Gå til innhold

stretto utrolig billig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vær forsiktig med å shoppe fra slike sjapper, ein dag er dei i live, neste dag er dei konk, sats heller på dei store.

9259391[/snapback]

stretto er vel egentlig litt stort men ikke innen forbrukervarer. de har dreve lenge med hjemmepc salg og har endel å gjøre der.

nettbutikken er ikke hovedsatsingen(var iallefall ikke det før) sånn som jeg har forstått det

:edit:

men ja kjjipern at alt står uten mva.

:edit: :edit:

Afseth har et poeng :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bedriftsmarkedet?

Hvilke bedrifter er det som kan kjøpe hardware og ikke betale moms?

Det er vel kun bedrifter som kan dokumentere at hardware/PC'er er ett nødvendig redskap i "produksjoen" av sine tjenester?

I alle andre tilfelle må vel både bedrifter og private forholde seg til priser med moms?

(Jeg misliker *sterkt* webshops som opererer med priser uten moms.

Dette er bevisst villende markedsføring etter mitt syn).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Bedriftsmarkedet?

Det er vel kun bedrifter som kan dokumentere at hardware/PC'er er ett nødvendig redskap i "produksjoen" av sine tjenester?

I alle andre tilfelle må vel både bedrifter og private forholde seg til priser med moms?

9260707[/snapback]

nei bedrifter betaler ikke moms.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bedriftsmarkedet?

9260707[/snapback]

9260735[/snapback]

Vær vennlig og dokumenter.

Gjerne fra lovdata.

Det er ingenting som der tilsier at en bedrift kan gå til innkjøp av hva det skal være uten å betale moms.

Dersom du f.eks er snekker og kan dokumenter at ditt 8800GTX er nødvendig for den PC'en du bruker for regnskapet er ett nødvendig arbeidsredskap som i siste ledd faktureres kuden (m/moms) er det sikkert korrekt.

Men:

Det er neppe slik at envher bedrift kan kjøpe inn hva det skal være av varer uten å betale moms.

(Har du hørt om momsregnskap / "momsekonti"?) :)

Edit:

Jeg er klar over at mange "bakgårdsfirmaer" (og mer seriøse) "tusker" litt med momsregnskap.

Så i praksis er det sikkert korrekt at man kan kjøpe en "fet rigg" "til bruk i produksjon av varer og tjenester" og få trekt fra inngående moms.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Bedriftsmarkedet?

9260707[/snapback]

9260735[/snapback]

Gjerne fra lovdata.

Det er ingenting som der tilsier at en bedrift kan gå til innkjøp av hva det skal være uten å betale moms.

Dersom du f.eks er snekker og kan dokumenter at ditt 8800GTX er nødvendig for den PC'en du bruker for regnskapet er ett nødvendig arbeidsredskap som i siste ledd faktureres kuden (m/moms) er det sikkert korrekt.

Men:

Det er neppe slik at envher bedrift kan kjøpe inn hva det skal være av varer uten å betale moms.

(Har du hørt om momsregnskap / "momsekonti"?) :)

Edit:

Jeg er klar over at mange "bakgårdsfirmaer" (og mer seriøse) "tusker" litt med momsregnskap.

Så i praksis er det sikkert korrekt at man kan kjøpe en "fet rigg" "til bruk i produksjon av varer og tjenester" og få trekt fra inngående moms.

9260860[/snapback]

går det ikke på bedrifter seg imellom betaler ikke moms men når det går til sluttbruker betales det moms. så vis bedriften er sluttbruker og ikke dokumenterer bruk som gjør det momsfritt så betaler den bedriften moms til staten. sånn jeg har forstått det. men jeg er ikke økonom :p

Lenke til kommentar

9260735[/snapback]

Gjerne fra lovdata.

9260860[/snapback]

Alle bedrifter betaler mva.

Men de bedriftene som har mva-regnskap (de fleste), kan trekke fra all inngående mva i mva-regnskapet. Det som betales til Staten blir differansen mellom utgående (salg) og inngående (kjøp) mva.

For å regnskapsføre noe, må det naturligvis være til bruk for bedriften. Hvis ikke er det et privat kjøp, som verken kan føres i vanlig regnskap eller mva-regnskap.

I praksis kan en bedrift altså kjøpe en PC, betale prisen inkludert mva, og så få refundert mva'en etterpå av Staten.

så vis bedriften er sluttbruker og ikke dokumenterer bruk som gjør det momsfritt så betaler den bedriften moms til staten. sånn jeg har forstått det. men jeg er ikke økonom :p

9261096[/snapback]

Nei, bedriften får refundert mva også som "sluttbruker".

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...