp, og den vil ikke inn i windows. Windows loading screen kommer aldri opp. Det er den eneste harddisken som står i, og jeg får den opp i BIOS hver gang, ergo tror jeg ikke det er noe feil med lesing fra disk. Velger man å putte i CD og boote fra CD kan man lett installere på disken, da fungerer den fint. Og etter installasjon så fungerer den fint, helt til et par reboots, så helt uten forvarsel eller andre indikasjoner på feil i verken BIOS eller Windows, så bare stopper den opp helt. Nå må jeg finne ut hva dette skyldes. Jeg kjøpte ny harddisk, og det var ikke problemet. Enten så er det annen hardware, eller så er det software-feil med Windows. Jeg installerer etter at Windows er re-installert, et par applikasjoner som jeg bruker mye. Det er programmer som Clue, WinAmp, VLC, Opera osv. Det som er rart er at jeg frykter et av disse programmene kan være årsaken. Allikevel så har ennå ikke installert et og et program, noe jeg kanskje burde ha gjort. Disse programmene fungerer fint på andre maskiner av samme OS, så er meget skeptisk til dette. Er det hardware-feil så vet jeg ikke helt hvordan jeg skal feilsøke, men setter stor pris på all hjelp jeg får samme hva det er. Håper noen har opplevd det samme eller vet hva dette skyldes. Takk for alle svar. SDWWE Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Vel, det er liksom ikke mulig å trekke en konklusjon ut av dette, da det kan være mye sm er feil. Det første du kan gjøre er å teste om det er feil med RAM. Til dette bruker du et program som heter Memtest86+. NB: les gjennom det som står på hjemmesiden til programmet. Og NB en gang til: Programmet kan gi utslag om feil også dersom strømforsyninga til maskinen er dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå