Gå til innhold

Celeron M 440 1.86GHz V.S Core Duo T2080, 1,73GHz

Badsanta

Anbefalte innlegg

Ja, har sett på en bærbar pc, og ser at den kommer med to forskjellige prosessorer. Har ikke så mye peiling på dette, men kanskje noen kan fill me in.

Intel® Core™ Duo Processor T2080, 1,73GHz

Intel® Celeron™ M 440 1.86GHz

-Hvem er best av disse?

-Er begge 32 bit? Har dette noe stor betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge er basert på den samme kjernetypen (Yonah)

T2080 har 1733 MHz, 533 FSB, 1MB L2 cache og 2 kjerner

CM440 har 1866 MHz, 533 FSB, 1MB L2 cache og 1 kjerne

Begge er 32bit. Det betyr at du aldri vil kunne innstallere et 64bit operativsystem på maskina og aldri vil kunne bruke mer enn ca 3GB ram på den. Det betyr også at du aldri vil kunne bruke 64bit programvare på den. Hvor lenge har du tenkt til å ha maskina? Har du lyst til å oppgradere operativsystem på den i løpet av levetida?

Lenke til kommentar
Core duo prossesor er den beste da dette er en dobbeltkjerne. Begge er 32bit.

9259180[/snapback]

Takker for svar. Da jeg er helt blank på dette feltet, så drister jeg meg til å spørre litt mer..

- Bruker noen av dem nevneverdig mere strøm enn den andre?

-Støy?

-Hva betyr det egentlig i praksis at det er 32 og ikke 64 bit?

-Hva er egentlig disse kjernene..?

På forhånd takk

Endret av Badsanta
Lenke til kommentar

T2080 bruker inntil 31W

CM440 bruker inntil 27W

Den med 31W har en spesiell funksjon (EIST) som gjør at den blir tregere og bruker mindre batteri og støyer mindre når prosessoren ikke jobber for fullt. Det har ikke den på 27W. Ved normal bruk vil derfor den på 27W faktisk gi kortest batteritid. Nå vet jeg ikke hvilket batteri de er utstyrt med eller hvordan maskinen ellers er men det er kanskje snakk om 3 timer vs. 2,5 timer. T2080 er altså best når det kommer til støy og batteriforbruk.

64bit er ekstra instruksjoner som skal gjøre prosessoren litt raskere og samtidig få den til å støtte mer minne (ca 3GB er maks for 32bit).

En kjerne er en egen prosessor. Dvs. den med 2 kjerner er en maskin med to prosessorer. I dette tilfellet er prosessorene/kjernene sammenslått til én dings som sitter på én prosessorsokkel. En slags 2-i-1 prosessor. Det gir ofte litt bedre ytelse å ha to kjerner, men sjeldent i nærheten av dobbel ytelse.

Personlig ville jeg styrt unna begge på grunn av 32bit, men hvis jeg måtte velge så ville jeg klart valgt Core Duo T2080 fremfor Celeron M440.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De ser ok ut begge to. Til å være 12" størrelse så synes jeg prisen på begge var sånn middels. Men merk at prisen kun gjelder hvis du kjøper via internett. I butikken vil det sannsynligvis bli dyrere samt at du går glipp av 14 dagers angrerett i butikk. (Angrerett gjelder ikke ved kjøp over disk)

En annen mulighet i den størrelseklassen er Dell sin XPS M1330. Den er generelt bedre og litt dyrere men har dessverre veldig lang leveringstid nå. (ca 6 uker). Den er ørlite større, 13,3" skjerm i stedet for 12", men er faktisk ørlite (50g) lettere enn den fra Lefdal også. Den fra Expert har ikke oppgitt vekt. Grunnmodellen av XPS M1330 er bedre enn begge de to du listet opp og begge har 64bit. Prisen på grunnmodellen er 8690 kr inkludert moms og frakt.

Denne blir vel litt i dyreste laget. (1,85kg og 64bit)

Denne og denne er bra priset og er gode. (1,92kg og 64bit)

Lenke til kommentar

Har kikket litt på den fra DELL. Det er klart at det ikke er all verdens ekstra å punge ut med for å få en kanskje bedre maskin.

Bare lurer på et par ting ved DELL maskinen, kanskje du har peil på det også..

Man kan velge mellom følgende:

Tuxedo Black og 2,0 megapikslers kamera for CCFL-skjerm [inkludert i prisen]

Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm legg til 0.00 kr

Hva er forskjellen på disse skjermen, og kameraet? UTen at jeg har peil så kan det virke som man kan få det beste kameraet og den dårligste skjermen, og motsatt..

Takk for super hjelp så langt!!

Lenke til kommentar

Det stemmer. Du får valget mellom det beste kameraet og den dårligste skjermen, og motsatt.

2,0 megapixel kamera gir litt betydelig bedre bilder enn en 0,3 megapixel kamera, selv om det likevel ikke kan måle seg med et godt 2,0 megapixel digitalkamera.

CCFL-skjerm gjør PCen ca 2,5mm tykkere, gir kortere batteritid og gir dårligere farger enn White-LED skjermen. CCFL-skjermen gir ikke dårlige farger, men White-LED gir altså ennå bedre farger. Den beste skjermen øker derimot prisen med en drøy tusenlapp. Det synes jeg er for mye i forhold til nytten av det, med mindre man er en grafisk designer på farten.

Egentlig litt synd at man ikke kan kombinere den beste skjermen med det beste kameraet. Jeg antar det er fordi den tynnere skjermen med LED bakbelysning ikke gir nok rom for det beste kameraet. Jeg er litt i tvil om hva jeg hadde valgt her. For et dillemma. Redigert: Jeg tror jeg hadde valgt CCFL-skjermen + et litt større batteri. F.eks 6 celler i stedet for 4 celler.

Jeg fant et bilde av de to utgavene av Dell XPS M1330. Tynn og tykk skjerm:

4tk2t5x.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kunne skjønne, var det samme pris om jeg valgte den ene eller den andre.. Se over, er klippet fra bestillingsdelen på dell.no

Følger med et 4 cellers batteri, men et 6 eller 9 cellers batteri vil vel øke vekten og samtidig øke levetiden.. Har du noen formening om levetiden på de forskjellige?

Så en siste ting, skjermkort. Det som følger med er integrert, mens for en 1000 lapp får man et eget kort. Jeg skal i utgangspunktet ikke spille på denne, men bruke den til film og bilder (på amatørnivå..) Er det slik at man kan sette inn nytt skjermkort ved en senere anledning uten noen større vansker??

Lenke til kommentar
Så vidt jeg kunne skjønne, var det samme pris om jeg valgte den ene eller den andre.. Se over, er klippet fra bestillingsdelen på dell.no

Det er litt forvirrende men man velger innebygget webkamera og skjerm hver sin plass. Det er kun de to versjonene av webkameraet som koster det samme. Hvis man har feil kombinasjon av skjerm og kamera så får man opp en beskjed om at man må bytte en av delene. LED-skjermen koster 1025 kr ekstra.

Følger med et 4 cellers batteri, men et 6 eller 9 cellers batteri vil vel øke vekten og samtidig øke levetiden.. Har du noen formening om levetiden på de forskjellige?

Jeg prøvde å lete opp informasjon om det uten hell. Så jeg spurte i tråden om XPS M1330.

Så en siste ting, skjermkort. Det som følger med er integrert, mens for en 1000 lapp får man et eget kort. Jeg skal i utgangspunktet ikke spille på denne, men bruke den til film og bilder (på amatørnivå..) Er det slik at man kan sette inn nytt skjermkort ved en senere anledning uten noen større vansker??

9262891[/snapback]

Det vet jeg ikke. Jeg får oppdatere spørsmålet mitt i den andre tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...