Gå til innhold

Sony DSC-H9, mye komprimering og små filer

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte for et par uker siden et Sony DSC-H9, kriseløsning fordi jeg egentlig ville ha et Canon S5 IS, men dette fikk jeg ikke tak i før jeg skulle reise avgårde til Tyskland.

Har lest endel positivt om Sony sitt kamera så jeg tok sjangsen, vendbar skjerm og høy zoom er viktige element for meg.

Men etter en stunds bruk og etter å ha studert bilder nøye så må jeg si at jeg er litt skuffet. Mitt gamle Canon Ixus V3 tar så å si like bra bilder om ikke bedre til tider faktisk. (Nå skal det spesifiseres at jeg brukte auto instillinger på Sony kameraet da jeg akkurat hadde fått det før jeg reiste til Tyskland på festival, ikke hatt tid til å sette meg mye inn i kameraet, selv om jeg eksperimenterte litt med andre instillinger hele tiden.)

Filstørrelsen på mine Canon Ixus V3 bilder varierer litt fra 1.2MB til 1.6MB

Filstørrelsen på mine Sony DSC-H9 bilder varierer fra 1.8MB til 2.2MB

et 3.2Mpixel lommekamera vs et 8.1Mpixel semi proft kamera, forskjellen burde vel være større?

Har lest på et par forum at Sony sin komprimering er ganske stor og mange klager på at detaljer fort forsvinner.

Gjør jeg noe helt på tryne feil med kameraet? Har sjekka alle instillinger, det finnes ingen valg for å kunne sette ned komprimeringen foruten på video innstillingene der jeg får 3 valg på det. På bilder kan jeg kun stille på Mpixel og til HD (widescreen). Dette er for dårlig, til og med på mitt gamle utrangerte pocket kamera (Ixus V3) kunne jeg stille på komprimeringskvaliteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...