Gå til innhold

Rettigheter til å slette/låse egne tråder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på at man ikke engang har rettigheter til å slette egne poster (bevisst sletting i form av redigering går imot retningslinjene), er det i seg selv ikke særlig overraskende at brukere ikke er gitt tilgang til disse privilegiene. Men vi kan godt ta for oss en mer inngående forklaring.

Jeg tror årsaken er at brukere for eksempel kan, i sinne eller med full intensjon, utnytte en slik funksjon til å stenge en ellers sunn diskusjon fordi de sier seg uenig i besvarelsene, og således ødelegge for forumopplevelsen til andre brukere. Mange brukere ville nok dessuten innarbeidet seg den dårlige uvanen å stenge en tråd om de hadde fått revet til seg svaret de var ute etter, uten tanke på hvorvidt andre brukere kan nytte av en videre diskusjon av emnet.

Hvor ofte hadde du hatt behov for denne funksjonen, uansett? Er det virkelig så beleilig å tekste en moderator for å stenge en tråd?

Nei, jeg stiller meg i hvert fall bak forumadministratorens beslutning om å ikke gi brukere den grad av frihet. Permanente endringer som påvirker mer enn en selv direkte (om en da ser bort ifra posting) bør generelt sett overlates til moderatorer/administratorer, da det ellers kan lede til utbredt misbruk.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Ganske enkelt det, hvis en tråd må gjøres synlig igjen av en moderator grunnet det du nevner over mister vedkommende retten til å slette/stenge egne tråder.

Det virker bare så overflødig å vente i evigheter på å få stengt/slettet en egen produsert tråd.

Når jeg tenker meg om burde man også kunne få starte votes, og flytte tråden sin hvis den skulle være feilplassert.

De fleste brukerne er da modne nok til å kunne passe på seg selv, hvis nå noen få skulle "skape-seg" kan de miste retten da.

Det er ikke vanskeligere enn det.

Så gi meg en ny konklusjon, hvis vi nå har et scenario der brukeren mister rettighetene hvis de misbruker det?

Lenke til kommentar

I hvilke sammenhenger er det du ønsker å kunne stenge eller slette en tråd? Altså som ikke er misbruk av en slik funksjon?

Jeg kan tenke meg et par, men siden det er ditt ønske skal du få lov å si når og hvorfor du ønsker det... :cool:

Hva om brukere fikk anledning - ikke til å slette eller stenge tråder - men å sette dem usynlig slik brukermodsystemet idag gjør, og så kunne den endelige stengningen/slettingen fortsatt være overlatt til moderators vurdering? Det ville gjøre samme nytten i de "lovlige" tilfellene, og misbruk ville ikke bli noen problem siden de ville havne i rapporteringsloggen og moderator enkelt kunne godkjenne/overprøve avgjørelsen.

Det skal sies at vi opererer ut fra den forutsetning at tråder bare unntaksvis skal stenges her på forumet. Det er tråder som er i strid med retningslinjene eller som er gått off topic "beyond repair", eller der tråden fikk konsekvenser for trådstarter i form av personangrep eller mobbing. Så veldig mange "lovlige" grunner til å ville stenge eller slette en tråd er det faktisk ikke.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hva om brukere fikk anledning - ikke til å slette eller stenge tråder - men å sette dem usynlig slik brukermodsystemet idag gjør, og så kunne den endelige stengningen/slettingen fortsatt være overlatt til moderators vurdering?

9261520[/snapback]

Nei, det er sant det.

Det har vært et par ganger jeg kunne tenke meg en vote, det burde man da få lov til å starte selv?

Også slette en egen tråd, da jeg ser at behovet ikke er til stedet lengere.

Morsomt hvordan det alltid er så ekstremt viktig å ikke avlaste moderatorene via et kollektivt system for å gjøre noen oppgaver enklere. :hmm:

Lenke til kommentar

Vi sier aldri (i hvertfall så godt som aldri) nei til en anmodning om avstemning, så det kan man argumentere for at brukerne like godt kunne få gjøre selv. Men det kan jo være fordi brukere ikke gidder å spørre om de vet at pollen er for dum eller i strid med retningslinjene.. (Ikke at vi har noen regler mot "dumme" poller.)

Et argument er derimot at vi ofte ser krangel om poll-alternativene i slike tråder. Jeg pleier derfor ofte å diskutere alternativene med trådstarter før jeg oppretter pollen for vedkommende, slik at vi unngår at tråden blir en diskusjon om alternativene i pollen istedet for om topic. Det er lett for at folk ikke tenker så nøye over alternativene. Og om vi tillot dem å endre pollen i ettertid åpner det for misbruk igjen...

Å ha et slikt "second pair of eyes" til å vurdere pollen kan være nyttig i noen ganger. Men om det er et argument for å nekte brukere å opprette avstemninger er jeg ikke sikker på.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg har fått svar på spørsmålet om rettigheter til å låse/slette egne tråder, det er vel strengt tatt ikke et behov for det. Selv om jeg ikke ser noen grunn til å ikke ha muligheten, er det vel behovet som avgjør.

Når det det kommer til å opprette vote selv, så syntes jeg det burde bli gitt en mulighet for å gjøre dette. Testet det i en periode kanskje, jeg tror det gjør brukeropplevelsen bedre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg støtter i alle fall at man skal kunne stnge sine egen tråder. Er ofte en føler at man har fått maks ut av tråden og at det sklir ut osv.

Kunne kanskje hatt sletting og, men tror først og fremst den er stenging som er veien å gå.

Men forstår at forumets retningslinjer sier at man bare skal stenge når reglene brytes, og da er det kanskje ikke så mye vits...

Endret av Heavenly
Lenke til kommentar
Jeg støtter i alle fall at man skal kunne stnge sine egen tråder. Er ofte en føler at man har fått maks ut av tråden

9427597[/snapback]

Poenget er at andre kan få noe ut av tråden også. Dessuten kan den jo stenges hvis den sklir ut. Det kan man bruke rapporter-knappen til.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...