Bruker-93156 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Kom å slakt meg! Nikon D50 - Sigma 150mm f/2.8mm Makro - SB-R1 f/9 1/80 Nikon D50 - Sigma 150mm f/2.8mm Makro - SB-R1 f/9 1/250 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Gratulerer med nytt objektiv. Ingen dårlig start dette. Synd du kuttet halen på første bildet; ellers klart godkjent. Tom Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Det blir ingen slakt fra meg. Fantastisk utseende og farger på den øyenstikkeren og flotte komposisjoner. Teknisk har jeg ingen ting å utsette på bildene. Flott levert! Fikk du noen bilder av øyenstikkeren i luften? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 Gratulerer med nytt objektiv. Ingen dårlig start dette. Synd du kuttet halen på første bildet; ellers klart godkjent. Tom 9258851[/snapback] Kuttet halen i eksponeringen... dette var et av få close-ups... Har altfor mange med hale men har funnet ut at jeg skulle hatt mellomringer så jeg får tatt småkrypa skikkelig... Blir liksom ikke nært nok... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. august 2007 Forfatter Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Det blir ingen slakt fra meg. Fantastisk utseende og farger på den øyenstikkeren og flotte komposisjoner. Teknisk har jeg ingen ting å utsette på bildene. Flott levert! Fikk du noen bilder av øyenstikkeren i luften? 9258868[/snapback] Nei, det er så si umulig... Det er ikke øyenstikkere, men vannnymfer. (Etter hva jeg har hørt) Disse er knøttsmå, og har kropper som er like små som stankelbein. Samtidig som de flyr utrolig raskt og er MEGET sky... Jeg tok noen bilder av øyenstikkere, men kunn unger (Svarte og kjedelige på steiner og ei hunn-øyenstikker. Men blei dårlige. De var kun på vannet så jeg måtte omprovisere.... holdte kameraet på stativet som jeg holdt utover vannet, brukte ml-l3 og satset på at fokus traff...skal legge inn bilde av størrelsesforskjellene etterpå.. Edit: Første bildet jeg fant i mappa, tror jeg fikk bedre, får se etterpå.. Dere ser iallefall størrelsesforskjellen... Endret 11. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Der lærte jeg noe nytt. Ikke visste jeg at det fantes slike vannnymfer. Hadde jeg vært litt våken kunne jeg ut fra tykkelsen på stengelen til snellen sett at det ikke kan være en øyenstikker. Spennende objektiv du har skaffet deg. Jeg ser på photozone.de at det fungerer bra med 1,4 konverter, og det er til og med mindre CA ved bruk av konverteren: http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_...nikon/index.htm Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Veldig bra Olsen, og gratulere med nytt objektiv. Veldig fine bilder, også de fra den andre tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=811988 Behagelig farger på alle bildene. Ser ikke så mye som kan 'slaktes' hvis det skulle være noe så hadde det kansje vært bra å fått vingetippen også i fokus, iallefall på bilde nr2. På nr1 vet jeg ikke om det hadde gjort seg, i og med at vingene ligger slik som de gjør mot kanten av bildet. Endret 12. august 2007 av Blacksheep Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Absolutt en godkjent makro-debut. Det første bildet mangler ørlite på skarpheten, skyldes kanskje litt for lang lukkertid? Antar at dette ikke blir de siste makrobildene fra deg? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Der lærte jeg noe nytt. Ikke visste jeg at det fantes slike vannnymfer. Hadde jeg vært litt våken kunne jeg ut fra tykkelsen på stengelen til snellen sett at det ikke kan være en øyenstikker. Spennende objektiv du har skaffet deg. Jeg ser på photozone.de at det fungerer bra med 1,4 konverter, og det er til og med mindre CA ved bruk av konverteren: http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_...nikon/index.htm 9261349[/snapback] Jeg lærte noe nytt da jeg skulle fotografere de også... trodde det var babyer, helt til jeg husket noen som hadde sagt at de små "øyenstikerne" som har bakover vinger er vannnymfer... De skal være lettere å fange på brikken, men disse var noe helt jævlig! Jeg har tenkt litt på dette med konverter, og også mellomringer til å ta gode bilder av fluene. Med konverter, vil forholdene fortsatt bli 1:1? Kan jeg bruke Nikons 1.4x konvertere på andre objektivmerker, såkalt tredjepartsoptikk? Veldig bra Olsen, og gratulere med nytt objektiv. Veldig fine bilder, også de fra den andre tråden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=811988 Behagelig farger på alle bildene. Ser ikke så mye som kan 'slaktes' hvis det skulle være noe så hadde det kansje vært bra å fått vingetippen også i fokus, iallefall på bilde nr2. På nr1 vet jeg ikke om det hadde gjort seg, i og med at vingene ligger slik som de gjør mot kanten av bildet. 9261439[/snapback] Takk Tenkte på dette med vingen i ettertid, men jeg hadde ikke høy nok blender så det ble ikke nok dybdeskarphet, husker til neste gang. De andre bildenen er en del av de aller første bildene jeg tok den dagen, så de er litt crappy, men greit nok syns jeg. Hadde ikke lært meg å bruke blitsen i det hele tatt. Men faen ass, jeg brukte opp 2 batteri i løpet av dagen. Tror det må være noe galt med de. mange som sa at de skulle holde som juling. Fotograferte i ca 6-7 timer, og batteriene sa takk for seg i går kveld. Absolutt en godkjent makro-debut. Det første bildet mangler ørlite på skarpheten, skyldes kanskje litt for lang lukkertid? Antar at dette ikke blir de siste makrobildene fra deg? 9261448[/snapback] Takk! Bildet er så skarpt som man kan få det, der det skal være skarpt, men det er tatt litt på skrå, så det er utrolig liten dybdeskarphet. Brukte blitz og så høy blender at annet lys ikke har gjort noen skade. Altså, ikke noe bevegelsesuskarhet her nei. Blir nok ikke siste disse nei... Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Men faen ass, jeg brukte opp 2 batteri i løpet av dagen. Tror det må være noe galt med de. mange som sa at de skulle holde som juling. Fotograferte i ca 6-7 timer, og batteriene sa takk for seg i går kveld. 9261637[/snapback] Hvis du tok bilder konstant i 6-7 timer i går, så er vel ikke batterilevetiden dårlig? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Brukbar debut dette Olsen Hva er dofen din på de bildene der med det utstyret? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Syns bildene var bra, men den gusjegrønne bakgrunnen var ikke helt min farge Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 .... Brukte blitz og så høy blender at annet lys ikke har gjort noen skade.... 9261637[/snapback] Bruker du ekstern blits da? Og holder den slik det passer? Lenke til kommentar
kak Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 .... Brukte blitz og så høy blender at annet lys ikke har gjort noen skade.... 9261637[/snapback] Bruker du ekstern blits da? Og holder den slik det passer? 9262889[/snapback] Ifølge informasjonen Mr. Olsen har oppgitt, bruker han Nikon SB-R1: Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 ahaa, det var det SB-R1 var ja :!: Takk. Lenke til kommentar
si Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Flotte bilder dette, nydelig blåfarge på dyret! Synes bakgrunnsfargen funker helt fint, jeg. Bra gjort å komme så nær den! Kan for ordens skyld opplyse om at både vannymfer (zygoptera) og libeller (anisoptera) hører til under orden øyenstikkere (odonata). Libellene er de store, som noen kaller "ekte" øyenstikkere. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Fine makrobilder dette her. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Brukbar debut dette Olsen Hva er dofen din på de bildene der med det utstyret? 9261996[/snapback] Hva mener du? Dofen? Takk for kommentarer. Er ikke mye å gjøre med bakgrunnen. Må modderere meg litt. Fotogarferte i 5 timer med blitzen på. La på litt for mye siden jeg ikek husket at jeg hadde den avslått på veien, samt under en liten pause. Uansett, skuffet over batteriene som koster 50,- per stk. Endret 12. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Anew Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hva mener du? Dofen? 9264620[/snapback] Dybdeskarpheten! (depth of field - dof) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Hva mener du? Dofen? 9264620[/snapback] Dybdeskarpheten! (depth of field - dof) 9264927[/snapback] Skla jeg svare på hav doffen er på bildene? Den varierer jo ut i fra blender.... skjønner ikke mye jeg.. Endret 12. august 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå