bornie Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 har et spm er man rasist om man ikke liker utlendinger,?? jeg var i oslo her om dagen, norges hovedstad vell og merke... men så nesten bare utlendingerog nesten ingen nordmen, hva skjer?? jeg gikk nesten hele karl johan, og så tilsammen ca 17 nordmen og atskillig mere utlendinger, (pakistanere og flyktninger) ett eks. noen liker sushi, andre liker det ikke, noen liker utlendinger, andre liker de ikke hvorfor ikke respektere andres meninger.....? Lenke til kommentar
AfterGlow Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 har et spm er man rasist om man ikke liker utlendinger,?? jeg var i oslo her om dagen, norges hovedstad vell og merke... men så nesten bare utlendingerog nesten ingen nordmen, hva skjer?? jeg gikk nesten hele karl johan, og så tilsammen ca 17 nordmen og atskillig mere utlendinger, (pakistanere og flyktninger) ett eks. noen liker sushi, andre liker det ikke, noen liker utlendinger, andre liker de ikke hvorfor ikke respektere andres meninger.....? 9258530[/snapback] Hm, sånn i utgangspunktet er det nok noe søkt å sammenligne sushi med utlendinger. Sushi lar seg relativt lett avgrense når det gjelder karakteristiske egenskaper. "Utlendinger" derimot utgjør en meget stor gruppe, faktisk alle som ikke er nordmenn, og det er ganske mange. Det blir nesten det samme som å si at man ikke liker "mennesker". Lenke til kommentar
Speik Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg er nasjonalist og vil beholde den norske kulturen. Norge for nordmenn! Men vi skal selvsagt ta imot vår fair share av flyktinger, men når FN's flyktingekvote er nådd, STENG DØRA! Øst-Europeere som kommer hit for å arbeide er hjertelig velkomne, så lenge behovet er der. Men etter det, STENG DØRA! Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) I norge (og i resten av verden) er man norsk når man har norsk statsborgerskap. "Kulturen" man har er som regel et resultat av den kulturen man har vokst opp i. dvs familie og lokalsamfunn. Dermed kan man være norsk uten ha norsk "kultur". Bevaring av norsk "kultur" er bare vås. Norske holdninger og oppførsel har forandret seg mye. Er veldig få som lever på gård nå i forhold til 150 år siden. Tekniske nyvindinger og samfunnsendringer gjør at det blir bakstreversk å prøve å holde på samfunnet slik det var før. Feks er det jo heller få som vil tilbake til en tid der man blir besøkt av presten om man ikke kom i kirken på søndag.. Når vi snakker om stengte dører så bør man heller se på hva hver enkelt som vil inn i norge kan tilføre landet. Det fører nok til "brain drain" men så lenge norge tjener på det så er jo ikke det så farlig EDIT: Så for å svare trådstarter. Nei, man er ikke rasist fordi man ikke liker utlendinger. Man er rasist når man mener noen raser er andre overlegene. Er ikke noe mer galt i å misslike utlendinger enn å misslike folk fra feil dal/bygd/bydel/landsdel/etc Endret 12. august 2007 av noob11 Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Begrepet rasist er kanskje det mest feilbrukte utrykket i dagens samfunn. Særlig mediene benytter enhver anledning til å bruke det ordet, for det selger som hakka møkk. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er selv nasjonalist med et 2x4 meter fint norsk flagg på rommet og er helt enig i hva Speik sier. Elsker Norge og alt dette landskapet har å gi til oss. Men selvfølgelig skal vi gi plass til de som trenger det. Men så er jo Norge så dumsnill at vi slipper inn alt for mange. Vi er i Norge, vi har Norsk kultur. Smalahove, rak fisk, brunost osv. Men når vi begynner å få all den andre kulturer som vi får går det for langt. De kan flytte til Norge og leve etter våre regler, ikke lenge til vi har andre flagg oppe på 17. Mai og. Samene gikk over streken i år syntes jeg og befalte om å få ha dems flagg oppe da. Men nå er det ut og bo på en øy i 4 dager uten noe annet enn en fiskestang og kniv... Lenke til kommentar
IndR Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Mange som tror det er veldig mange utlendinger i Norge, men det er ikke SÅ mange som alle hevder. Det sies at det er ca. 600 000 utlendinger av ca. 5-6millioner befolkning i Norge. Saken er at flest utlendinger har bosatt seg i Oslo, kanskje derfor du har akkurat dette synet. Endret 5. september 2007 av Singh_Toor Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Så 600 000 er ikke så mange?? la oss si det er 6 millioner i norge da. og 600tusen utlendinger. Jeg er ganske sliten og trøtt nå, men med en sjapp hoderegning kommer jeg fram til at 10% av norges befolkning er utlendinger. Neeeida, det er da ikke så masse... en av ti er ikke norske altså. Lenke til kommentar
IndR Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Jeg vet at mange folk tror at det er minst over en 1 million utlendinger i Norge, dette baserer de på feil fakta eller bare på egne meninger, nettopp fordi de har vært i et sted det er tett befolket med utlendinger, som jeg mener er utrolig feil. Endret 5. september 2007 av Singh_Toor Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg vet dette er engelsk, men forklarer jo ordet som blir slengt rundt om kring i dagens samfun.. According to UN International Conventions, "the term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin which has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms in the political, economic, social, cultural or any other field of public life." [3] Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg er nasjonalist og vil beholde den norske kulturen. Norge for nordmenn! Men vi skal selvsagt ta imot vår fair share av flyktinger, men når FN's flyktingekvote er nådd, STENG DØRA! Øst-Europeere som kommer hit for å arbeide er hjertelig velkomne, så lenge behovet er der. Men etter det, STENG DØRA! 9264335[/snapback] Jeg siterer en RV-politiker her: Når det gjelder kulturarven, så har Norge som gammel kyst- og sjøfartsnasjon mottatt mennesker og kulturelle impulser utenfra i uminnelige tider (faktisk tilbake til bronsealderen). Denne stadige endringen er en viktig del av kulturarven vår. Derfor er frykten for at innvandring vil utradere det norske like forvirra som den er ubegrunna. Språket vårt er for eksempel sterkt preget av både danskene og tyskerne. Så det finnes ikke snev av Øst-Europeiske kriminelle i Norge, nei?! Dessuten - vi fyller ikke engang opp FNs flyktningkvote. Jeg bor i Oslo, mange forskjellige kulturer.. Hva er problemet? Hvorfor skulle det plage meg at noen går rundt i burka? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Øst-Europeere som kommer hit for å arbeide er hjertelig velkomne, så lenge behovet er der. Men etter det, STENG DØRA! 9264335[/snapback] Så du mener at Norge som sårt trenger arbeindsinnvadring med spisskompetanse ikke skal ta imot mennesker fra asia og afrika, selv om de har utdanning og erfaring innen teknologi og medisin? Det er Norges egen skyld at vi er nødt til å importere kvalifisert arbeidskraft siden vi er så elendige i utdanningssektoren - og at rett og slett så mange på skolen er late. For min del synes jeg det er bra at vi får kvalifisert arbeidskraft fra hele verden, siden på den måten får vi sett problemstillinger i nye perspektiv. Og ja, jeg er veldig stolt av og ha både land og kongehus. Edit. Tegnsetting. Endret 5. september 2007 av wrangler Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Så du mener at Norge som sårt trenger arbeindsinnvadring med spisskompetanse ikke skal ta imot mennesker fra asia og afrika, selv om de har utdanning og erfaring innen teknologi og medisin? Det er Norges egen skyld at vi er nødt til å importere kvalifisert arbeidskraft siden vi er så elendige i utdanningssektoren - og at rett og slett så mange på skolen er late. ... 9434899[/snapback] Norge har et stort problem med utdanning, og "kunnskapsløfter" i huet og ræva kommer ikke til å gjøre det bedre! Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Nettopp. Så en reportasje om den finske(?) skolen, og der har de et pensum, men lærerne får selv velge hvilke metoder de vil bruke for å undervise. Og de lå visst veldig høyt på utdanningsskalaen i Europa. Noe ikke vi kan skryte på oss. Edit: Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor politikerne bare kan droppe og legge seg opp i emner de ikke har kompetanse til og uttale seg i. Og ja, jeg vet at det er representanter fra skolevesenet til stede for å komme med forslag, men det er lærer som individ som best vet hvordan den personen kan legge opp utdanningen sin, og ikke et tilfeldig menneske innen samme yrke. Endret 5. september 2007 av wrangler Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Japp. Dessuten er lærer et statusyrke i Finland, og jeg kan regne med at lønna er noen hakk høyere óg. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Problemet er ikke de vi slepper inn som er bra utdannet og som gjør en positiv forandring i Norge, men de som ikke gjør en dritt og snylter på pengene våre. Hva skal vi med de? Skaper bare mer problemer i vårt kjære land. Slepp inn de som vil jobbe og slite for å tjene penger til livets drift og steng døra når de er inne. Men dette vil ikke politikerne skjønne Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Joda, vi slipper inn mange kunnskapsrike mennesker, men disse får ikke jobb i stillingene de er utdannet til, nettopp pga. holdninger som man ser i denne tråden. Det finnes ingeniører som jobber som vaskehjelp, i håp om å jobbe seg opp og bli akseptert. Lenke til kommentar
Korpmettaren Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Det finnes ingeniører som jobber som vaskehjelp, i håp om å jobbe seg opp og bli akseptert. 9435000[/snapback] Det gjør det ja. Hvor har du denne informasjonen fra om jeg tør spørre ? Og hvorfor viser så ikke de personene godkjente papirer når de søker den salgs jobber. Når f.eks noen polakker får seg jobb lett i firmaer, så skal det da ikke være noe grunn at de kunnskapsrike ingeniørene skal klare å få seg jobb med ekte papirer. Høres merkelig ut spør du meg.. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 (endret) Det finnes ingeniører som jobber som vaskehjelp, i håp om å jobbe seg opp og bli akseptert. 9435000[/snapback] Det gjør det ja. Hvor har du denne informasjonen fra om jeg tør spørre ? Og hvorfor viser så ikke de personene godkjente papirer når de søker den salgs jobber. Når f.eks noen polakker får seg jobb lett i firmaer, så skal det da ikke være noe grunn at de kunnskapsrike ingeniørene skal klare å få seg jobb med ekte papirer. Høres merkelig ut spør du meg.. 9435058[/snapback] http://www.dinside.no/php/art.php?id=28836 Jeg leste for ca. 6 mnd siden en artikkel om en renholdsarbeider som vasket dag ut og dag inn hos et større dataselskap. (om det var data eller noe annet teknisk, er jeg ikke sikker på). Etter å ha jobbet der en god stund kom renholdsarbeideren tilfeldigvis i prat med en sjef, og det kom frem at renholdsarbeideren hadde høyt ettertraktet kompetanse på området dette selskapet drev med. Han spurte hvorfor han ikke hadde søkt? Men det hadde han jo allerede! Null svar. Sjefen tok han inn "til prøve" og ble storfornøyd! Du snakker om at polakker lett kan få jobb i firmaer - Det er forskjell på å designe en oljeplattform og å male en vegg. Polakker settes som regel til jobber der man hverken trenger å lese eller skrive.. Så det å sammenligne øst-eropeiske arbeidere med ingeniører synes jeg er å dra ting for langt. Edit - lesestoff: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1147145.ece http://www.dinside.no/php/art.php?id=28815 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article110344.ece Endret 5. september 2007 av Melkekartong Lenke til kommentar
thrice Skrevet 5. september 2007 Del Skrevet 5. september 2007 Melkekartong, Må si jeg er enig i absolutt alt du sier her. Og til deg conzeed. Det er nettopp slike mennesker som deg som gjør det mindre attraktivt for utdannede mennesker å komme til Norge, i forhold til andre land. *la polakkene komme å male og plukke jordær, mens vi overlegent smarte holde jobbene for oss selv, selv om vi ikke kan fylle de* Her er siden for deg, kjære patriot: http://www.norgespatriotene.org/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå