Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) <teskje> En gang til: Dersom man har betenkninger om motor(holdbarhet), drivverk...garanti, ja da har man ikke rett innstilling til motortrimming/tuning! </teskje> PS/Seriøst: Det er opptil flere produsenter som gir garanti på "godkjente" ECU-oppgraderinger ("chip-trimming"). I hovedsak er det faktisk pris/økonomi som er det viktigste for produsent/importør med tanke på hvor mye effekt man tar ut av en motor til gitte modeller. (Naturlig nok med tanke på avgiftspolitikk i f.eks. Norge og Danmark). Så ja, svaret er at motor/drivverk er dimensjonert for "normal" chiptuning. Endret 14. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) Leser om potensielle problemer med bruk av såkalt "effektboks" ala KCR og DTE, f.eks: - Feil beregning av serviceintervall - ESP forstyrres pga. feil informasjon om dreiemoment - Partikkelfilter regenereres ikke slik som det skal Pluss diverse andre rare ting som kan skje siden disse boksene bare endrer signalene til dieselpumpen før de sendes videre, uten å gi noen feedback til motorstyringen. Motorstyringen "vet" altså ikke at motoren er tunet. Noen som har synspunkter på dette? PS. Se innom her i samme slengen.. Endret 17. august 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 (endret) @Muffin: Det er vel allerede nevnt i denne tråden (eller var det en annen?) at motorer med mer "moderne management" som igjen er integrert med overvåking av serviceintervall, ESP etc ikke er egnet for "simple" "powerbox'er". Da må du nok åpne lommeboka (ref "din" tråd som du linker til) for å "legge inn" en "skikkelig" omprogrammering av motorstyring (der det finnes til din motor). Jeg kan ikke helt se vitsen da det blir veldig "dyre hester". Jeg gjentar forøvrig gjerne at "fornuftige" betraktninger ikke helt hører hjemme i en diskusjon om "motortrim". (Min *subjektive* påstand selvsagt). :!: Endret 17. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg gjentar forøvrig gjerne at "fornuftige" betraktninger ikke helt hører hjemme i en diskusjon om "motortrim". Min påstand er at det er fornuftig at alt fungerer, selv om motoren er trimmet. Å velge en løsning som ikke ødelegger andre funksjoner er ikke bare fornuftig, det hører også hjemme i en slik diskusjon. Min subjektive påstand. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Og du, det finnes ingen biler som "går bra nok" 9263533[/snapback] Helt riktig! Mye vil ha mer! Før du veit ordet av det kommer det nye stempler og kammer i posten og du sliter med og få din 500hk 2 liter til og gå pent :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Og du, det finnes ingen biler som "går bra nok" 9263533[/snapback] Helt riktig! Mye vil ha mer! Før du veit ordet av det kommer det nye stempler og kammer i posten og du sliter med og få din 500hk 2 liter til og gå pent :!: 9318216[/snapback] He-he..."been there done that".. riktignok i litt mindre skala Det er derfor jeg mener at de som har en fornuftig grunnholdning (ref. innlegg over her) heller bør la ting være originalt. De har rett og slett ikke skjønt det, eller heller kanskje motsatt. Endret 19. august 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå