Gå til innhold

Varebil -tillatt med barn i baksete?


Cleopatra

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er flere som har fortalt meg at om man har en 5-seters varebil (registrert for 2 pers) så kan man ha barn under 10 år i baksetet, da disse ikke blir regnet som passasjerer.

Er det noen som vet om dette stemmer?

Har prøvd å søke litt på nett, men finner ingen ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du blander ikke med kombinert bil da?

 

På en bil registrert som varebil skal det være en beskyttelsesvegg bak førersetet, og bak dette er det ikke tillatt med fastmonterte seter om den skal oppfylle de avgiftsmessige kravene til en varebil.

 

Men det er fullt mulig å ettermontere seter i en bil uten omregistrere, men det kan bli dyrt om man blir stoppet i en kontroll.

 

Du finner mere informasjon på sidene til tollvesnet og statens vegvesen.

Lenke til kommentar
Nei, man får i alle fall kjøpt Toyota Hilux med baksete som er registrert som varebil (mulig det er flere biler og?).

9288214[/snapback]

 

Før ble beltene fjernet på disse, regner med det er slik fortsatt.

Uansett er det ikke lov og ha med flere enn det står i vognkortet.

Lenke til kommentar

I Hiluxene vi har sett på så er ikke beltene eller baksetet fjernet, men de har grønne skilter.

Vi har sjekket det opp og det er ikke tillatt, som jeg egentlig ikke trodde heller, men det er faktisk både en bilselger og en politimann som sa at det var tillat med barn under 10 år i baksetet...

Lenke til kommentar
I Hiluxene vi har sett på så er ikke beltene eller baksetet fjernet, men de har grønne skilter.

Vi har sjekket det opp og det er ikke tillatt, som jeg egentlig ikke trodde heller, men det er faktisk både en bilselger og en politimann som sa at det var tillat med barn under 10 år i baksetet...

9314559[/snapback]

 

 

Kapittel 3. Personer, gods

 

§ 3-1. Antall personer

1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.

2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:

a) Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

b) Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet.

c) Personell i godsrom og på lasteplan på militærtaktisk kjøretøy registrert på Forsvaret samt på kjøretøy under heimeverns- og sivilforsvarsøvelse.

d) Inntil 2 personer i bakmontert transportkasse på traktor. Kassen må være solid og slik utført og festet at den kan hindre traktoren i å steile. På hver side og bak skal kassen ha lem med høyde 40 cm eller mer, målt fra kassegulvet eller eventuell sitteinnretning. Foran skal kassen ha lem som effektivt skjermer passasjerene mot bevegelige, spisse eller skarpe deler.

e) Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt.

f) Ett barn under 10 år på tohjuls moped.

g) Personer på lasteplan og i godsrom på motorkjøretøy og på tilhenger som benyttes i prosesjon. Prosesjonen må gå i gangfart, og være godkjent av politiet. Politiet kan sette vilkår for befordringen.

h) To barn under 6 år eller ett barn under 10 år på sykkel. Dersom sykkelen er påmontert tilhenger, kan det bare transporteres ett barn under 10 år på sykkelen.

i) To barn under 6 år eller en person i tilhenger til sykkel.

0 Endret ved forskrifter 8 nov 1994 nr. 999, 9 sep 1998 nr. 932 (i kraft 1 okt 1998), 2 juni 1999 nr. 1596, 25 april 2000 nr. 415, 8 mai 2002 nr. 463.

Lenke til kommentar
Kapittel 3. Personer, gods

§ 3-1. Antall personer

1. Kjøretøy må ikke brukes med større antall personer på sitteinnretninger eller på andre plasser enn det er registrert for. For kjøretøy som ikke er registreringspliktig, gjelder fabrikantens bestemmelse tilsvarende.

2. I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende:

a) Ett barn i personbil i hvert ekstra barnesete. Med ekstra barnesete menes ekstra, fastmontert sete som er godkjent som barnesikringsutstyr i henhold til kjøretøyforskriften og som kommer i tillegg til det antallet seter som bilen er registrert for.

b) Ett barn under 15 år i baksetet i personbil såframt plassen tillater det. I bil der det er montert bilbelte i baksetet må barnet kunne sikres i eget bilbelte eller godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet.

c) Personell i godsrom og på lasteplan på militærtaktisk kjøretøy registrert på Forsvaret samt på kjøretøy under heimeverns- og sivilforsvarsøvelse.

d) Inntil 2 personer i bakmontert transportkasse på traktor. Kassen må være solid og slik utført og festet at den kan hindre traktoren i å steile. På hver side og bak skal kassen ha lem med høyde 40 cm eller mer, målt fra kassegulvet eller eventuell sitteinnretning. Foran skal kassen ha lem som effektivt skjermer passasjerene mot bevegelige, spisse eller skarpe deler.

e) Inntil 4 personer på tilhenger som trekkes av motorvogn konstruert for fart ikke over 30 km/t. Tilhengeren må ha lasteplan med lem foran med høyde 1 m eller mer og lem på sidene med høyde 40 cm eller mer, målt fra lasteplanet eller eventuell sitteinnretning. Lemmene må være utført og festet slik at de tåler påkjenningene ved eventuell velt.

f) Ett barn under 10 år på tohjuls moped.

g) Personer på lasteplan og i godsrom på motorkjøretøy og på tilhenger som benyttes i prosesjon. Prosesjonen må gå i gangfart, og være godkjent av politiet. Politiet kan sette vilkår for befordringen.

h) To barn under 6 år eller ett barn under 10 år på sykkel. Dersom sykkelen er påmontert tilhenger, kan det bare transporteres ett barn under 10 år på sykkelen.

i) To barn under 6 år eller en person i tilhenger til sykkel.

0 Endret ved forskrifter 8 nov 1994 nr. 999, 9 sep 1998 nr. 932 (i kraft 1 okt 1998), 2 juni 1999 nr. 1596, 25 april 2000 nr. 415, 8 mai 2002 nr. 463.

9314818[/snapback]

 

 

Ellers takk for notis :)

 

en liten leseleif...

Endret av Cleopatra
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det er ikke lov med bakseter i en varebil!

Om en blir tatt med bakseter i en varebil er vanlig praksis at tillvesen blir koblet inn, og siden en da allerede har satt inn setene ulovlig må en fortolle om bilen til personbil. Dette kan beløpe seg til en kostnad fra en relativt lav sum og helt opp til flere hundre tusen alt etter biltype og alder på bilen.

Forøvrig: Er bilen over 10 år skal setene kunne monteres inn uten tollavgifter. Eneste krav er omregistrering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er lov å ha en person baki en varebil for "å sikre lasten". Og det med personer under 12 eller 15 år er muligens også et unntak. Men det eneste sikre svaret får du kun om du ringer en trafikkstasjon og spør om denne spesifikke bilen.

 

På eldre biler (varebiler) var det jo helt vanlig og lovlig å ha personer baki varerommet. Faren min hadde en slik bil i 10 år, og vi barna satt nå alltid der, med et lite klaffsete. På moped feks, som jo kun er registrert for 1 person, så kan man likevel lovlig ha et barn under 12 år bakpå. Så det er endel unntak ute og går, og det er mye mulig den hiluxen har en seteordning som gjør at man kan benytte noen av disse tilleggene.

Lenke til kommentar
Det er lov å ha en person baki en varebil for "å sikre lasten". Og det med personer under 12 eller 15 år er muligens også et unntak. Men det eneste sikre svaret får du kun om du ringer en trafikkstasjon og spør om denne spesifikke bilen.

 

På eldre biler (varebiler) var det jo helt vanlig og lovlig å ha personer baki varerommet. ...

Lovhenvisninger? Det du sier er direkte feil

Lenke til kommentar

Det jeg sier generelt, er at " det eneste sikre svaret får du om du ringer en trafikkstasjon".

 

Poenget er at i løpet av de siste 20 år, har det florerte med regel endringer, biler tilpasset dette, og forandringer over en lav sko. Det er vanskelig på et generelt grunnlag å påstå det ene eller det andre. Defor henviser jeg også til en trafikkstasjon.

 

Når det gjelder "sikring av lasten", så er det som med mye annet, noe man har hørt. Og derfor ikke 100% sikker informasjon. Igjen grunnen til min henvisning. Nå skal det sies, at dette ble meg fortalt av direktøren for Mitsubishi motors i Norge, senere direktør for huyndai, og senest Subaru, og om dette var tillatt den gangen for senere å bli endret, vet ikke jeg, eller ome det egentlig aldri var lov i det hele tatt.

 

Derfor, ring trafikkstasjonen.

 

Forøvrig ligger kjøretøyforskriften ute her; http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

 

Og jeg kan ikke se noe konkret forbud mot å ha en person til å sikre lasten ihvertfall. Kanskje du klarer å finne noe? Dette ble riktignok sagt det samme året grønne varebilskilter ble innført i Norge, som en ordning, så det er lenge siden. Men, nå var også direktøren i Mitsibishi motors, faktisk den personen som foreslo hele ordningen for vegdirektoratet i sin tid, som et alternativ til å helt fjerne varebilordningen i sin helhet, som på det tidspunktet var tanken. Og er du fortsatt uenig, ring og klag til direktøren av Subaru I norge, det var hans uttalelser, og hans last JEG ble satt til å sikre.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Vel, det er jo ikke jeg som protesterer på det, og ikke heller går jeg 100% god for det, som jeg nå har sagt klart en rekke ganger.

 

Så om du fortsatt vil flisespikke ang et utsagn jeg selv ikke engang går god for, så gjør gjerne det, lovdata er til for deg også vet du.

Lenke til kommentar
Det jeg sier generelt, er at " det eneste sikre svaret får du om du ringer en trafikkstasjon".

 

Poenget er at i løpet av de siste 20 år, har det florerte med regel endringer, biler tilpasset dette, og forandringer over en lav sko. Det er vanskelig på et generelt grunnlag å påstå det ene eller det andre. Defor henviser jeg også til en trafikkstasjon.

 

Når det gjelder "sikring av lasten", så er det som med mye annet, noe man har hørt. Og derfor ikke 100% sikker informasjon. Igjen grunnen til min henvisning. Nå skal det sies, at dette ble meg fortalt av direktøren for Mitsubishi motors i Norge, senere direktør for huyndai, og senest Subaru, og om dette var tillatt den gangen for senere å bli endret, vet ikke jeg, eller ome det egentlig aldri var lov i det hele tatt.

 

Derfor, ring trafikkstasjonen.

 

Forøvrig ligger kjøretøyforskriften ute her; http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

 

Og jeg kan ikke se noe konkret forbud mot å ha en person til å sikre lasten ihvertfall. Kanskje du klarer å finne noe? Dette ble riktignok sagt det samme året grønne varebilskilter ble innført i Norge, som en ordning, så det er lenge siden. Men, nå var også direktøren i Mitsibishi motors, faktisk den personen som foreslo hele ordningen for vegdirektoratet i sin tid, som et alternativ til å helt fjerne varebilordningen i sin helhet, som på det tidspunktet var tanken. Og er du fortsatt uenig, ring og klag til direktøren av Subaru I norge, det var hans uttalelser, og hans last JEG ble satt til å sikre.

 

Dette er jo bare tull!

 

Bruke en person for å sikre lasten? Aner ikke hva som var lovlig for massevis av år siden, men kan fortelle deg at last skal sikres med godkjente stropper eller lignende. Ett menneske kan selv komme i ubalanse og dermed ikke ha mulighet til å "sikre" lasten. Mye har forandret seg på 20 år.

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert riktigt. Noen ganger stiller man ikke spørsmål ved ting dersom det blir uttalt ifra en "myndighetsperson", som jeg anså det den gangen. Men når jeg tenker over det nå, etter innleggene i denne posten, og hva logikken skulle tilsi, har jeg nok vært helt på villspor hele tiden ang "sikring av lasten" ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...