flopflop Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Ah, ok.. Så bare etter hva som var spesifisert i prisguiden. Men syntes det var litt rart jeg også Lenke til kommentar
anders! Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Du kan nok trygt senke timings til 4-4-4-12-1T ved 800 mhz, ja. Går utifra at det er slike brikker du har? Husk å sett spenning på minnet til 2,3 volt som spesifiser også, så de fungerer skikkelig Quote on, brother 9269198[/snapback] Glemmer hele tiden den quote greia Senka timingsene til 4-4-4-12 og satte CPU og RAM i 1:1 linked mode. Satte opp vcore på CPU til 4,3 og det ser ut til å gå bedre nå. Har hvertfall greid 20 min allerede på 3,3GHz! Er det noe mer jeg burde skifte om på nå eller ser det greit ut? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Jeg håper virkelig ikke du satte opp vcore til 4,3 volt.. du mener vel 1,43 Nå har du gjort som jeg foreslo, ja.. la det gå en stund og så kan du benche litt alternativt kan du jo leke deg litt rundt med innstillinger om dagen og stressteste om natten.. er jo ikke så gøy å se på orthos i seks timer i strekk som noen skal ha det til Hva går RAM på nå som du har satt 1:1? 731 mhz? Endret 13. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
anders! Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Haha mente 1,43 v Endelig husket jeg på å ikke quote! Går på 731 MHz men gjorde ikke noe med timingsene! Endret 13. august 2007 av AndersdD Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Så de er fortsatt på 5-5-5-18? Husk at jo lavere frekvens (mhz), jo lavere timings skal du kunne ha. Så det skal være enda mindre problematisk å sette 4-4-4-12-1T ved 731 mhz enn ved 800 mhz Nå stikker jeg til Bygdøy for å bade litt, så du får passe på å ikke sette opp vcore til 5V mens jeg er borte Endret 13. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
anders! Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Så de er fortsatt på 5-5-5-18? Husk at jo lavere frekvens (mhz), jo lavere timings skal du kunne ha. Så det skal være enda mindre problematisk å sette 4-4-4-12-1T ved 731 mhz enn ved 800 mhz Nå stikker jeg til Bygdøy for å bade litt, så du får passe på å ikke sette opp vcore til 5V mens jeg er borte 9270373[/snapback] Haha var akkurat på Bygdøy å bada!! Skal bruke resten av kvelden til klokking! Har prøvd å satt ned timingsene til 4-4-4-12 ved 731mhz. Merket ikke så mye ytelsesforskjell. Det gode er at CPUen har greid seg stabilt i fire timer på 3,3GHz og tempen er på 56 grader. Lar den kjøre noen timer til før jeg sier meg fornøyd! Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Vannet var digg, ja! Men har du kjørt noen benchmarks enda? 3DMark eller SuperPI? Du merker nok ingen særlig forskjell i vanlig bruk, det er lettere å finne ytelsesforskjeller i benchmarks. Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Nå har PCen min greid 24 timer med Orthos på 3,3GHz med load temperatur på 58 grader. Har bestilt ny kjøler nå får å få presset temperaturen enda lenger ned! Et siste spørsmål. Jeg har tenkt til å formatere PCen i løpet av de neste dagene. Slettes overklokken da og jeg må starte på nytt eller har ikke BIOS informasjon noe med harddisken å gjøre? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Settingsene blir lagret i BIOS selv om du formatterer, ja. Du kan jo også lagre de forskjellige innstillingene i forskjellige profiler i BIOS Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Ok da så! Fikk lagret det nå. Leste litt på nettet om overklokking og fant en artikkel/innlegg hvor det stod noe om at du prossessoren din ble "slitt" mye raskere ved overklokking og at det ikke var noen grunn til å overklokke med enn 3GHz fordi du ikke merker noe forkjell i spill ol? Er dette sant? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Levetiden til en prosessor blir nok kortere av overklokking enn den ville være uten i og med at den kjører på høyere temperaturer og får med spenning enn normalt, men så lenge man holder seg på et moderat nivå med klokkingen er det nok liten sjanse for at den vil ta kvelden med det første. I spill osv vil du nok ikke merke all verdens forskjell når du begynner å se på forskjellene mellom eks 3,2 og 3,3 ghz, det er nok i benchmarks du vil se en forskjell. Dersom du kun klokker for å få spill til å flyte litt bedre, er det nok ikke all verdens ytelse å hente på å klokke videre, for E6600 er ganske kraftig i utgangspunktet. Når man klokker bør man vel se på hvorfor man vil gjøre det. Er målet å få høyest score i benchmarks vil man selvfølgelig presse prosessoren det man kan, men dersom man bare er interessert i å få PCen til å kjøre litt raskere, kan man slå seg til ro med en lavere klokk. Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Hovedårsaken til at jeg startet å klokke var for å se om jeg kunne merke noe forskjell i spill noe som jeg gjorde. Tenkte også på framtidige spill som WiC og Crysis og at de kanskje trengte mer cpu kraft enn hva en E6600 yter på stock hastighet. Har også hørt rykter om at E6600 greier å utnytte et 8800GTX fullt ut på 3,3GHz Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 OK.. da kan du nok trygt stoppe på 3,2 ghz dersom du ikke ønsker å risikere utstyret mer Jeg var med i WIC-betaen, og GTX dro spillet i 1680x1050 med alt på maks uten problemer hos meg. Og det har kommet enda en driver siden den gang, så du skal nok klare deg fint når det spillet kommer ut Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Takk for svar Demeyfint, du har vært til stor hjelp! Jeg tror jeg stopper på 3,3GHz ettersom jeg ikke ønsker å utvikle mer varme enn det er nå og fordi føler at jeg ikke trenger å gå lenger. Men hvordan får jeg opp de rare skruene på heatsinken? Skal innstallere den lille vifta. Det er jo ikke skruer en gang! Bare sånne tynne runde gummegreier! Skal jeg bare skru eller er det en teknikk? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Den er vanskelig å få på når CPU-kjøleren er installert, mener jeg å huske.. Men de to små skruene har jo ingeting å si, den sitter fint med de klemmene eller hva det var. Jeg har ihvertfall ikke skrudd den fast. Den viften er bra at du får på, for dersom du kjenner på kjøleribbene uten viften, vil du kjenne at den er ekstremt varm. Men viften får den bedre kjøling Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Den er vanskelig å få på når CPU-kjøleren er installert, mener jeg å huske.. Men de to små skruene har jo ingeting å si, den sitter fint med de klemmene eller hva det var. Jeg har ihvertfall ikke skrudd den fast. Den viften er bra at du får på, for dersom du kjenner på kjøleribbene uten viften, vil du kjenne at den er ekstremt varm. Men viften får den bedre kjøling 9277100[/snapback] Har tatt av CPU kjøleren. Får ny i morgen! Det er fire klemmer på heatsinken der viften skal sitte. Hvordan skal jeg ta av disse? Er det bare å dra til? Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Vi snakker om den kjøleribben som sitter rett ved CPU nå, ikke sant? Er det ikke bare å plassere viften der og få de to hukene der de skal? Du skal jo ikke ta av kjøleribben? Endret 14. august 2007 av demeyfint Lenke til kommentar
anders! Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 Herregud så dum jeg er! Trodde den skulle taes av jeg! Haha, jaja tusen takk for svar igjen Demeyfint! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå