Bladoman Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Hey, har lest guiden her ganske nøye: http://forums.hexus.net/showthread.php?t=103676 Bynner å skjønne litt hva jeg skal gjøre for å overklokke, skal ikke kjøre den opp så mye... har bare stock kjøler enda. Hvor mye FSB kan jeg trygt sette den opp til første forsøk? jeg mener, før jeg booter windows og tester med Orthos og Coretemp? Guiden bruker en tregere prosessor, så hvor mye skal jeg bynne med på E6850'en? Skjønner at ingen CPU'er er like, så jeg skal prøve meg frem forsiktig å se hva mitt eksemplar tåler. Hvor tight timing skal jeg sette pc2-6400 rammen første gangen jeg tester? Det er sikkert MANGE på dette forumet som velykket har OC'et en E6850, så dere har vell noen gode tips håper jeg? Skal ikke ha en massiv OC, bare litt.. opp til 3.4 i første omgang eller noe, det går med stock kjøling? På forhånd takk! (og vær så snill å svar ) Endret 11. august 2007 av Bladoman Lenke til kommentar
Endre Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 3,4 går mest sannsynlig går med boxed-kjøler, uten å øke spenninga (evt. øke den så den blir 1,35V, hvis hovedkortet gir for lav spenning). Til daglig bruk bør du ikke ha noe særlig høyere spenning enn det med boxed-kjøleren, det blir fort varmt. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 /bump Er det noen her?! woot får jo ikke svar jo, dere har jo peiling på sånnt... Jeg har pc2-6400 ram, klarer denne rammen å bli overklokket med e6850 eller er fbs'en for høy i utgangspunktet? Når jeg sitter i bios på min nye Pc vil jeg ikke ødelegge noe, så for en lett overklokking, kan jeg bare ta å stille opp fbs feks med 50, utn å måtte gjøre noe anet i første omgang? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Sett FSB:RAM til 1:1, så kan du stille FSB helt til 400 (forutsatt at CPU-en henger med) FØR du begynner å overklokke RAM-en. Og den kan selvsagt klokkes litt. E6850 er ganske høyt klokket allerede, så noe enormt rom for overklokking med boxed-kjøler er det ikke. Du kan begynne med f.eks. 370, det burde gå greit. Bruk f.eks. Orthos til stabilitetstesting. Kjør det i kanskje en halvtime, går det bra kan du øke FSB med kanskje 5 MHz og teste igjen. Når du får feil kan du gå tilbake 5 MHz igjen og sette på Orthos over natta. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Sett FSB:RAM til 1:1, så kan du stille FSB helt til 400 (forutsatt at CPU-en henger med) FØR du begynner å overklokke RAM-en. Og den kan selvsagt klokkes litt. E6850 er ganske høyt klokket allerede, så noe enormt rom for overklokking med boxed-kjøler er det ikke. Du kan begynne med f.eks. 370, det burde gå greit. Bruk f.eks. Orthos til stabilitetstesting. Kjør det i kanskje en halvtime, går det bra kan du øke FSB med kanskje 5 MHz og teste igjen. Når du får feil kan du gå tilbake 5 MHz igjen og sette på Orthos over natta. 9271627[/snapback] ok tusen takk altså 370 burde gå greit første forsøk, før jeg kjører orthos. Er det sannsynlig at jeg greier 3.4 uten å stille opp volten? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det er brukbare muligheter for det, men slett ikke garantert. Bare å prøve, det er ikke farlig. Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 Takker, endelig noen råd å få *respekt xD* Lenke til kommentar
Bladoman Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Her er OC planen min: E6850 boxed-kjølinga på :S FSB.......... Multiplier.............. Mhz .............. 360.............. 9 ............... 3240 ............. Orthos 1time 370.............. 9 ............... 3330 ............. ------||----- 375.............. 9 ............... 3375 ............. ------||----- Sånn holder jeg på til systemet bli ustabilt(kan bli det før) og jeg følger med temp i to programmer... Hvis det går galt går jeg i bios å stiller ned med 5 og 5 til det blir stabilt? Hvis jeg finner en temp jeg er fornøyd med, og tilsynelatende stabilt system, kjøre jeg orthos i 8 timer eller noe sånt. Trenger vel ikke extra volt for å nå 3.4 vel? 3.4 stock er jeg fornøyd med... har aldri gjort dette før :S *skummelt* Hvilken timing anbefaler dere å skrive inn på rammen? pc2-6400 i'm scared Hvilke instillinger bør jeg disable eller enable før jeg begynner hele OC-prosessen? skal prøve å gjøre meg hjelpt med guiden, men ekte tips fra felles nordmen er tryggest Endret 14. august 2007 av Bladoman Lenke til kommentar
EvilWarrior Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Beklager.... var litt tidlig enda Endret 17. august 2007 av EvilWarrior Lenke til kommentar
Endre Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 En time med stresstesting er litt lite, vil heller si over natten spesiellt hvis du har tenkt å kjøre klokken 24/7. Les posten du. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 var jeg deg ville jeg bare satt vcore på 1.4 og satt fsb på 400, dvs. 3600 mhz. Den cpuen skal klare det, selv på stock kjøling. Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Her er min Oc på stock kjøling v-core på 1,32v Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Lenke til kommentar
Endre Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 er min Oc på stock kjøling v-core på 1,32vDet er mer interessant hva som er stabilt i Prime95/Orthos Small FFTs i 12 timer. Noe jeg har vanskelig for å tro at det der er. Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Nei ikke 12 timer bare Orthos og Folding@Home samtidig over natta Ellers får du tro hva du vil (jeg vet) Lenke til kommentar
dannybe Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) her er min, tror jeg skal komme et stykke til, sliter bare med litt ustabilitet og fail i orthos over 3650, cpu kommer aldri over 45 i load nå. Specs: E6850 asus blitz se formula 4gb hyperX 6400 LL zalman 9700nt lian li PC7BSCAND 3600 Endret 23. august 2007 av dannybe Lenke til kommentar
Endre Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 Nei ikke 12 timer bare Orthos og Folding@Home samtidig over natta Ellers får du tro hva du vil (jeg vet) Kjør bare Orthos og velg "small FFTs" (viktig) for å teste best mulig. Men klarer den det du sier er det uansett en meget god CPU! Dette er ikke noe en gjennomsnittlig E6850 klarer. Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Har nå kjørt bare Orthos og valgt "small FFTs" over 16 timer ikke en feil her er screen av resultat Nevnte jeg at det er varmt Bladoman det er mulig å nå 3,6Ghz på stock kjøler 24/7 så stå på og lykke til Lenke til kommentar
Endre Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg hadde tenkt å få til 3,6 stabilt mens jeg brukte boxed-kjøleren, men jeg fant ut at det ble altfor varmt. Tempen i CoreTemp er 10-15 grader for lav med disse CPU-ene... Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Her er OC planen min: E6850 boxed-kjølinga på :S FSB.......... Multiplier.............. Mhz .............. 360.............. 9 ............... 3240 ............. Orthos 1time 370.............. 9 ............... 3330 ............. ------||----- 375.............. 9 ............... 3375 ............. ------||----- Sånn holder jeg på til systemet bli ustabilt(kan bli det før) og jeg følger med temp i to programmer... Hvis det går galt går jeg i bios å stiller ned med 5 og 5 til det blir stabilt? Hvis jeg finner en temp jeg er fornøyd med, og tilsynelatende stabilt system, kjøre jeg orthos i 8 timer eller noe sånt. Trenger vel ikke extra volt for å nå 3.4 vel? 3.4 stock er jeg fornøyd med... har aldri gjort dette før :S *skummelt* Hvilken timing anbefaler dere å skrive inn på rammen? pc2-6400 i'm scared Hvilke instillinger bør jeg disable eller enable før jeg begynner hele OC-prosessen? skal prøve å gjøre meg hjelpt med guiden, men ekte tips fra felles nordmen er tryggest 9274817[/snapback] Bare klokk til maskina ikke starter, evt. kjør en rask superpi om du kommer inn i Windows. Rask og grei måte å finne "stabilitetspunktet". Når du har funnet en høy klokk på en grei spenning som er stabil og ikke gjør prosessoren altfor varm, da kan du begynne med Orthos. Timings på minnet er ikke noe å være redd for, timings eller frekvens vil ikke drepe noe hardware, kun spenning og varme gjør det. Lenke til kommentar
iMarius Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg har nettopp klokka min E6850 for første gang nå.. Har ikke klokka helt til systemet blir ustabilt, men har kommet meg til 3555Mhz sålangt med en Zalman 9500LED-vifte Da ligger core-temps på 48-49 under load. Jeg fikk litt over 500 mer i 3dmark06 ved å overklokke cpu til denne farten Endret 5. september 2007 av Dune1982 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå