Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger tips - dieseltuning


rg28

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en mercedes c200, 2005-modell, m automat.

Veldig god bil å kjøre, men kunne tenkt meg litt mer effekt på motoren. Mener det er en 120 hester i den som sitter i.

 

Jeg har sett litt på nettet og funnet to ulike metoder. Enten å chippe den, hvor det slik jeg forstår leses inn et nytt "motorstyringsprogram". Dersom man ønsker å fjerne dette er det mulig å få lest inn det gamle slik at bilen går tilbake til slik den var.

Det andre alternativet er å sette på et diesel tuningkit. En liten boks som gjør stort sett det samme som det over, men som bare er å ta av og på og som ikke endrer noe i systemet.

 

Jeg har desverre ikke noe greie på dette i det hele tatt, så jeg skulle gjerne hatt noen råd.

 

Først og fremst, hvilke av metodene anbefales, og er det noen firmaer i Oslo-området dere vil anbefale som driver med dette?

Jeg ser at det er veldig forskjellig effektt som tas ut også, alt i fra økning til ca 140 hester til opptil 170 hester. Hvor mye er det forsvarlig å hente ut?

 

I tillegg, hva er risikoen for at noe i bilen kan bli ødelagt? Er det fare for at dette kan skade motor eller girkasse, eller er det rimelig trygt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv den andre metoden du beskriver, en powerbox. Fungerer greit. Den får bare motoren til å pumpe inn diesel en lengre periode enn normalt. Lufttilførelsen blir det lite forskjell på. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe sånt en annen gang.

 

Med chip tuning kan du også øke ladetrykket, så potensialet er større.

 

Uansett så øker jo belastningen, og temperaturen i sylinderen øker drastisk. På din er det kanskje kompressor, er det turbo så går turboen MYE varmere.

 

Stort sett går det greit. 100.000 vis har vel dette nå.

Lenke til kommentar
Jeg har selv den andre metoden du beskriver, en powerbox. Fungerer greit. Den får bare motoren til å pumpe inn diesel en lengre periode enn normalt. Lufttilførelsen blir det lite forskjell på. Jeg kommer ikke til å kjøpe noe sånt en annen gang.

 

Med chip tuning kan du også øke ladetrykket, så potensialet er større.

 

Uansett så øker jo belastningen, og temperaturen i sylinderen øker drastisk. På din er det kanskje kompressor, er det turbo så går turboen MYE varmere.

 

Stort sett går det greit. 100.000 vis har vel dette nå.

9257916[/snapback]

 

Det er ihvertfall ikke turbo på den, tror det er kompressor.

 

Bare en ting, når du skriver at du ikke ville kjøpt en sånn boks en annen gang, hvorfor ikke? Har du ikke merket noe særlig økt effekt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sitat fra Race-Tune.com:

 

How does a diesel tuning box differ to an ECU upgrade?

 

Tuning boxes are add on devices that work by intercepting the signals between the ECU and the sensors and fuel system in the engine. Some tuning boxes intercept the sensor signals fooling the ECU into thinking that the engine is doing something different to what it actually is, thus making the ECU add more fuel. Other tuning boxes work by intercepting the output signals from the ECU and thus modifying the fuel control. Either way, a tuning box will only increase the amount of fuel that is added. Furthermore, the tuning box is always fighting the ECU. The ECU will to some extent try to compensate for the increase in fuel that is caused by the tuning box. This is especially true of the latest Euro IV engines with very tight emission controls. The end result is often inconsistent performance, and sometimes no improvement in performance at all.

 

A remap on the other hand works in harmony with the engine and emissions control. A "remap" is simply a rewrite of the software in the engine computer. Unlike the tuning box which only alters the amount of fuel, the ECU remap alters the turbo boost pressure, fuel injector duration, fuel timing, fuel pressure, and many other paramters, all of which can be optimised to give substantial increases in power and torque, while still remaining within emission control envelopes. Since no signals are intercepted, the ECU does not have to compensate for any abnormal readings and therefore the performance will be consistent. With the Euro IV engines, the ECU remap is the only way to improve performance because the ECU is too sensitive for a tuning box to successfully alter the behaviour of the fuel system without the ECU compensating for it.

 

Som "morro" viser til er "Powerbox" mellom ECU og injector noe man benytter på dieselturbo. Enkelt men kanskje ikke så optimalt som en "ekte" omprogrammering av styreenhet (ECU).

De er dog som regel billige og gir ett pent effekttilskudd på motorer av litt eldre generasjon.

Lenke til kommentar
Sitat fra Race-Tune.com:

 

How does a diesel tuning box differ to an ECU upgrade?

 

Tuning boxes are add on devices that work by intercepting the signals between the ECU and the sensors and fuel system in the engine. Some tuning boxes intercept the sensor signals fooling the ECU into thinking that the engine is doing something different to what it actually is, thus making the ECU add more fuel. Other tuning boxes work by intercepting the output signals from the ECU and thus modifying the fuel control. Either way, a tuning box will only increase the amount of fuel that is added. Furthermore, the tuning box is always fighting the ECU. The ECU will to some extent try to compensate for the increase in fuel that is caused by the tuning box. This is especially true of the latest Euro IV engines with very tight emission controls. The end result is often inconsistent performance, and sometimes no improvement in performance at all.

 

A remap on the other hand works in harmony with the engine and emissions control. A "remap" is simply a rewrite of the software in the engine computer. Unlike the tuning box which only alters the amount of fuel, the ECU remap alters the turbo boost pressure, fuel injector duration, fuel timing, fuel pressure, and many other paramters, all of which can be optimised to give substantial increases in power and torque, while still remaining within emission control envelopes. Since no signals are intercepted, the ECU does not have to compensate for any abnormal readings and therefore the performance will be consistent. With the Euro IV engines, the ECU remap is the only way to improve performance because the ECU is too sensitive for a tuning box to successfully alter the behaviour of the fuel system without the ECU compensating for it.

 

Som "morro" viser til er "Powerbox" mellom ECU og injector noe man benytter på dieselturbo. Enkelt men kanskje ikke så optimalt som en "ekte" omprogrammering av styreenhet (ECU).

De er dog som regel billige og gir ett pent effekttilskudd på motorer av litt eldre generasjon.

9258009[/snapback]

 

Takk for svaret. Ser ut som om ECU da er veien å gå. Setter da pris på om noen har noen firmaer å anbefale som gjør dette? Og skulle også gjerne vist litt om risikoen rundt en slik omprogrammering.

Lenke til kommentar
Sitat fra Race-Tune.com:

 

How does a diesel tuning box differ to an ECU upgrade?

 

Tuning boxes are add on devices that work by intercepting the signals between the ECU and the sensors and fuel system in the engine. Some tuning boxes intercept the sensor signals fooling the ECU into thinking that the engine is doing something different to what it actually is, thus making the ECU add more fuel. Other tuning boxes work by intercepting the output signals from the ECU and thus modifying the fuel control. Either way, a tuning box will only increase the amount of fuel that is added. Furthermore, the tuning box is always fighting the ECU. The ECU will to some extent try to compensate for the increase in fuel that is caused by the tuning box. This is especially true of the latest Euro IV engines with very tight emission controls. The end result is often inconsistent performance, and sometimes no improvement in performance at all.

 

A remap on the other hand works in harmony with the engine and emissions control. A "remap" is simply a rewrite of the software in the engine computer. Unlike the tuning box which only alters the amount of fuel, the ECU remap alters the turbo boost pressure, fuel injector duration, fuel timing, fuel pressure, and many other paramters, all of which can be optimised to give substantial increases in power and torque, while still remaining within emission control envelopes. Since no signals are intercepted, the ECU does not have to compensate for any abnormal readings and therefore the performance will be consistent. With the Euro IV engines, the ECU remap is the only way to improve performance because the ECU is too sensitive for a tuning box to successfully alter the behaviour of the fuel system without the ECU compensating for it.

 

Som "morro" viser til er "Powerbox" mellom ECU og injector noe man benytter på dieselturbo. Enkelt men kanskje ikke så optimalt som en "ekte" omprogrammering av styreenhet (ECU).

De er dog som regel billige og gir ett pent effekttilskudd på motorer av litt eldre generasjon.

9258009[/snapback]

 

Takk for svaret. Ser ut som om ECU da er veien å gå. Setter da pris på om noen har noen firmaer å anbefale som gjør dette? Og skulle også gjerne vist litt om risikoen rundt en slik omprogrammering.

9258057[/snapback]

TS Racing! www.tsracing.no

 

Dem chippet vertfall min bil. Veldig fornøyd!

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Effektøkningen er nok som den skal med min powerbox. +ca 30% over hele registeret. Så har jeg også i utgangspunktet en motor som har mye å gå på, VAG 1,9 tdi 90 hk.

 

Neste gang kjøper jeg heller en som allerede går bra nok, "optimaliseringen", som de sier så fint, sliter nok litt mer på motoren med høye eksostemperaturer og litt "pinte" komponenter.

 

Varierer også fra motor til motor. Hvis det er 2,2 diesel i din kan den bare være "nedjustert" fra 220 modellen for alt jeg vet.

 

På nyere bil, som du har, ville jeg prioritere å beholde garanti.

Lenke til kommentar

Yep, 122 hester på C klasse fra 2005 stammer fra en 2,2 liters motor som er "ned trimmet" Man kan da trygt øke til 143 hester, motoren ble jo bygd for dette ;-)

 

Fra andre side så lurte jeg på hva som sitter i disse 2007model motorer bra MB, der har du 170 hester fra 2,2 liter :thumbup:

Lenke til kommentar
Yep, 122 hester på C klasse fra 2005 stammer fra en 2,2 liters motor som er "ned trimmet" Man kan da trygt øke til 143 hester, motoren ble jo bygd for dette ;-)

 

Fra andre side så lurte jeg på hva som sitter i disse 2007model motorer bra MB, der har du 170 hester fra 2,2 liter  :thumbup:

9259425[/snapback]

 

Fortsatt takk for innspill her :)

 

Uten at jeg har så mye greie på det så vil jeg nok anta at det burde være mulig å hente ut mer hk fra motoren enn det leveres originalt.

Jeg sjekket ut RS Racing som Gigaflow over anbefalte. Ser ut som et seriøst og ordentlig firma, men synes det hentes ut ganske mye.

Går fra 122 hk til 165 hk, og fra 270 NM til 370 NM. Nå frister derimot den økningen der veldig... men frister enda mindre at diverse deler i motoren skal begynne å ryke etter noen månder pga overbelastning.

 

Er det noen som har chippet noe tilsvarende og som har noe erfaring med holdbarheten? Virker nesten litt for godt til å være sant at man kan hente ut så mye mer ytelse og redusere drivstoff forbruket uten noe problemer.

Lenke til kommentar
Neste gang kjøper jeg heller en som allerede går bra nok, "optimaliseringen", som de sier så fint, sliter nok litt mer på motoren med høye eksostemperaturer og litt "pinte" komponenter.

9258553[/snapback]

 

Om man skal justere effekten er det i mine øyne galskap å forsøke å spare penger ved å kjøpe en "powerbox" istedenfor å trimme på riktig måte. Et bra skrevet motorprogram øker både effekten og kjørbarheten, samt reduserer forbruket. Motorer som 1,9TDI og 2,0TDI er gode motorer som tåler mer effekt enn hva de leverer originalt.

Superchips har utarbeidet motorprogrammet til min 2,0TDI, og den har nå ca 180-185hk og ca 400nm. Kjørbarheten er bedre, og den bruker mindre diesel såfremt jeg ikke er hard på gassen :)

 

Og du, det finnes ingen biler som "går bra nok" :)

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og du, det finnes ingen biler som "går bra nok" :)

9263533[/snapback]

 

Det er dette jeg mener med rett instilling til trim/tuning!

 

'Busa m/turbo fra MC-Express (400hk) er målet!

Lenke til kommentar
Men er det bare 120hk i en 200kompressor originalt? Sikker på at det er kompressormatet motor? Trodde den skulle ha drøye 160hk originalt jeg?

9263558[/snapback]

 

Jeg er rimelig sikker, tror det er 122 hk helt presist. Ser at modellen etter min hadde 136 hk med samme motor. Enig med deg at det høres ganske lite ut derimot.

Lenke til kommentar

Ok. Da høres det ut som du trygt kan omprogrammere motoren for å øke effekten. Regner med komponentene har gode marginer mtp. belastning. Hør på Mercedesforumet om noen der har erfaringer, men motorene til Mercedes pleier vel stort sett å holde meget høy kvalitet.

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

Når det gjelder diesel kan du stort sett hente ut ganske mye mer effekt enn orginalt uten at motoren tar skade av det, kjenner flere som har hentet ut mer hester på forskjellige måter, på forskjellige biler, og flere av de bilene har nå gått 400 000km og mer.

 

Eneste grunnen til at jeg ville vært skeptisk er om du vet at motoren i bilen din er en som har hatt mange problemer fra før, f.eks at toppen sprekker eller andre slike ting, men det er ikke så mange dieselmotorer som har slike problemer såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

En på det engelske Golf-forumet har hentet ut 3-400hk av sin 2,0TDI med både NOS og propan (mener det var propan). Bortsett fra oppgraderte dyser og ny clutch tror jeg resten av motoren var helt original. Og dette har han kjørt med en god stund. Så mine 180hp/400nm tar jeg med knusende ro.

Lenke til kommentar
En på det engelske Golf-forumet har hentet ut 3-400hk av sin 2,0TDI med både NOS og propan (mener det var propan). Bortsett fra oppgraderte dyser og ny clutch tror jeg resten av motoren var helt original. Og dette har han kjørt med en god stund. Så mine 180hp/400nm tar jeg med knusende ro.

9265362[/snapback]

 

Det med dyser er faktisk litt vesentlig. Når du tuner uten å bytte dyser kan innsprøytningen vare farlig lenge, det blir feil enter du starter for tidlig eller avslutter for seint.

 

"Den motoren tar de ut XXX hester av i en annen modell, jeg kan trygt ta ut 30 eller 50% mer av min uten å gå ut over det..." Problemet er at fabrikken da nesten alltid har brukt andre dyser og/eller annen turbo. Det er ikke det samme som å sprøyte inn diesel lengre og øke trykket fra eksisterende turbo, som er de to alternativene som er med vanlig elektronisk "optimalisering", uansett hvor fine ord de pakker det inn i.

Lenke til kommentar
En på det engelske Golf-forumet har hentet ut 3-400hk av sin 2,0TDI med både NOS og propan (mener det var propan). Bortsett fra oppgraderte dyser og ny clutch tror jeg resten av motoren var helt original. Og dette har han kjørt med en god stund. Så mine 180hp/400nm tar jeg med knusende ro.

9265362[/snapback]

 

Det med dyser er faktisk litt vesentlig. Når du tuner uten å bytte dyser kan innsprøytningen vare farlig lenge, det blir feil enter du starter for tidlig eller avslutter for seint.

 

"Den motoren tar de ut XXX hester av i en annen modell, jeg kan trygt ta ut 30 eller 50% mer av min uten å gå ut over det..." Problemet er at fabrikken da nesten alltid har brukt andre dyser og/eller annen turbo. Det er ikke det samme som å sprøyte inn diesel lengre og øke trykket fra eksisterende turbo, som er de to alternativene som er med vanlig elektronisk "optimalisering", uansett hvor fine ord de pakker det inn i.

9266228[/snapback]

 

Jeg må presisere at det IKKE alltid er slik at de tekniske komponentene er anderledes, selv om det ofte er slik. At det hentes ut vesentlig mer hester i en tilnærmet lik motor er ingen garanti for at en selv kan trimme opp sin egen motor, men firmaer som Superchips vet hva de driver med. De beste tuningfirmaene tar også over garanti på motor og drivverk såfremt bilen er innenfor fabrikkens garanti. Og det hadde de ikke gjort om de ikke visste godt hva slags komponenter som ble benyttet.

Lenke til kommentar

Volvo har jo et prakteksempel på dette med "nedjustering" av motorene sine, ta da den meget anvendelige 2,4D, kommer i effekt versjoner 126, 163 og 185 HK, men det er akkurat den samme motoren innvendig! Bare forskjell i motorstyringen som "struper" effekten.

Derfor kan man få 220 HK i en 126 2,4D i fra Volvo, da tuning firmaene tar utgangspunkt i 185 HK versjonen. Der snakker man om høy effekt økning.

Lenke til kommentar
Volvo har jo et prakteksempel på dette med "nedjustering" av motorene sine, ta da den meget anvendelige 2,4D, kommer i effekt versjoner 126, 163 og 185 HK, men det er akkurat den samme motoren innvendig! Bare forskjell i motorstyringen som "struper" effekten.

Derfor kan man få 220 HK i en 126 2,4D i fra Volvo, da tuning firmaene tar utgangspunkt i 185 HK versjonen. Der snakker man om høy effekt økning.

9269093[/snapback]

 

 

Min far har akkurat den motoren i sin bil, og da en v70 av fjorårets modell. Jeg har antydet for ham at han kan få mer ut av den motoren, men har har ikke interessen. Vil det være greit for drivverket å ta ut 220 av denne motoren? Drivverket er altså likt på 126 og 185hk? Burde ihvertfall tåle 185hk da..

 

Om man omprogrammerer den bilen, vil det ha noe annen risiko? man kan jo ikke se at det er gjort noe med den? heller ikke om man skulle krasje....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...