Dipstick Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 I det siste har Sierraen min gradvis begynt å riste mer og mer under oppbremsing, og under kjøring i visse hastigheter. Når jeg bremser rister det i rattet og jeg kjenner at bremsepedalen også vibrerer. I tillegg hender det også at rattet vibrerer under kjøring, typisk rundt 80-90 kmt. Kan dette være kast i skivene, eller burde jeg kun hatt vibrasjonene under bremsing da? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Er vel ikke helt uvanlig med kast i skivene på Sierra, og når du sier at du kjenner det i bremsepedalen når du bremser er vel dette det mest sannsynlige. Det KAN være kast i en av felgene også, men historisk sett er det vel skivene du bør sjekke. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Det var vel omtrent sånn jeg tenkte også. Noen tips om preventive tiltak for å unngå å få kast i de nye skivene? Mener jeg har hørt et sted at det er ekstra viktig på Sierra å dra til hjulmutrene med riktig moment for å unngå kast, noen som kan bekrefte det? Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 24. august 2007 Forfatter Del Skrevet 24. august 2007 Da er skiver og klosser bytta, og resultatet ble helt supert. Bremser helt fint uten risting nå. Får bare håpe det varer en stund Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 (endret) Kan også være verdt å bytte disse med tid og stunder, dersom det ikke er gjort på lenge Endret 25. august 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Bytta de i vinter samtidig med et styrestag som hadde tatt kvelden Har fotsatt litt vibrasjoner i bilen, og når jeg passerer 90 begynner det å riste litt i rattet. Skal ta en tur innom en dekkplass og balansere dekka i dag og se om det hjelper! Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Bytta de i vinter samtidig med et styrestag som hadde tatt kvelden Har fotsatt litt vibrasjoner i bilen, og når jeg passerer 90 begynner det å riste litt i rattet. Skal ta en tur innom en dekkplass og balansere dekka i dag og se om det hjelper! 9354814[/snapback] Var jeg deg ville jeg sjekket calliperne og smøre de opp. Kobberpasta en fint. Sjekk at de bevelger seg lett(selvsentreringen). Ta med det samme å sjekk under gummien på stempelet at det ikke er rust, ev puss vekk dette. Det gjør at stempelet ikke gås lett tilbake med resultat at bremsene henger på og det blir varmt. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Bytta de i vinter samtidig med et styrestag som hadde tatt kvelden Har fotsatt litt vibrasjoner i bilen, og når jeg passerer 90 begynner det å riste litt i rattet. Skal ta en tur innom en dekkplass og balansere dekka i dag og se om det hjelper! 9354814[/snapback] Var jeg deg ville jeg sjekket calliperne og smøre de opp. Kobberpasta en fint. Sjekk at de bevelger seg lett(selvsentreringen). Ta med det samme å sjekk under gummien på stempelet at det ikke er rust, ev puss vekk dette. Det gjør at stempelet ikke gås lett tilbake med resultat at bremsene henger på og det blir varmt. 9359063[/snapback] hmm, kanskje jeg burde ha gjort det når jeg først var i gang. Brukte en liten stålbørste og børsta vekk bremsestøv og annen dritt fra kalipperene, men kom ikke på å sjekke under gummien. Hvordan ser jeg om de beveger seg lett? Du mener altså at ristingen i rattet kan ha sammenheng med dette? Det rister altså ikke lengre når jeg bremser, men det kan jo være hvis bremsene henger igjen at det kan føre til risting... Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Sylinderen skal gå jevnt og lett inn. Bruk noe som du kan legg på stempelet for å trykke midt på(et flattgjern f.eks) Jeg bruker en nordlending(sånn tynn rørtang) for å presse. Hvis caliperen ikke sentrerer seg vil en få risting som ligner på skjeve skiver. En vil også oppleve det som det liksom tar lang tid før bremsene "tar" når caliperen ikke sentrerer seg da det brukes krefter for å få begge klossene mot skiva. Heng opp caliperen i en hyssingstump, ikke la den henge i slangen! Se på caliperen og studer fuksjonen. Det er viktig at alt som beveger seg der gjør det lett! Disse delene er faktisk livsviktige Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Bytta de i vinter samtidig med et styrestag som hadde tatt kvelden Har fotsatt litt vibrasjoner i bilen, og når jeg passerer 90 begynner det å riste litt i rattet. Skal ta en tur innom en dekkplass og balansere dekka i dag og se om det hjelper! 9354814[/snapback] Var jeg deg ville jeg sjekket calliperne og smøre de opp. Kobberpasta en fint. Sjekk at de bevelger seg lett(selvsentreringen). Ta med det samme å sjekk under gummien på stempelet at det ikke er rust, ev puss vekk dette. Det gjør at stempelet ikke gås lett tilbake med resultat at bremsene henger på og det blir varmt. 9359063[/snapback] hmm, kanskje jeg burde ha gjort det når jeg først var i gang. Brukte en liten stålbørste og børsta vekk bremsestøv og annen dritt fra kalipperene, men kom ikke på å sjekke under gummien. Hvordan ser jeg om de beveger seg lett? Du mener altså at ristingen i rattet kan ha sammenheng med dette? Det rister altså ikke lengre når jeg bremser, men det kan jo være hvis bremsene henger igjen at det kan føre til risting... 9359121[/snapback] Tror du skal føge planen om å få sjekka avbalanseringa før du begynner med caliperne. Kan godt hende du slipper med det. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Jeg pressa jo inn sylinderen når jeg monterte nye klosser. La en plankebit over sylinderen for å få jevnt trykk og presset inn. Var jo litt motstand, men regner med at det skal være det også? All bremsefunksjon virker helt normalt på meg i hvertfall, og det virker som om bremsene tar fint. Men det kan være jeg burde tatt en ekstra titt allikevell... takk for tipsene Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 26. august 2007 Del Skrevet 26. august 2007 Det var vel omtrent sånn jeg tenkte også. Noen tips om preventive tiltak for å unngå å få kast i de nye skivene? Mener jeg har hørt et sted at det er ekstra viktig på Sierra å dra til hjulmutrene med riktig moment for å unngå kast, noen som kan bekrefte det? 9259837[/snapback] hjulboltane/hjulmuttrane skal no uansett tiltrekkast med riktig moment for å unngå skade på felg, skive/trommel og bolt/mutter. men lettaste måten ¨å få kast i skivene på er å spyle dei med kaldt vatn etter ein hardt kjøretur på svingete vei. brå nedkjøling fører til deformering. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 26. august 2007 Forfatter Del Skrevet 26. august 2007 Det var vel omtrent sånn jeg tenkte også. Noen tips om preventive tiltak for å unngå å få kast i de nye skivene? Mener jeg har hørt et sted at det er ekstra viktig på Sierra å dra til hjulmutrene med riktig moment for å unngå kast, noen som kan bekrefte det? 9259837[/snapback] hjulboltane/hjulmuttrane skal no uansett tiltrekkast med riktig moment for å unngå skade på felg, skive/trommel og bolt/mutter. men lettaste måten ¨å få kast i skivene på er å spyle dei med kaldt vatn etter ein hardt kjøretur på svingete vei. brå nedkjøling fører til deformering. 9361967[/snapback] Tumbleweed: tror også det Semikolon: tenkte jo at det var en annen fordel med å få dekka balanserte, nemlig at når de settes på igjen av fagfolk så vil de (forhåpentligvis) bli skrudd til med riktig moment på alle bolter siden jeg ikke har mulighet til å gjøre dette selv. Ser at skivene og klossene ble bytta av forrige eier rett før jeg kjøpte bilen, og nå, 20.000 km senere var det altså kast i dem. Jeg bytter jo sommer og vinterdekk selv, så da er de vel ikke blitt skrudd på med riktig moment. Får vel kjøpe meg en momentnøkkel før det er tid for vinterdekk igjen... Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 27. august 2007 Forfatter Del Skrevet 27. august 2007 Det mangla ikke bare litt på avbalanseringa, den ene felgen fremme var også skjev. Fått fiksa opp i det, så nå begynner bilen å bli ganske bra. Er fortsatt litt vibrasjoner innimellom, men litt må man vel regne med... Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 Jeg får også vibrasjoner innimellom. Felgene er balansert i null, men likevel kan det riste i rattet. Det snodige er dog at ristingen kan avta dersom man kjører gjennom en sving, nesten som om ristingen er avhengig av hjulenes posisjon i forhold til hverandre. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Det kan hjelpe å bytte felgene om på framme og bak.... De fremme fører til mer vibrasjoner enn de bak om de er litt ustabile... Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Det kan hjelpe å bytte felgene om på framme og bak.... De fremme fører til mer vibrasjoner enn de bak om de er litt ustabile... 9375157[/snapback] Den ene felgen min fremme som var skjev, bytta jeg med den som var på reservehjulet som i prinsippet er ubrukt. I følge dekkfolka er alle 4 hjulene mine helt fine nå, så om det rista mer så skyldes det ihvertfall ikke dekk eller felg. Jeg mistenker at forhjulstillinga mi er litt av, er akkurat som om at bilen trekker litt til siden av og til. Skal prøve å ordne dette selv, ettersom jeg synes 1500 er litt mye for å få sjekka det. Erik: jeg klarer egentlig ikke å finne noen sammenheng med når vibrasjonene oppstår. Det kan jo være at både bakhjulsstillingen og forhjulsstillingen er litt utav og at vibrasjonene oppstår i forhold til posisjonen på hjula som du er inne på. Er det scorpioen din du snakker om forresten? Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Snakker om scorpioen ja, men merker bare vibrasjoner i rattet. Ingenting i resten av bilen, så det er nok foran det er noe muffens. Har en aldri så liten mistanke om at skivene mine ikke er helt 100%, selv om det ikke rister når man bremser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå