oesetra Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei, Jeg lurer på hvordan man kan still lukkerhastigheten på på Fuji FinePix S304z. Jeg skal bruke kamerat til å ta bilder av hoppng med ski/snowboard og til dette formålet trengs rask lukkerhastighet. Jeg har lest på nettet at hastigheten skal kunne stilles helt ned til 1/1500sek, men jeg har bare greid å stille det ned til 1/60sek. Hvis jeg velger "sportsfunksjonen" er lukkerhastigheten på 1/10sek (tror jeg) og dette er alt for treigt. På forhånd takk! -Øyvind www.skifylla.com Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hei! Nå har jeg riktignok et Fuji S602Z-kamera, så det er mulig ting er litt annerledes der, men jeg vil i hvert fall anta at du må bruke "Manual"-mode (dersom du har noe sånt på det kameraet da...) for å kunne justere lukketiden til det maksimale/minimale. På mitt kamera er det i hvert fall slik at disse forskjellige standard-instillingene (Portrett, Natt, Landskap o.s.v.) kun tillater deg å justere et begrenset antall instillinger, og kun innenfor visse grenser. Så med andre ord, for full kreativitet og kontroll, kjør manuelt (nok en gang med forbehold om at ditt kamera har en slik manuell mode...). Mvh, Jan Erling Stordal. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hei, Jeg lurer på hvordan man kan still lukkerhastigheten på på Fuji FinePix S304z. Jeg skal bruke kamerat til å ta bilder av hoppng med ski/snowboard og til dette formålet trengs rask lukkerhastighet. Jeg har lest på nettet at hastigheten skal kunne stilles helt ned til 1/1500sek, men jeg har bare greid å stille det ned til 1/60sek. Hvis jeg velger "sportsfunksjonen" er lukkerhastigheten på 1/10sek (tror jeg) og dette er alt for treigt. På forhånd takk! -Øyvind www.skifylla.com S304z har _IKKE_ helmanuell styring. Om du tror det, så har du misforstått noe. Men du har uansett ikke så mye fordel av helmanuell styring. Du må i alle tilfelle oppfylle fysikken som sier at du skal ha nok lys inn i kameraet. Lys = blenderåpning x lukketid. Sportprogrammet setter maks åpning på blenderen, så hvis du allikevel får lange lukkertider er det nok for mørkt ute. Med blits er lukketiden minimum 1/60 s uansett. Sett kameraet på manuell modus, og sett blenderen til 2.8 som er maks ved hjelp av menyen. Da får du se lukkertiden direkte i søkeren. Du kan også i et nødsfall bruke EV-funsjonen. Med den kan du undereksponere opptil 2 trinn, med påfølgende 4-dobling av lukketiden. Da må du lysne bildet i photoshop i etterkant, og du mister litt oppløsning av fargen. Lykke til, og ikke vær skuffet. Den endeste fordelen med helmanuelt kamera er at du kan ha lukkertid og blender ferdig innstilt før hoppet. Det gir deg kun litt mindre forsinkelse fra du trykker til bildet tas (det har vi diskutert før) Det greier man å jobbe seg forbi med litt trening. Lenke til kommentar
Shrek Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 For dere som skal bruke kameraet tøft (snøvær og rusbrusregn), så vil jeg anbefale dere å kjøpe et 55 mm filter og sette på kameraet ved hjelp av den medfølgende adapteren. Da er linsa helt lukket og beskyttet mot regn, fingre og slag. Glasset i filteret trenger man ikke å være redd for, det kan tørkes av med det som fins for hånden. Et nytt filter koster 1-2 hundrelapper, dvs ingenting i forhold til en ødelagt zoomlinse. Det fins to filter som egner seg, polarisasjonsfilter (solbriller), og 1A skylight. Fins i fotobutikker og på glemte speilrefleks kamera som ligger i en skuff. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Den endeste fordelen med helmanuelt kamera er at du kan ha lukkertid og blender ferdig innstilt før hoppet. Det gir deg kun litt mindre forsinkelse fra du trykker til bildet tas. Jeg vet ikke hvordan det er med disse Fuji-kameraene, men veldig mange kameraer er tregere på helmanuell innstilling enn automatisk innstilling. MLW Lenke til kommentar
Jungel Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Shrek: Det jeg prøvde å si var at hvis S304-kameraet har manuell styring (noe jeg understreket at jeg ikke visste om det hadde eller ikke) så er det antakeligvis der man kan stille lukkerhastigheten akkurat slik man vil, uavhengig av blender og annet. Alle disse scene-modene regner jo automatisk ut både blender og lukker, og gir kanskje brukerne anledning til å endre disse noe. Altså, full kontroll over lukkerhastighet får man med manuell styring. Eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå