JC81 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Skal til New York om ikke altfor lenge og flyr fra Oslo via Heathrow videre til JFK med British Airways. Spørsmål 1: Etter de siste ukers skriverier i aviser og andre media om baggasjeproblemene på Heathrow og med British Airways så begynner jeg å bli bekymret for at baggasjen er regnet som tapt når vi har sjekket dette inn på Gardermoen... Er dette hauset opp av media eller er det faktisk slik at man med stor sannsynlighet vil miste baggasjen når man flyr BA og mellomlander på Heathrow?? Spørsmål 2: Har litt over 2 timer å gå på ved mellomlanding på Heathrow. Flyet fra Oslo ankommer terminal 4 og flyet videre til NYC går også fra terminal 4. I følge BA's nettsider så anbefaler de 75 minutter ved transfer innad på terminal 4. Hvis det f.eks. blir forsinkelse på flyet fra Oslo + en syk kø ved sikkerhetskontrollen på Heathrow og man ikke rekker flyet, hvem er ansvarlig da? Og hvordan pleier dette å løses? Kan jo evnt satse på at flyet videre til NYC er forsinket også Spørsmål 3: Noen som har reist til JFK via LHR med BA tidligere? Noen erfaringer fra turen? Hvordan er flyet og fasilitetene ombord (vanlig økonomiklasse)? Har fått med meg at BA flyr 747-400 fra LHR til JFK. Alle innspill tas i mot med stor takk Lenke til kommentar
riroil Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Himmel, det var mye bekymringer for en liten flytur. 1. Det er rot med mindre enn 0,5% med bagasjen. For sikkerhets skyld bør du ha en god reiseforsikring som dekker eventuellt tapt bagasje. 2. Dette er mer enn nok. Er flyet ditt forsinket så vil flyselskapet være behjelplig med å booke deg om til et senere fly. Du er allerede sikkerhetsklarert når du er i transit så du behøver ikke gjennom noen sikkerhetskontroll. 3. Det er trangt og ukomfortabelt. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Himmel, det var mye bekymringer for en liten flytur.1. Det er rot med mindre enn 0,5% med bagasjen. For sikkerhets skyld bør du ha en god reiseforsikring som dekker eventuellt tapt bagasje. 2. Dette er mer enn nok. Er flyet ditt forsinket så vil flyselskapet være behjelplig med å booke deg om til et senere fly. Du er allerede sikkerhetsklarert når du er i transit så du behøver ikke gjennom noen sikkerhetskontroll. 3. Det er trangt og ukomfortabelt. 9261662[/snapback] 1. Reiseforsikringen er i orden og dekker inntil 2500 kr pr pers ved forsinket baggasje og 25 000 kr pr pers ved tapt baggasje. 2. FEIL angående at du ikke trenger å gå gjennom sikkerhetskontroll ved trasit. Se oversikten fra BA over transit innad på terminal 4: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) 1. Det er rot med mindre enn 0,5% med bagasjen.Hva representerer dette tallet? Det tallet som er interessant er % rot for de som flyr med BA og har mellomlanding på Heathrow. % av alle som flyr med BA eller en samlet % av alle som flyr til, fra og via Heathrow er ikke av interesse. Det er et par år siden jeg fløy via Heathrow, men da hadde jeg godt over 2 timer på flyplassen og fly videre fra samme terminal så det skulle ikke være noen problemer. Så var flyet fra Oslo ca. 1 time forsinket, det var køer overalt og kaos på Heathrow, flyet videre var plutselig flyttet til en annnen terminal og etter mye springing rakk jeg såvidt flyet. Bagasjen rakk ikke flyet videre. Det måtte masse ringing til for å få bagasjen. Anbefaler absolutt å ha et par skift i håndbagasjen om du skal via Heathrow. Kapasiteten er fullstendig sprengt på den flyplassen. Endret 12. august 2007 av robertaas Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 1. Det er rot med mindre enn 0,5% med bagasjen.Hva representerer dette tallet? Det tallet som er interessant er % rot for de som flyr med BA og har mellomlanding på Heathrow. % av alle som flyr med BA eller en samlet % av alle som flyr til, fra og via Heathrow er ikke av interesse. Det er et par år siden jeg fløy via Heathrow, men da hadde jeg godt over 2 timer på flyplassen og fly videre fra samme terminal så det skulle ikke være noen problemer. Så var flyet fra Oslo ca. 1 time forsinket, det var køer overalt og kaos på Heathrow, flyet videre var plutselig flyttet til en annnen terminal og etter mye springing rakk jeg såvidt flyet. Bagasjen rakk ikke flyet videre. Det måtte masse ringing til for å få bagasjen. Anbefaler absolutt å ha et par skift i håndbagasjen om du skal via Heathrow. Kapasiteten er fullstendig sprengt på den flyplassen. 9261867[/snapback] Takk for gode tips! Planen er å ha minst 1 skift som håndbaggasje i tilfelle + at man pakker 50% i hver koffert (totalt 2 kofferter). Da blir "skaden" mindre hvis 1 av koffertene skulle bli borte på veien Skjønte heller ikke hva 0,5% skulle bety. Tror jeg leste et sted at BA/Heathrow mister 35 av hver 1000 baggasje, dvs 3,5%. Tror dette tallet er mer riktig i forhold til BA og Heathrow. Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg vil anbefale at du tar ut bagasjen selv fra flyet. Og får levert den på nytt til NY flyet, større sansynlighet for at det går bra da;) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg reiste til USA (LA) fra Heathrow i slutten av Juni (og tilbake i slutten av juli fra JFK) og Heathrow er en ganske bedriten flyplass. De driver for tiden med ombygging der (iallefall på terminal tre, hvor Virgin Atlantic har check-in), noe som betyr endeløse køer og at det er ganske keitete å komme seg rundt. Tror vi stod to timer i kø for å sjekke inn, og så var det en kø som var ganske mange hundre meter, om ikke nærmere 1 km (I shit you not) for å komme seg gjennom sikkerhetssjekk. Heldigvis har de der ordnet det slik at dersom det er X antall minutter (tror det var 30) til flyet går/gaten stenger så kommer du i en raskere og kortere kø for å slippe å forsinke flyet. Med alle sikkerhetssjekkene som er på flyplassene nå om dagen anbefaler jeg deg å ha veldig god tid, og dersom det skulle være tilfelle at flyet ditt blir forsinket og du ikke rekker flyet videre, vil nok flyselskapet du flyr med fra Norge ordne dette. Vi opplevde at flyet vårt fra Gardermoen til Heathrow ble kansellert, og vi ble da routet om Amsterdam - British Airways ordnet med hotell, mat og fikk oss med en annen flygning hos Virgin. All kudos til British her. Vi hadde bittelitt trøbbel med bagasje, men ikke noe veldig stort. Når vi fløy fra Amsterdam og opp til Heathrow ble to kofferter forsinket, men kom med neste flight 30 minutter etterpå. Når vi skulle hjem til Gardermoen var det en koffert som ikke hadde blitt med flyet, men som kom en dag eller to senere. Vet ikke hvordan British Airways er på sine langflygninger, men jeg har bare lovord om Virgin Atlantic som er det beste flyselskapet jeg har vært borti. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Man får jo ikke lov til å virre rundt flyet og plukke bagasje på egenhånd? Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Man får jo ikke lov til å virre rundt flyet og plukke bagasje på egenhånd? 9262403[/snapback] Tror ikke dette er mulig på Heathrow i alle fall Hadde tatt seg ut om alle passasjerne skulle virret rundt flyet for å finne sin koffert... Lenke til kommentar
-meg- Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Plukke fra baggasjebåndet da:p Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Skjønte heller ikke hva 0,5% skulle bety. Tror jeg leste et sted at BA/Heathrow mister 35 av hver 1000 baggasje, dvs 3,5%. Tror dette tallet er mer riktig i forhold til BA og Heathrow.Husk at det tallet antagelig teller med alle som reiser til, fra og transit for den flyplassen. De fleste reiser antagelig kun til eller fra Heathrow og da er det mindre sannsynlig å miste bagasjen. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 CNN meldte 3.august om følgende: I tidsrommet april-juni i år ble i snitt 28 av 1000 kolli baggasje forsinket/mistet hos British Airways. De kommenterer dette på følgende måte: "Our baggage performance has not been as good as we would have liked and we fully apologise to those customers who have been affected by delayed baggage in the past few months. We are currently dealing with record levels of transfer and hold baggage at Heathrow and this combined with operational constraints is having negative impact on our overall performance." Kan legge til at BA var forsinket i 36% av kort/mediumdistanseflygninene og 44% av langdistanseflygningene i samme tidsrom. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 I tidsrommet april-juni i år ble i snitt 28 av 1000 kolli baggasje forsinket/mistet hos British Airways. De kommenterer dette på følgende måte: Igjen: av disse 1000 så er de fleste direkteflygninger. For de som har mellomlanding må man regne med langt over 2,8% forsinkel/mistet. Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 I tidsrommet april-juni i år ble i snitt 28 av 1000 kolli baggasje forsinket/mistet hos British Airways. De kommenterer dette på følgende måte: Igjen: av disse 1000 så er de fleste direkteflygninger. For de som har mellomlanding må man regne med langt over 2,8% forsinkel/mistet. 9276448[/snapback] Enig Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) På discovery forteller de om bagasje på Heathrow, akkurat nå! "Hvordan gjør de det?" Edit: Og deeer var den reportasjen ferdig. Ikke så veldig spennende. Endret 14. august 2007 av BeFs Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1936799.ece Miljøvernere skal beleire flyplassen og mere kaos er i vente. Så styr unna den flyplassen om du kan. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 "Leserne raser mot BA" http://www.aftenposten.no/reise/article1940908.ece Lenke til kommentar
JC81 Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 Hvem er det som roter bort baggasjen? Er det BA eller Heathrow som er skyld i dette? Noen som vet? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Jeg tror nok alle som reiser via Heathrow nå for tiden har stor sjangse for å få problemer. BA har uansett vise seg både lite kapable og lite villige til å hjelpe de som har fått problemer. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Dersom jeg, som reiser en del, skulle ha gitt dere ett eneste tips på dette forum så må det bli: FOR GUDS SKYLD, HOLD DERE UNNA LONDON HEATHROW! Måtte bare få det ut. Jeg hater den flyplassen av hele min kropp og sjel. Og litt til. Edit: Fant en på YouTube som kanskje forklarer hvorfor jeg hater det hølet av en flyplass. Endret 21. august 2007 av Robbiedeluxe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå