Gå til innhold

Hvordan få 1080p?

SidVicious

Anbefalte innlegg

Når det gjelder 720p vs 1080i skal det på nye LCD-tver alltid benyttes 720p. I-en i 1080 betyr at bildet er interlaced, og i praksis betyr det at du har dobbel framerate men halve oppløsningen. 1080i er en fin modus for å unngå etterslep på gamle og dårligere LCD-TVer, men man får ikke bedre bilder enn ved 720p.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Åi.. :dontgetit:

Var egentlig av den oppfatning at 1080i var mye bedre enn 720p uansett, jeg..

Så, med min SONY KDL-40W2000, så anbefaler du at jeg kjører i 720p?

(Må jeg forandre mye når jeg skal se HD-DVD -filmer? For de vil jeg jo se i 1080.. eller blir dette på samme måte også!? hmm)

Takk!

Lenke til kommentar
(Må jeg forandre mye når jeg skal se HD-DVD -filmer? For de vil jeg jo se i 1080.. eller blir dette på samme måte også!? hmm)

Takk!

9478294[/snapback]

HD-DVD / Blu-ray er som regel/alltid spillt inn i 1080P, og da slipper du det problemet. Da får du både pose og sekk. :)

Når det gjelder 720p vs 1080i skal det på nye LCD-tver alltid benyttes 720p. I-en i 1080 betyr at bildet er interlaced, og i praksis betyr det at du har dobbel framerate men halve oppløsningen. 1080i er en fin modus for å unngå etterslep på gamle og dårligere LCD-TVer, men man får ikke bedre bilder enn ved 720p.

Men med en 1080P skjerm, så må jo et 720P signal nedskalleres i størrelse, og dette vil vel påvirke bildekvaliteten i negativ rettning?

Lenke til kommentar
Åi.. :dontgetit:

Var egentlig av den oppfatning at 1080i var mye bedre enn 720p uansett, jeg..

Så, med min SONY KDL-40W2000, så anbefaler du at jeg kjører i 720p?

Takk!

9478294[/snapback]

Sonys W2000 er en 1080p-tv, så du skal naturligvis benytte full pupp :)

Du sier ikke noe om hvilken HD DVD-spiller du har, men hvis du har drevet som hører til Xbox 360 vil du kun få 1080p om du kjører signalet via VGA-kabel, siden det ikke er støtte for 1080p gjennom komponent for HD DVD-drevet.

Hvis du ikke har noen VGA-kabel, bruker du 720p :)

Takk!

9478294[/snapback]

HD-DVD / Blu-ray er som regel/alltid spillt inn i 1080P, og da slipper du det problemet. Da får du både pose og sekk. :)

Men med en 1080P skjerm, så må jo et 720P signal nedskalleres i størrelse, og dette vil vel påvirke bildekvaliteten i negativ rettning?

9483134[/snapback]

Omvendt

Det er sant som du sier at man helst ikke skal nedskalere, men hvis du har en 1080p-skjerm (1920x1080) og et 720p-innsignal (1366x768), vil bildet bli oppskalert.

De fleste 720p TV-er vil ikke ta imot et 1080p-signal om du forer dem med det, men de få som gjør det vil nedskalere bildet.

Endret av EmmJay
Lenke til kommentar

Omvendt

Det er sant som du sier at man helst ikke skal nedskalere, men hvis du har en 1080p-skjerm (1920x1080) og et 720p-innsignal (1366x768), vil bildet bli oppskalert.

De fleste 720p TV-er vil ikke ta imot et 1080p-signal om du forer dem med det, men de få som gjør det vil nedskalere bildet.

9483435[/snapback]

Beklager, mente naturligvis oppskallering av bildet.

Dette vil vel da "strekke" bildet (1280x720) utover skjermen med 1920x1080, noe osm igje nvil fære til dårligere bilde?

Med et signal i 1080i, så vil skjermen slippe å nedskalere. (du vil dog miste en del informasjon pga interlace)

Lenke til kommentar
Vi har en 720p tv, og jeg syns det ser veldig bra ut. Har hørt at det ikke er så spesielt stor forskjell i praksis på 720p og 1080p..

9484998[/snapback]

Det er jo en hyppig diskusjon - der de som har 720p og er fornøyd med de ofte sier at det ikke er noen særlig forskjell og de (inkl.) meg som har 1080p synes det er forskjell. Nå - begge leire forsvarerer sine valg?

Jeg har hatt dette som hobby en stund, og ser på både 1080p og 720p. Og selvfølgelig er det stor forskjell - også i praksis. 720p er 921600 piksler - 1080p er 2073600 piksler synlig på skjermen. Det utgjør en god forskjell for øyet. Så er det de som sier at du må ha stooor TV eller projektor for å dra nytte av denne forskjellen. Jaha. Joda. Større bilde gir opplevelse av større forskjell. Men det mange bare hopper over er at 1080p skjermer gir deg muligheten til å sitte enda nærmere TV'n uten at bildet blir uskarpt/pikselert/ubehagelig å se på.

HVIS du sitter langt fra TV'n - laaangt nok - så vil du jo ikke engang se forskjell på vanlig TV og HDTV heller. Så kombinasjonen kortere titteavstand og større skjerm gir deg større forskjell. Men selv de med skjermer mindre enn 46 tommer eller så, kan hente gleder bare de flytter seg nærmere. Ola Pottitt Dunk (populært kalt "mannen i gata" - som ikke befinner seg her på forumet) beholder sine TV vaner fra da han hadde gammel 28 tommer (eller 26) SD TV og sitter fortsatt på fire-fem meters avstand på sine nye 32 tommer flatskjerm. Klart... forskjellene blir ikke så store da om det er 720p eller 1080p. Selv med nypussede brilleglass sitter han ikke nærme nok for noen av formatene egentlig.

Så hvis du sitter langt fra TV'n og ikke har planer om å endre tittevanene eller utnytte HD formatene for det de er verdt - så kan man spare penger på å kjøpe 720p.

Ser 720p dårlig ut i forhold til 1080p? Nei - det går jeg ikke med på. Det ser dritbra ut! Det er bare det at 1080p ser enda litt bedre ut.

Lenke til kommentar
Jada, jeg sier ikke at det ikke er så stor forskjell på 1080p og 720p for å forsvare det jeg har, jeg har aldri sett 1080p i aksjon svjv, jeg bare videreformidler det jeg har lest.

For å si det sånn da, så tror jeg ikke man vil angre om man kjøper seg en 720p tv til 360'n heller :)

9485338[/snapback]

Neida, jeg forsto ikke deg heller sånn at du forsvarte det du har. :) Og folk ellers har jo forskjellige oppfatninger rundt dette. Jeg er en av de som tar med meg forskjellene - dog med de forbeholdene jeg skrev rundt dette med sitteavstand. At mange hopper over den fordelen HD gir med å sitte nærme uten at det blir ubehagelig/dårligere bilde.

Går man for en 720p av ok kvalitet vil man neppe angre, nei. Og et TV bildes kvalitet bestemmes ikke bare av oppløsning. Kontrast, fargebehandling... hvis disse tingene ikke er gode så kan man ha 30.000p for meg uten at det blir moro.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

1080P er da "dobbelt" så bra rent teknologisk, noe som fører til at du kan sitte dobbelt så nærme skjermen og få samme kvalitet.

Dobbelt så nærme skjermen betyr at dobbelt så stor del av synsvinkelen blir plassert på bildet, som igjen gjør opplevelsen større.

Nå skal det sies at jeg verken har 720P eller 1080P hjemme. (har bare 480P prosjektor) Og med et lerret på ca 100", så blir det raskt en god del forskjell. :)

Men det er til film og litt PC spilling.

Om Xbox 360 / PS3 tar særlig nytte av 1080P fremfor 720P vet jeg ikke. (tipper det blir begrenset av utvaskede teksturer osv..)

Lenke til kommentar

Om Xbox 360 / PS3 tar særlig nytte av  1080P fremfor 720P vet jeg ikke. (tipper det blir begrenset av utvaskede teksturer osv..)

9486652[/snapback]

Det varierer fra spill til spill faktisk. Jeg har 1080p projektor, 2 meter bredt lerret sitter drøye 2 meter fra det. Enkelte spill, som f.eks Bioshock til 360 ser veldig bra og skaprt ut, mens Rainbow Six vegas er litt mere soft i bildet igjen - uten at det er dårlig av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...