Nicos Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Hei ! Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg litt, er litt fersk på videoredigering. Har kjøpt et Sony PC101 DV kamera. Det meste fungerer fint, men når jeg kobler det til PCèn med USB og bruker vedlagt program til å recorde fra tape for å få tape innhold inn på pcèn blir lagret video hakkete .. Hva kan dette skyldes ? Har en P4 1,5 gh 512MB ram 7200 ibm disk og antakelig USB 1.0 porter Kan det være noe med dette utstyret ? Støtter kamera USB 2.0 er det min USB som er for treg ? Kan det være for treg disk ? Eller er det noen som har andre erfaringer her ? Er det bare meg eller var det programmet som fulgte med for redigering ikke helt bra ? På forhånd tusen takk for hjelpen !!! N Lenke til kommentar
tKila Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Somregel er USB for tregt til å føre over store mengder video i real time. Tror du skal bruke iLink (IEE1394) eller Firewire som det også heter. USB kabelen er til å føre over bilder og mpeg-klipp fra minnebrikke. (som du kanskje mener - og om du gjør så er det slik mpeg kvaliteten blir) Slik er det ihvertfall på mitt SONY PC-9E Kjøp deg et Firewire kort. Lenke til kommentar
madbertha Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 vet ikke hastigeheten for usb, men han kan jo også prøve å overføre med litt dårligere kvalitet. Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Jøss her lærte jeg virkelig noe, Ilink er altså det det samme som firewire ... hmm så den har firewire mulighet, så flott, synes kanskje de kunne ha kallt det det også ! :-) Får kjøpe meg et firewire kort og prøve det. Tusen takk for hjelpen !!! Når det gjelder kvaliteten på videoen som kom inn her, synes jeg ikke den var sånn hurra hurra(selv bortsett fra hakkingen), så jeg tror jeg må få den inn i full kvalitet. Men takk for dette innspillet også !! Riktig god aften ! Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Når jeg var i gang her :-) Har dere anelse om det kan være noe slik jeg kan bruke ? Hercules DV Action DVD Videoredigering PCI, Firewire, med software Retail http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr På forhånd tusen takk for hjelpen ! N Lenke til kommentar
tKila Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Når jeg var i gang her :-)Har dere anelse om det kan være noe slik jeg kan bruke ? Hercules DV Action DVD Videoredigering PCI, Firewire, med software Retail http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...ID=&GrpID=&s=sr På forhånd tusen takk for hjelpen ! N Den ser helt grei ut, men pass på at du får med et videored.software som er brukbart. Ville satset på et med Premiere 6+ eller Pinnacle. (Om du ikke bruker pirat versjoner) Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Hei igjen ! Tkila ! Hjertelig takk for hjelpen igjen, det er så bra å få hjelp på vei av noen som har peiling !! Det hadde vært supert om jeg kan bry deg med ett lite spørsmål til ... ? Har innstalert firewire kortet og fikk med pinnacle videostudio 5 se samt ledning. Dette funket, firewire/ilink var strålende :-) og videostudio ser ut til å være ok, men .... Har prøvd masse innstillinger, allikevel får jeg striper på skrå (mennesker ser da hakkete ut i konturen), nesten horisontalt når det er bevegelse i bildet. Det er relativt kraftig ... Dette skjer i hva jeg oppfatter som rå filen. ca 1 minutt er på 225 mb. Så da tror jeg ikke det har noe med codecet å gjøre ... Har du/dere opplevd noe ligende, og har anelse om hva som kan bøte på det ? Har ikke disse stripene når man ser på filmen på tv. På forhånd tusen takk !! Og riktig god aften !! N Lenke til kommentar
tomy Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 HVA SLAGS SKJERMKORT BRUKER DU ??? OPPDATER BIOS - SKJERMKORTDRIVERE - DIRECTX -MM. mvh tomy Lenke til kommentar
tKila Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 høres kjipt ut. Jeg søkte litt om ditt problem på nettet, men fant ikke noe spes. om det. Var innom Pinnacles support sider, men fant ikke produktet engang. Videostudio 5 ? Er du sikker? http://www.pinnaclesys.com/wwwmenu.asp?langue_id=2 Sånn helt på sparket vil jeg anta følgende: -Om det blir bra bilde på tven, vil det si at kameraet lagrer filmen på tapen bra (dvs uten feil). Får du bra bilde på previewbildet på pc (om det er i programmet)?. Om preview bildet og det som havner på pcen er feil, vil jeg påstå at feilen ligger enten i DV-ut på kameraet, firewire-kabelen, firewire-kortet eller programmet. Om du har WinXP, prøv med Moviemaker og se om bildet blir ok. osv.. Lykke til. Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Takk igjen dere !! Det er så snilt at dere følger opp !!!! Jeg beklager så meget, det var Ulead videostudio 5 se. Videoen blir slik når jeg ser previewen i videostudio også. Det er nok den samme videoen den viser som den har temporert lagt på disken og som er 225 mb som jeg kan se i mediaplayer. Begynner å lure litt på innstillingene her ... kamerat tar jo opp i 320x240 men videoen ser langt større ut her ... men er litt i blinde ... uhg har også lett rundt på nettet men ikke funnet noe. Når det gjelder skjermkortet mitt er det et Matrox millennium G450 DualHead. Har win2000 sp3 Laster nå ned siste directx drivere, og ser om det kan gjøre noe ... Montro om jeg skulle lete etter annet en MS dv in capture driver eller noe der ... :-) Kanskje en fra Sony ... montro Vel .. prøver videre her og nok en gang tusen takk for støtten ! N :-) Lenke til kommentar
tomy Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Ulead VideoStudio 5 Les om videostudio 5 : http://www.ulead.com/vs/runme.htm Oppgradering dersom du har gyldig lisens her http://www.ulead.com/tech/vs/vs_ftp01.htm Jeg tror at du ikke har kraft nok en eller annen plass til og drive videofilen / avi filen på skjermen slik at den blir fri for feil. Overføring av video til datamaskinen Når kameraet er skrudd på og koblet til FireWire-kortet vil videoredigeringsprogrammet kunne overta styringen av videokameraets funksjoner (e.g. Record, Play, Pause, Rewind etc.). Disse funksjonene vil være tilgjengelige i videoredigeringsprogramm Harddisk Ved å optimalisere plasseringen av filer som er lagret på harddisken vil lagrede data kunne leses og skrives raksere. Video som spilles inn til harddisken kan dermed lagres fortløpende og sammenhengende på disken etterhvert som den spilles inn - og hentes ut fortløpende etter hvert som den spilles av. En harddisk som ikke er organisert riktig vil måtte lagre biter av videodata rundt om på harddisken der det er ledig plass. Dette tar selvfølgelig lengere tid enn å lagre data fortløpende og sammenhengende i samme område. For store digitale videofiler vil filmen kunne oppleves hakkete idet rammer faller ut av filmen fordi filmfilen er spredt rundt om på hele harddisken. Det anbefales derfor å gjøre følgende optimalisering av harddisken med jevne mellomrom, og gjerne før video skal spilles inn på datamaskinen; 1. Slett filer og programmer som ikke er i bruk, inkludert e-mail, trash, web-sider, cookies etc. 2. Fjern alltid programmer gjennom Kontrollpanelet i Windows ved å bruke "Legge til / fjerne programmer". Det blir da ikke liggende igjen systemfiler o.l. på disken etter at programmet er slettet. 3. Kjør Windowsprogrammet "ScanDisk" for å sjekke harddisken for feil slik at disse kan rettes opp. 4. Kjør Windowsprogrammet "Defragmentering" for å legge alle filene i riktig rekkefølge på disken. Filene kan da åpnes raskere og nye filer kan lagres fortløpende og sammenhengende. 5. Start maskinen på nytt. Maskinen vil da være helt "ren" og minnet (RAM) vil kun være fylt med de mest nødvendige programmene. OPPDATER BIOS - SKJERMKORTDRIVERE - DIRECTX (VIKTIG) -MM mvh tomy Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 Hei igjen !! Hjertlig tusen takk for innsatsen !! Men, tror dette med disk ikke skulle være problemet, den hakker ikke slik som jeg tror vil skje når det er disken som ikke henger med, det ser ikke ut som den skipper frames, men det kan selvfølgelig være noe der ... Har en 120gb disk som er halvfull, skal ta å defrage den i natt ! Direct x er oppdatert nå, må bare boote så skal vi se hvordan det gikk. Bios prøvde jeg for en stund siden å oppdatere og ga opp, så det tror jeg tar til slutt. Driverene til skjermkortet er siste versjon - lastet ned for en uke siden. 2k instalasjonen er bare 2 uker gammel. Takk igjen !! N :-) Lenke til kommentar
sea4me Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Virker som dette er et interlace problem. Litt rart med striper på skrått. Interlace er forskyvninger horisontalt. PC er såkalt non-interlaced og vil vise en interlaced kilde med forskyvninger. Dette vises som takkete bilder. Spesielt synlig på vertikale rette konturer. Resultatet skulle bli bra dersom du etter redigering skal vise det på vanlig TV. Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 18. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2003 Hei ! Tusen takk for intressant innspill !!! Vet du om det er noe jeg kan gjøre med dette slik at filmene skal oppføre seg bra på en pc, hvor de hovedsakelig vil bli sett ? På forhånd tusen takk !! N :-) Lenke til kommentar
sea4me Skrevet 18. januar 2003 Del Skrevet 18. januar 2003 Dette finnes det beskrivelser av i bøtter og spann. Selv har jeg dette fenomenet på filmer jeg tar opp fra mitt analog kamera. Det blir borte når filene er redigert, lagt på svcd og vist på TV. For å bli kvitt problemet på PC my du benytte et såkalt 'de-interlacing' filter. Dette kan gjøres i et program som heter visualdub (lastes ned fra nettet). Anbefaler at du tar en titt på www.vcdhelp.com eller en titt på www.digital-digest.com. Her finnes mye interessant lesning for oss amatører. Lykke til Lenke til kommentar
Nicos Skrevet 19. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2003 Supert ! Tusen takk for hjelpen !! Her skal det forskes og perfeksjoneres :-)) N :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå