Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye ekstralykter til bilen min.


Anbefalte innlegg

Jeg har bryter på ekstralysene mine. Dette var en av tingene Biltilsynet så etter når jeg ble stoppet i teknisk kontroll sist gang. Man skal ha mulighet til å kunne slå de av manuelt, bortsett fra fjernlysene. Alle som jeg kjenner som har lastebil, har blitt pålagt til å lage bryter til lysene sine.

 

Dette kan jo hende at det er fordi vi har fire, eller flere lykter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har bryter på ekstralysene mine. Dette var en av tingene Biltilsynet så etter når jeg ble stoppet i teknisk kontroll sist gang. Man skal ha mulighet til å kunne slå de av manuelt, bortsett fra fjernlysene. Alle som jeg kjenner som har lastebil, har blitt pålagt til å lage bryter til lysene sine.

 

Dette kan jo hende at det er fordi vi har fire, eller flere lykter..

9268741[/snapback]

 

Med "ekstralysene", mener du ekstralys som i 1000-meter / fulltlys?

 

I såfall imøteser jeg info om en forskrift eller paragraf som krever egen bryter for disse.

Lenke til kommentar

Må ha det om man har flere enn to ekstralys på personbil.

 

Grunnen til dette er at man har på personbil kun lov til å ha to eller fire ekstralykter, men det er ikke lov å ha en kobling som gjør det mulig å ha flere enn fire fjernlys (dvs. bilens fjernlys + to ekstralys f.eks). Om en ikke da kobler permanent ut to av dem, så må en selvsagt ha bryter som en kan bytte mellom hvilke som brukes.

 

Jeg tror ikke det er noe som tilsier at det er påbudt med bryter på vanlig fjernlys ekstralys om en har bare to. Derimot om det er snakk om f.eks "arbeidslys" (som er forbudt å bruke på vei), så må en selvsagt ha egen bryter. Jeg fikk i vertfall ingen anmerkning på dette da min var på EU-kontroll for noen dager siden.

 

Btw. Det er forbudt å ha tre ekstralys montert.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Ja, 55W er maks tillatte. Du kan ikke lovlig sette inn pærer med mer effekt, men du kan sette inn sterkere pærer som har samme effekt.

 

Jeg anbefaler å kjøpe enten Philips Vision Plus (+50%) eller Philips BlueVision Ultra 4000K (+30%). Disse fås kjøpt enkelt og billig fra http://powerbulbs.co.uk/

 

Det er en ufattelig forskjell både på lysstyrke og farge mellom billige drittpærer og de overnevnte pærene.

 

I min konfigurasjon har jeg følgende:

Nærlys: Philips BlueVision Ultra

Fjernlys: Philips Vision Plus

Tåkelys: Powerbulbs Power Blue

Ekstralys (tusenmetre): Philips Bluevision Ultra (hadde det eksistert Vision Plus for H3, så hadde jeg heller brukt sånne) - i tillegg har disse blått glass, og gir dermed ganske kraftig varmt hvitt lys.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...