DawnDusk Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hei! Jeg skal ned på intervju for å bli flyger i Østerrike og Sveits. Lønnen blir på rundt 750.000 de første årene. Men når jeg kanskje flytter hjem til Norge om 20 år, hvordan vil det bli med pensjon? La oss si at jeg da jobber helt til jeg blir 65 i Østerrike. Er det noen muligheter da for å returnere til Norge og få utbetalt pensjon som om jeg skulle jobbet i Norge? Lenke til kommentar
riroil Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Nei, betaler du ikke trygdeavgift (7,8%) i Norge så har du heller ikke krav på pensjon fra Norge. Jeg jobbet en periode på færøyene og skattet dit. Forespurte om jeg kunne betale trygdeavgift til Norge men fikk ikke lov. (allikevel fikk jeg etterkrav om dette men det er en annen historie som løste seg tilslutt). Anbefaler deg og opprette et privat pensjonsfond. Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Hei! Takk for raskt svar! Jeg har lest litt rundt på nettet i dag, og det nevnes at man kan søke om medlemskap i folketrygden. Da skal man visst få noe pensjon? Har ingen peiling på slike juss spørsmål, så er glad for all hjelp.. jeg er mer en teknisk person Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Opprett deg en privat pensjonsavtale. Snakk med banken din om dette, så hjelper de deg med det. Medlemsskap i folketrygden = maks minstepensjon. Slik som systemet i norge er pr. idag på pensjon, så har de aller fleste private pensjonsavtaler, der du betaler en viss sum i måneden som går til pensjon. Lenke til kommentar
DawnDusk Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Takk skal dere begge to ha for knakende god hjelp! Da ser jeg frem til flere (forhåpentligvis) gode år i luften nede i alpene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå