Anew Skrevet 12. august 2007 Rapporter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) En tur på fjellet i helgen ga meg en skikkelig fin regnbue over Rabalsmellen (1111 moh.) badet i kveldssol. Er spesielt ute etter kritikk på utsnitt og farger. D70 m/Nikkor 18-70 @ 70/8. Kun mine standardinstillinger i Bibble. D200 m/Tokina 12-24 @ 14/8. Litt rufsing med kurve og WB samt relativt kraftig hevet metning og "vividness" i Bibble. Litt usikker på fargene her. En annen beskjæring av bildet over: Hvilken versjon funker best? Endret 12. august 2007 av Anew Lenke til kommentar
si Skrevet 12. august 2007 Rapporter Del Skrevet 12. august 2007 Sånn umiddelbart synes jeg det i midten funker best mtp utsnitt. Fint at man ser hele regnbuen, og skyggene som peker innover gir litt perspektiv, de leder deg liksom inn gjennom "porten". Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 12. august 2007 Rapporter Del Skrevet 12. august 2007 Det midterste var stilig, fin komposisjon, fine fargar. Stilig at du ser skyggen av trea bak deg som strekk seg inn i biletet der Dei to andre var ikkje så bra. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. august 2007 Takk for (sparsom) kritikk. Det er tilsynelatende vanskelig å få noen særlig tilbakemelding på landskapsbilder i bildekritikken (og det er vanskelig å gi - det vet jeg). Har "spoileret" ut de to bildene som ikke falt i smak. Var litt usikker på om det ble for mye av det gode med all den forgrunnen, men det funket jo ganske godt med de laaange skyggene som peker inn i bildet. Fortsatt veldig i tvil om jeg har gjort fargene i overkant varme. Lenke til kommentar
si Skrevet 13. august 2007 Rapporter Del Skrevet 13. august 2007 Jeg synes kanskje det grønne virker litt vel gult og de grå skyene litt rosa, men er ikke sikker egentlig. Er vel kanskje viktigst å få fargene i regnbuen til å funke. Syns det er vanskelig å kommentere landskapsbilder. Motivene blir ofte ganske intetsigende eller klisjèaktige, så det eneste som kan kommenteres er hvor teknisk perfekt det er. Sånn pikselpirking er ikke helt min kopp te, dessuten kan jeg det jo ikke Lenke til kommentar
acer290 Skrevet 13. august 2007 Rapporter Del Skrevet 13. august 2007 Jeg likte best nr.3, da dette var riktig beskjært for mine øyne, men fargene var bedre i nr.2. Har du gjort noe annet her en beskjæring? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. august 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. august 2007 Jeg likte best nr.3, da dette var riktig beskjært for mine øyne, men fargene var bedre i nr.2. Har du gjort noe annet her en beskjæring? 9270884[/snapback] nr.2 og nr.3 skal være identiske hva angår farger - jeg antar at det er fraværet av den store, gule myren som lurer deg. Jeg har konkludert med at jeg foretrekker det fulle utsnittet (nr. 2) - her er en versjon med noe korrigerte farger (kaldere hvitbalanse samt endret tint) Bedre? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 13. august 2007 Rapporter Del Skrevet 13. august 2007 Nei, jeg syntes bildet mistet den gode stemingen litt. Det er et kanonbilde, annenledes enn hva jeg har sett før, og det er bra! Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Var det bare meg, eller virker det som om regnbuen er litt langt venstre..? Det ser for meg ut som om det er mer "tomrom" på høyreside av regnbuen enn venstre. Dette er bare pirk, selvsagt, var flotte bildet. Men det var det første som slo meg. Kanskje kutte litt mer på høyre side? Ser jo ut som om regnbuen hadde gått helt ut i kanten på høyre også, hvis ikke skogen var der, men ble litt sånn rart ettersom buen slutter høyere oppe på høyre enn venstre Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 14. august 2007 Rapporter Del Skrevet 14. august 2007 Du må gjerne beskjære, men ikke alt som heter skygger. Å droppe 2/3 av mosen i front, går nok bra. Men den 'skamferte' versjonen ble for tam. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå