ReVolvolution Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg har bryter på ekstralysene mine. Dette var en av tingene Biltilsynet så etter når jeg ble stoppet i teknisk kontroll sist gang. Man skal ha mulighet til å kunne slå de av manuelt, bortsett fra fjernlysene. Alle som jeg kjenner som har lastebil, har blitt pålagt til å lage bryter til lysene sine. Dette kan jo hende at det er fordi vi har fire, eller flere lykter.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Jeg har bryter på ekstralysene mine. Dette var en av tingene Biltilsynet så etter når jeg ble stoppet i teknisk kontroll sist gang. Man skal ha mulighet til å kunne slå de av manuelt, bortsett fra fjernlysene. Alle som jeg kjenner som har lastebil, har blitt pålagt til å lage bryter til lysene sine. Dette kan jo hende at det er fordi vi har fire, eller flere lykter.. 9268741[/snapback] Med "ekstralysene", mener du ekstralys som i 1000-meter / fulltlys? I såfall imøteser jeg info om en forskrift eller paragraf som krever egen bryter for disse. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Må ha det om man har flere enn to ekstralys på personbil. Grunnen til dette er at man har på personbil kun lov til å ha to eller fire ekstralykter, men det er ikke lov å ha en kobling som gjør det mulig å ha flere enn fire fjernlys (dvs. bilens fjernlys + to ekstralys f.eks). Om en ikke da kobler permanent ut to av dem, så må en selvsagt ha bryter som en kan bytte mellom hvilke som brukes. Jeg tror ikke det er noe som tilsier at det er påbudt med bryter på vanlig fjernlys ekstralys om en har bare to. Derimot om det er snakk om f.eks "arbeidslys" (som er forbudt å bruke på vei), så må en selvsagt ha egen bryter. Jeg fikk i vertfall ingen anmerkning på dette da min var på EU-kontroll for noen dager siden. Btw. Det er forbudt å ha tre ekstralys montert. Endret 13. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 De er fjernlysene vi snakker om ikke sant? Ikke tåkelys... Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Mine svar i denne tråden har kun basert seg på trådstarters opplysninger om å montere ett par 1000-metere. Og DA trenger man ikke noen ekstra bryter. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Ser at de lyktene som biltema selger er på 55w.. er det maks tillatte styrke eller kan jeg sette i kraftigere pærer? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg vil tro at hvis lampen er på 55w, så er det ikke lurt å sette i kraftigere pære, for da kan lampen rett og slett brenne opp. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Ja, 55W er maks tillatte. Du kan ikke lovlig sette inn pærer med mer effekt, men du kan sette inn sterkere pærer som har samme effekt. Jeg anbefaler å kjøpe enten Philips Vision Plus (+50%) eller Philips BlueVision Ultra 4000K (+30%). Disse fås kjøpt enkelt og billig fra http://powerbulbs.co.uk/ Det er en ufattelig forskjell både på lysstyrke og farge mellom billige drittpærer og de overnevnte pærene. I min konfigurasjon har jeg følgende: Nærlys: Philips BlueVision Ultra Fjernlys: Philips Vision Plus Tåkelys: Powerbulbs Power Blue Ekstralys (tusenmetre): Philips Bluevision Ultra (hadde det eksistert Vision Plus for H3, så hadde jeg heller brukt sånne) - i tillegg har disse blått glass, og gir dermed ganske kraftig varmt hvitt lys. Endret 15. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Den siden du linker til virker ikke Er det noe Thorshov kan ha? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) En av de sidene som krever www. http://www.powerbulbs.co.uk/ De leverer på 3-4 dager. Husk at dersom du bestiller flere par, så bestill dem i separate bestillinger, for å slippe å gå over 200kr-grensen og måtte betale norsk mva. De har gratis frakt, så prisen fra dem blir uansett den samme. Endret 15. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Så hvis de lyktene man får på Biltema bruker H3 lamper, vil disse være et bra alternativ da? Endret 15. august 2007 av EvenruD Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Jeg vil heller anbefale disse: http://www.powerbulbs.co.uk/default.asp?pr...chFor=&PT_ID=75 Det er greiere å ha et hvitere lys, i tillegg til at de gir mer lys. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Men det blir da mer enn 200kr for den der? Sånn at det ikke blir så mye toll eller? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Powerbulbs setter verdien på pakken lavere når verdien ligger rett over 200kr, så det skal ikke være noe problem. Det er btw. ikke toll på pærer, men du må betale mva. om den påførte verdien er høyere enn 200kr, og den utgjør 50kr på 200kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå