Gå til innhold

E6600 over 2,6GHz, PCen booter i safe mode


Anbefalte innlegg

Hei!

Overskriften sier det meste! Hver gang jeg passerer 2,6 GHz får jeg opp en feilmelding om at Pcen starter i sikkerhetsmodus og at jeg skal tilbakestille CPU og minne frekvensene. Er grønn på dette her. Eneste innstillingen jeg har gjort er vel å endre FSB satt opp vcore litt og disablet alle spectrum eller hva det no er. Har ikke rørt noe som helst pci-e hastighet eller minnet. Jeg prøvde å klokke på den memory greia som kalles 1:1, akkurat det samme skjedde. Skal jeg klokke med unlinked eller linked. Dette er høres ut som en post fra en fireåring men husker ikke noen av de navnene. Takk for svar! :D:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ut ifra det jeg har skjønt trenger du ikke øke vcore før du nærmer deg/passerer 3.0 GHz.

9262646[/snapback]

OK. Men har dette noe innvirkning på problemet mitt? Den stopper opp ved post med en gang jeg passerer 2,6GHz. Har prøvd linked og unlinked. Ingen forskjell

Lenke til kommentar
... Hver gang jeg passerer 2,6 GHz får jeg opp en feilmelding om at Pcen starter i sikkerhetsmodus og at jeg skal tilbakestille CPU og minne frekvensene. Er grønn på dette her. Eneste innstillingen jeg har gjort er vel å endre FSB satt opp vcore litt og disablet alle spectrum eller hva det no er. Har ikke rørt noe som helst pci-e hastighet eller minnet. Jeg prøvde å klokke på den memory greia som kalles 1:1, akkurat det samme skjedde. Skal jeg klokke med unlinked eller linked. ...

9262343[/snapback]

 

Dersom du forteller hva slags hovedkort og RAM du har vil du kanskje få svar fra noen som har erfaring med akkurat din type hardware.

 

Jeg gjetter på at RAM'en svikter fordi den ikke får høy nok spenning og fordi den ikke greier holde følge med FSB. Sjekk først at du har siste BIOS som leverandøren anbefaler. Velg Unlinked og klokk RAM manuellt etter spesifikasjonene. Dersom det er nye DDR2 brikker vil de aller fleste tåle 2.1v, 1066MHz @ 5-5-5-15.

 

Gjør research

Det høres for meg ut som om du trenger å lese en god del artikler om klokking. Det er masse kunnskap du må tilegne deg. Sjekk denne siden: EXTREME overclocking.com. Jeg anbefaler også at du bruker Google for å finne erfraringer som er direkte relatert til ditt utstyr.

 

Du kan få mye god informasjon her på forumene, men siden ingen her vet nøyaktig hvilke forutsetninger du har er du nødt til å finne mange svar selv. Slurver du med research kan det koste deg dyrt. I beste fall mye tid, i værste fall utstyr.

 

EDIT: ordet masse ble gjentatt masse ganger ... redigerte litt :p

Endret av Othmaar
Lenke til kommentar

Ja du må lære deg litt basic om oc.

3ghz bør være lett og få til.

 

Det jo masse info om dette.

 

Tar litt om oc med 680i her nede i posten.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=600

 

http://www.evga.com/forums/tm.asp?m=61146

 

Her et 3.6ghz oppsett.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...ighlight=qx6700

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ahh tusen takk for kloke svar! Klokka til 3,2 GHz nå. Kjører Orthos stressCPU nå. Hvor lenge skal jeg kjøre denne. Har kjørt den i 15 min og ligger på 56 grader på begge kjernene. Hvor lenge skal den kjøre?

9264365[/snapback]

 

Ihvertfall et par timer, om du skal bruke pc-en med disse instillingene 24/7.

Jo lengre orthos kjøres, jo sikrere på at pc er stabil.

 

Har du tenkt å klokke videre, trenger du ikke teste så nøye.

Lenke til kommentar
Ahh tusen takk for kloke svar! Klokka til 3,2 GHz nå. Kjører Orthos stressCPU nå. Hvor lenge skal jeg kjøre denne. Har kjørt den i 15 min og ligger på 56 grader på begge kjernene. Hvor lenge skal den kjøre?

9264365[/snapback]

 

Ihvertfall et par timer, om du skal bruke pc-en med disse instillingene 24/7.

Jo lengre orthos kjøres, jo sikrere på at pc er stabil.

 

Har du tenkt å klokke videre, trenger du ikke teste så nøye.

9265276[/snapback]

Har kjørt den stabilt i 7 timer nå. Tror ikke jeg skal klokke mer på en stund nå!

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! Kjørte den i natt også uten problemer. Ble totalt 16 timer. Sier meg fornøyd med det. Eneste jeg ikke var fornøyd med var at på nøyaktig 3,3GHz så greide CPUen seg i kun 9 minutter med Orthos. Er det mulig å få CPUen stabil på denen hastigheten for meg? Skal jeg sette opp eller ned vcore, står på 1,41v nå mens den FSB står på 1,5v. Temperatur er ikke noe problem (tror jeg) 30 grader idle og 56 grader load! :D Jeg skulle aldri trodd at overklokking var så underholdene selv for nybegynnere som meg! Mye takket være dere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er veldig gøy, ja.. Begynte for ikke så mange måneder jeg også :)

 

For å få CPU mer stabil trenger den litt mer spenning, så du kan sette opp vcore et hakk og forsøke igjen. Hvis dette ikke funker, sett den opp enda et hakk.

 

Hva kjører du RAM på?

Fikk du den til å kjøre 1:1 med FSB?

 

 

Denne guiden brukte jeg i begynnelsen, synes den er veldig fin og den kommer med noen interessante teorier og påstander.

 

EDIT: Den kan jo også være lurt å kjøre noen benchmarks (3DMark, SuperPI o.l.) på de forskjellige hastighetene/timingsene du kjører, så kan du se hva som er best og hvor økningen er størst etc.

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Det er veldig gøy, ja.. Begynte for ikke så mange måneder jeg også  :)

 

For å få CPU mer stabil trenger den litt mer spenning, så du kan sette opp vcore et hakk og forsøke igjen. Hvis dette ikke funker, sett den opp enda et hakk.

 

Hva kjører du RAM på?

Fikk du den til å kjøre 1:1 med FSB?

 

 

Denne guiden brukte jeg i begynnelsen, synes den er veldig fin og den kommer med noen interessante teorier og påstander.

 

EDIT: Den kan jo også være lurt å kjøre noen benchmarks (3DMark, SuperPI o.l.) på de forskjellige hastighetene/timingsene du kjører, så kan du se hva som er best og hvor økningen er størst etc.

9268908[/snapback]

RAM kjører på 800MHz. Kjører unlinked så jeg har ikke noe slags synkronisering mellom ram og cpu. Skal jeg prøve dette?

Endret av AndersdD
Lenke til kommentar

Jeg får bedre ytelse i de overnevnte benchmarks med 1:1 RAM/FSB. Du kan jo benche først, og så endre til 1:1 og så sjekke igjen. Regner med at du vil oppleve en økning. Har du CPU-multiplier på 9?

 

Regner med at du kjøpte din E6600 for ikke så lenge siden, det samme gjorde jeg. Har lest flere steder at de nyere CPUene ikke klokker så godt som de gamle. Selv får jeg min bare såvidt over 3,6 før det er full stopp. Kjører nå på mellom 3,3 og 3,4 med multiplier på åtte og 1:1 med RAM, som da ligger på 840 mhz eller noe med timings 4-4-4-12-1T. Dette gir meg bedre ytelse enn om jeg kjører 3,4 med multiplier på ni 1:1 med RAM (som da blir lavere), og såvidt litt dårligere ytelse enn når jeg kjører unliked med RAM på 1200 mhz 5-5-5-15-2T

 

Hvis du skjønte det :)

 

EDIT: Er ikke nødvendig å quote når du svarer i posten rett under han du svarer til (det var en flott setning) :) Blir bare masse unødvendig plass å scrolle over

Endret av demeyfint
Lenke til kommentar
Jeg får bedre ytelse i de overnevnte benchmarks med 1:1 RAM/FSB. Du kan jo benche først, og så endre til 1:1 og så sjekke igjen. Regner med at du vil oppleve en økning. Har du CPU-multiplier på 9?

 

Regner med at du kjøpte din E6600 for ikke så lenge siden, det samme gjorde jeg. Har lest flere steder at de nyere CPUene ikke klokker så godt som de gamle. Selv får jeg min bare såvidt over 3,6 før det er full stopp. Kjører nå på mellom 3,3 og 3,4 med multiplier på åtte og 1:1 med RAM, som da ligger på 840 mhz eller noe med timings 4-4-4-12-1T. Dette gir meg bedre ytelse enn om jeg kjører 3,4 med multiplier på ni 1:1 med RAM (som da blir lavere), og såvidt litt dårligere ytelse enn når jeg kjører unliked med RAM på 1200 mhz 5-5-5-15-2T

 

Hvis du skjønte det  :)

 

EDIT: Er ikke nødvendig å quote når du svarer i posten rett under han du svarer til  (det var en flott setning)  :)  Blir bare masse unødvendig plass å scrolle over

9269111[/snapback]

Muliplier på ni ja! Skal prøve å benche litt etterpå. Timingsens på RAM er 5-5-5-18, skal jeg prøve å stramme de opp til 4-4-4-12? Det er dette som står på brikkene. Får vel prøve meg fram med å synkronisere cpu og ram da. Venter litt med å senke muliplieren til jeg er litt mer erfaren! :)

Lenke til kommentar
Du kan nok trygt senke timings til 4-4-4-12-1T ved 800 mhz, ja.

Går utifra at det er slike brikker du har?

 

Husk å sett spenning på minnet til 2,3 volt som spesifiser også, så de fungerer skikkelig

 

Quote on, brother  :)

9269198[/snapback]

 

680i-kort trenger ofte ikke så høy spenning.

Dessuten er de kjent for å ødelegge minnebrikker på høy spenning.

EVGA har gått ut med advarsel.

Brikkene trenger vel egentlig bare 2,1V, men det varierer.

Men de er garantert opp til 2,3V.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...