Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye ekstralykter til bilen min.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Siden det begynner å bli mørkere ute nå, så tenker jeg at jeg vil gå til innkjøp av noen nye lykter til bilen min (Mitsubishi Spacewagon). De fjernlysene som sitter på den er ikke verdt fem øre når man kjører på en vei som ikke er opplyst og med skog på begge sider.

 

Derfor lurte jeg på om det er noen her som har noen tips til et par "billige" og kraftige lykter som kan monteres foran på grillen eller liknende.

 

Har sett litt på Hella lykter, noen som har erfaring med dem?

Syns dog det var litt dyrt å gi 1500kr per lykt, men hvis det er det som skal til så gjerne for meg. Hater å kjøre på mørke veier og ikke ha oversikt ut på siden av veien..

 

Trenger ikke å være de dyreste lyktene man kan få tak i, bare de gjør jobben sin og er lovlige..

 

Mvh

EvenruD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bilxtra og mange andre bilkjeder har også veldig gode lykter..er liksom ikke den helt store forskjellen om dem koster 500kr eller 1500kr, hvis vi ser bort fra xenon ekstralys da..der er forskjellen som dag og natt, men de koster 3000 per stk, så regner med at de er uaktuelle i denne sammenhengen ;)

 

de fleste bensinstasjoner selger jo alt fra frukt og grønt til verktøy nå for tiden, men en del av dem selger fortsatt bilrekvisita, som lykter o.l.

om du skulle finne på å dra til sverige engang, så er prisen drastisk mye billigere der for mye rart, ekstralys inkludert.

 

hella lykter er gode lykter, sammen med bosch. pass bare på at de er e-merket og har lysstyrken på. utenom det er det bare å gi gass, det er ingen heksekunst å montere ekstralys. :)

 

lykke til

Lenke til kommentar

Man kan likegodt smelle opp et relè direkte på bryteren som er i bilen, og koble de vanlige fjernlysene også via dette relèet. Jeg har nylig koblet om både nærlys og fjernlys til egne relèer, og lagt opp ny jording til lyktene, og forskjellen er helt ufattelig i lysstyrken.

Lenke til kommentar

Varierer litt. På min var det slit fordi det var vanskelig å få tilgang til ledningene jeg trengte. Hovedsaklig pga. plugger med ledninger som øyeblikkelig forsvant inn i store kabelstrømper. Jeg måtte borre hull bakpå lykta for å legge inn ny jording. Dersom det er H4-dritt du har, så er det sansynligvis ikke noe stort problem, fordi da er det nok ikke to lag med plugger. Pluggen som går fra bilens hovednett går rett i pæra. Disse pluggene med ledninger får man kjøpt løst lett.

 

Det er ganske tidkrevende, og etterhvert får man veldig mye ledninger å holde styr på. Slik jeg har det nå bruker jeg totalt 4 relèer. Det er ett relè for hvert nærlys, og ett rele for hvert sett med fjernlys. Det blir det ufattelig mye ledninger, sikringer, osv. av. Sikkerhet er en annen ting en må tenke på. Det er jo dumt om en liten feil i systemet foråsaker en brann. Riktig sikringsdimmensjonering er derfor svært viktig. Kobler en på nærlysene er det også nødvendig å sørge for at man ikke ryker begge nærlysene ved en liten feil (det er derfor jeg bruker individuelle relèer for nærlysene).

 

Prøv deg på å koble opp ekstralysene med bilens fjernlys som referanse før du begynner å koble om på det originale lysanlegget i vertfall.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig som de over her skal ha det til.

 

Du finner den ledningen som er til fulltlys-pæren bak på lampa på den siden av bilen som batteriet er plassert.

Montèr en "strømtjuv" på denne ledningen, som føres til relèet til ekstralysene som styrestrøm for 1000-meterene. Det holder med et koblingspunkt for disse lyktene, ikke nødvendig med relè på begge sider.

Ut fra relèet (dobbel kabelsko) fører du en solid ledning til hver 1000-meter (positiv).

Minusledningene kobler du i foten på 1000-meterene.

 

Det er (etter min mening) unødvendig med egen bryter til disse 1000-meterene.

Lenke til kommentar
Snakket med en som jobber på Saab verkstedet i Ski, og han mente at for å få det godkjent så må man ha en ekstra bryter i tillegg..

9263996[/snapback]

 

 

Du skal ikke tro på alt du hører.

9264069[/snapback]

 

I og med at de driver med Eu-godkjenning av biler så regner jeg da med at han vet hva han snakker om.. Men man kan jo ta feil :dontgetit:

Lenke til kommentar
Snakket med en som jobber på Saab verkstedet i Ski, og han mente at for å få det godkjent så må man ha en ekstra bryter i tillegg..

9263996[/snapback]

 

 

Du skal ikke tro på alt du hører.

9264069[/snapback]

 

I og med at de driver med Eu-godkjenning av biler så regner jeg da med at han vet hva han snakker om.. Men man kan jo ta feil :dontgetit:

9264093[/snapback]

 

Du kan jo ta en titt i kjøretøyforskriftene.

Du finner ikke et ord der, om at man må koble ekstra 1000-metere via egen bryter.

 

Det er menneskelig å ta feil.... :)

Lenke til kommentar

Det er sånne lykter som dette vi snakker om nå ikke sant?

 

http://www.biltema.no/products/product.asp...9&iItemId=76480

 

 

Jeg så bak på den lykten som er plassert på samme side som batteriet.. På den ledningen som går ut fra lykta så er det en svart liten boks.

 

Går sånn:

 

Lykt - ledning - boks - ledning

 

Mer så jeg ikke da det er jævli trangt nedi der :p Må vel ta av beholderen for spylervæske osv for å fikse det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke bryter på mine ekstralys. Fikk i vertfall ikke noen anmerkning på EU-kontrollen.

 

Dersom det er H4-dritt du har, så er det sansynligvis ikke noe stort problem, fordi da er det nok ikke to lag med plugger.

Kan du forklare den der litt nærmere?

9264022[/snapback]

Det jeg mente med den er at på H4-lykter, så går somoftest det en plugg som er standard (for pæra) direkte til pæra fra motorrommet såvidt jeg har fått med meg. På H1/H7, etc. går det en plugg til lykta, og derfra går det plugger og kontakter videre til pærene. På min bil med H1-pærer var denne pluggen inn til lykta rett og slett noe søppel. På H4 kan man egentlig drite seg litt mer da, fordi disse pluggene henger utstilt i butikker, så gjør man noe feil så man ødelegger pluggen eller ledningene rett utenfor pluggen, så er det bare å putte på en ny plugg. Dårlig plugg kan bare byttes fremfor å måtte kobles om. (Jeg klarer av en eller annen grunn ikke å forklare det bedre hva jeg mener)

 

Btw. Jeg har koblet slike lys på en Space Wagon 2000-mod med H4-pærer. Det er svært god tilgang bak lyktene. Jeg har også byttet en hel pæreplugg på den samme bilen fordi den gamle var svidd. Det var litt mer plagsomt, men gikk greit det også.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...