Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC: LED på HK lyser, men maskinen starter ikke

Anbefalte innlegg

Hepp!

Dette skulle bli den store dagen jeg endelig fikk oppgradert hoved-PC'n min, men ser nå ut som om det hele blir en stor skuffelse. De nye komponentene er listet under:

Intel C2Q Q6600

EVGA nForce 680i SLI (A1)

EVGA GF8800GTS

OCZ 2N1066SR2GK (PC2-8500) 2GB

Thermaltake Toughpower 750W

Backup-PSU: Seasonic S12 430W

Etter å ha skrudd sammen komponentene, viste det seg at maskina ikke ville starte. En blå LED-lampe er tent på hovedkortet, men hverken PSU-vifte eller andre vifter/komponenter starter opp når jeg trykker på power-knappen. HK har også et lite display som skal vise feilkoder, men heller ikke der er det noe tegn til liv. Tenkte først PSU kanskje var DOA, men fikk samme feil med en splitter ny Seasonic-PSU. Har trippesjekket all kabling og tror ikke jeg har bommet på noe der. RAM har jeg også prøvd å feilsøke uten resultat. Hva tror dere, dødt HK eller CPU?

All tilbakemelding mottas med takk!

-teufel'n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du kobla på den lille kontakten på hovedkortet OG den store? PSU'en vill ikke starte hvis noen av de ikke er tilkoblet.

9257179[/snapback]

Takk for svar!

Har koblet på både 8-pin, 4-pin (av samme type som brukes på komponenter) og den store "hovedkabelen", men uten resultat dessverre..

Lenke til kommentar

Ta ut CPU og se om det skjer noe da. Samme med RAM og andre ting som PCI-kort. Du bør også prøve å ta ut HK av kabinettet og starte maskinen, tilfelle det er et jordingsproblem.

Du er HELT sikker på at av/på-knappen på kabinettet er satt i riktige pinner på HK?

Lenke til kommentar
Ta ut CPU og se om det skjer noe da. Samme med RAM og andre ting som PCI-kort. Du bør også prøve å ta ut HK av kabinettet og starte maskinen, tilfelle det er et jordingsproblem.

Du er HELT sikker på at av/på-knappen på kabinettet er satt i riktige pinner på HK?

9257386[/snapback]

Helt sikker på at den er satt riktig ja (faktisk overraskende bra merket på dette HK'et). Akkurat nå så har jeg skrudd ut HK og har bare CPU og PSU tilkoblet, men uten at noe våknet til live. Skal forsøke å ta ut CPU nå, takk for tipset!

Da har jeg også tatt ut CPU og RAM, kun PSU som er tilkoblet HK. Dessverre samme resultat...

Endret av der____teufel
Lenke til kommentar

9257386[/snapback]

Helt sikker på at den er satt riktig ja (faktisk overraskende bra merket på dette HK'et). Akkurat nå så har jeg skrudd ut HK og har bare CPU og PSU tilkoblet, men uten at noe våknet til live. Skal forsøke å ta ut CPU nå, takk for tipset!

9257407[/snapback]

På dårlig merket hovedkort bruker jeg å ta ett skrujern å dra over alle "pinnene" som power/reset/leds skal kobles på for å finne ut hvilken av dem som power knappen skal kobles til, prøv det du og men vær forsiktig!

Lenke til kommentar

9257386[/snapback]

9257407[/snapback]

På dårlig merket hovedkort bruker jeg å ta ett skrujern å dra over alle "pinnene" som power/reset/leds skal kobles på for å finne ut hvilken av dem som power knappen skal kobles til, prøv det du og men vær forsiktig!

9257436[/snapback]

Prøvde det nå, men uten resultat.. Uansett, takk for forslaget!

Lenke til kommentar

Har du jumpstartet PSUen? Du gjør det ved å putte en binders inn i ATX-kontaken for å skape kontakt mellom den grønne og en svart ledning. Hvis PSUen virker skal vifta starte.

Tror ikke det er noe feil med CPU, du ville nok fått en feilkode for CPU-feil. Men du kan jo prøve å starte uten.

Forresten er det noen hovedkort som nekter å starte med mindre det er koba på en CPU-vifte. Det er kobla på en, regner jeg med?

-G.G.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette kan hjelpe, men prøv å reset BIOS, ta ut Bios batteri. På mitt nye oppsett gjorde jeg dette 3-4 ganger før den faktisk klarte å boote.

Men ser ut som problemet ditt ligger dypere da ikke engag viftene går rundt.

Lenke til kommentar
Har du jumpstartet PSUen? Du gjør det ved å putte en binders inn i ATX-kontaken for å skape kontakt mellom den grønne og en svart ledning. Hvis PSUen virker skal vifta starte.

Tror ikke det er noe feil med CPU, du ville nok fått en feilkode for CPU-feil. Men du kan jo prøve å starte uten.

Forresten er det noen hovedkort som nekter å starte med mindre det er koba på en CPU-vifte. Det er kobla på en, regner jeg med?

-G.G.

9257567[/snapback]

Takker!

Jumpstart av PSU gikk greit. Prøvde både med og uten CPU-vifte da jeg prøvde å starte opp i sted, men uten hell er jeg redd..

Lenke til kommentar
Vet ikke helt om dette kan hjelpe, men prøv å reset BIOS, ta ut Bios batteri. På mitt nye oppsett gjorde jeg dette 3-4 ganger før den faktisk klarte å boote.

9257607[/snapback]

Prøvde å resette via jumper og også tatt ut batteriet, men det funket ikke. Har derimot ikke prøvd det flere ganger som i ditt tilfelle... Skal teste!

Lenke til kommentar

9257607[/snapback]

Takker!

Prøvde å resette via jumper og også tatt ut batteriet, men det funket ikke. Har derimot ikke prøvd det flere ganger som i ditt tilfelle... Skal teste!

9257647[/snapback]

Fortsatt resultatløst.. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...