Gå til innhold

Har lakken på båt veldig mye å si?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ser litt rundt på finn på speedbåter, (ser litt på priser, vurderer å selge min egen) men alle er nesten perfekt i lakken, og til høye priser.

Det jeg også har lagt merke til, er at de har som oftest 9,9 (15).

 

Jeg har 25 hk, men lakken er ikke helt på topp. Noen skraper og andre gnagsår rundtom.

 

Hva mener dere er en bra pris med 25 hk?

Det er snakk om Hurrycane 370 :)

 

Og, har lakken veldig mye å si ? :hmm:

 

Takker for alle innspill :D

 

OBS: Det er helt ny styrekabel og styresnekke :) Stereoannlegg, høyttalere, teppe bensintank med måler og alt er med :)

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
finner ikke lakken, så da må jeg ta hele båten, og det er ikke pappa villig til.. :(

9259722[/snapback]

 

Uansett om man finner rett lakktype eller ikke er det vanlig å dra over hele båten når man først er i gang, ihvertfall hvis den ikke "lakken" er ny.

 

Personlig ville jeg kjøpt en båt som ikke var pusset opp, det er viktig å gjøre ting grundig når man arbeider med slikt og da ville jeg heller gjort dette selv.

Lenke til kommentar

Vel, vet ikke helt hva du snakker om... om det er over eller under vannlinjen.

 

Under vannlinjen er viktigst, man må huske/hvite at glassfiberarmert polyester ikke er vanntett i seg selv. Derfor er det meget viktig å dekke alt av båten som er under vann, helst med to lag.

 

Man må også være nøye med å matte ned det gamle laget, avfette og fjerne løse rester.

 

Er det direkte skader i skroget må området pusses ned (vekk med alt gammelt), påføres egnet fyllmasse og pusses igjen slik at området igjen blir jevnt. Deretter grunning og "lakk"/bunnstoff.

 

Sikkert en del mer men dette er da grovt hva som skal gjøres. Finnes ofte enkle bruksanvisninger på produktene man kjøper.

 

PS! Ta det jeg sier med en klype salt da det er lenge siden jeg har jobbet med båter. Poenget er at arbeidet her er viktig og det er langt under halvparten som gjør dette bra!

Lenke til kommentar

Det første jeg vil si, er at nå på høsten absolutt er feil tid og selge båten på, "sommeren" nærmer seg slutten og folk venter heller til våren med og kjøpe....

 

Men skal du selge den er den en del ting jeg ville ha gjort med båten.

 

-Å lakke båten hadde nok absolutt vært en fordel, jeg ville valgt en annen, litt mørkere blåfarge og hatt den på skrogsidene, og hatt båten hvit i bunnen og på dekket.

-Bytte pullere til noen fine blanke noen, dette trekker opp utseendet veldig.

-Montere styringen i styrerøret på motoren i stedet for med akterspeilbeslag som du bruker nå.

-Bytte til syrefast lanterne bak, og sette på en kombilanterne (rød/grønn) foran med mindre du har det.

-nytt ratt? vanskelig og se det på bildet, men så ut som et rent plastikk ratt?

-Vurdere å kjøpe sånn en sofa som det står i cyberene.

 

det ble vist en del det, men dette er kun forslag jeg legger ut, for og kunne heve prisen på båten, men du må også sette det imot hvor mye arbeid det er og gjøre disse tingene.

 

Å pusse glassfiberbåter er et he*****, det var det hverfall med den jeg pussa opp ;)

 

Obs, jeg vil gjerne ha slike forslag som dette på begge mine båter/workloger (ligger link i signaturen min)

Lenke til kommentar
Vel, vet ikke helt hva du snakker om... om det er over eller under vannlinjen.

 

Under vannlinjen er viktigst, man må huske/hvite at glassfiberarmert polyester ikke er vanntett i seg selv. Derfor er det meget viktig å dekke alt av båten som er under vann, helst med to lag.

 

Man må også være nøye med å matte ned det gamle laget, avfette og fjerne løse rester.

 

Er det direkte skader i skroget må området pusses ned (vekk med alt gammelt), påføres egnet fyllmasse og pusses igjen slik at området igjen blir jevnt. Deretter grunning og "lakk"/bunnstoff.

 

Sikkert en del mer men dette er da grovt hva som skal gjøres. Finnes ofte enkle bruksanvisninger på produktene man kjøper.

 

PS! Ta det jeg sier med en klype salt da det er lenge siden jeg har jobbet med båter. Poenget er at arbeidet her er viktig og det er langt under halvparten som gjør dette bra!

9259846[/snapback]

Det er snakk om dekket på båten, altså over vannlinjen. Under er alle merker osv. pusset, sparklet og lagt på to lag med topcoat.

Lenke til kommentar
Det første jeg vil si, er at nå på høsten absolutt er feil tid og selge båten på, "sommeren" nærmer seg slutten og folk venter heller til våren med og kjøpe....

 

Men skal du selge den er den en del ting jeg ville ha gjort med båten.

 

-Å lakke båten hadde nok absolutt vært en fordel, jeg ville valgt en annen, litt mørkere blåfarge og hatt den på skrogsidene, og hatt båten hvit i bunnen og på dekket.

-Bytte pullere til noen fine blanke noen, dette trekker opp utseendet veldig.

-Montere styringen i styrerøret på motoren i stedet for med akterspeilbeslag som du bruker nå.

-Bytte til syrefast lanterne bak, og sette på en kombilanterne (rød/grønn) foran med mindre du har det.

-nytt ratt? vanskelig og se det på bildet, men så ut som et rent plastikk ratt?

-Vurdere å kjøpe sånn en sofa som det står i cyberene.

 

det ble vist en del det, men dette er kun forslag jeg legger ut, for og kunne heve prisen på båten, men du må også sette det imot hvor mye arbeid det er og gjøre disse tingene.

 

Å pusse glassfiberbåter er et he*****, det var det hverfall med den jeg pussa opp ;)

 

Obs, jeg vil gjerne ha slike forslag som dette på begge mine båter/workloger (ligger link i signaturen min)

9259956[/snapback]

 

Ja, selge båten etter fellesferien er ikke alltid like lett, men det er også riktig tid å kjøpe :)

 

Det jeg egentlig tenkte, var å kjøpe nytt ratt og bytte pullere :)

Min andre tankegang var at lakken skulle være som den er, og håpe på å finne en kjøper som vil ha noe å pusse på i høst. (pappa var ikke villig til å være med på den jobben)

Da hadde jeg planer om å sette den for 25, men heller gå litt ned pga. lakken.

 

Har veldig lyst på en Shakespeare Mini Clubman :)

Og når vi er inne på den båten, hvor fort tror dere den vil gå med 30 hk?

 

Takker for svar :w00t:

Lenke til kommentar
Det er snakk om dekket på båten, altså over vannlinjen. Under er alle merker osv. pusset, sparklet og lagt på to lag med topcoat.

9261989[/snapback]

 

Dekket på båten er mest estetisk, selvsagt kommer det vann her også men i mye mindre mengder. Å gjøre en god jobb hindrer ihvertfall i den grad det er mulig at ny lakk flasser av og blir stygt. Spesielt viktig er dette om man skifter farge.

 

Uansett er erfaringene mine at en som nettopp har kjøpt en båt og pusser opp denne gjør en mye bedre jobb enn de som pusser opp for salg.

 

Det jeg synes er rart er at du ikke, som ihvertfall jeg kan se har nevnt noe om årsmodell på båten og motoren. Ser du har en Yamaha og jeg tipper den er fra rundt 2000, båten ser eldre ut kanskje fra 80-tallet.

 

Ser båten gjennomsnittlig ut i forhold til årsmodell så er en oppussing ikke verdt arbeidet mener jeg. Du øker kanskje prisen med noen tusenlapper men du bruker også noen lapper på dette.

 

Hvis jeg har rett i årsmodellen tror jeg ikke du får over 20 000 for dette desverre, ihvertfall ikke på denne årstiden. For den prisen er man langt på veg for å få en ny 25-hk med litt pruting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...