Gå til innhold

GF ti4600 med redusert ytelse! AGP status av! Problem!


tv-freak

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med mitt Creative GeForce ti4600.

Det er ytelsen som er redusert! Den fungerer like bra som min gamle GF2mx. Alt lagger like mye som før....

 

Jeg har prøvd dette:

- Formatere hd.

- Installere chipsett driver og nVidia driver.

- Prøvd flere benchmark-progs (alle sier det samme, dvs. at den er like bra som mitt forrige GF2mx).

- Søkt på google etter lignede problemer.

- Windows oppdate.

 

Nå har jeg kommet så langt at jeg tror jeg vet hva som kan redusere ytelsen........

 

aida32.gif

 

AGP er slått av!

Dette kan ifølge programmet Aida32 og den logiske delen i mitt hode redusere ytelsen.

 

Jeg tror dette ligger i hovedkortet eller bios. Jeg finner ingenting i bios eller av jumpere på hovedkortet.

I bios er det noe som heter AGP 4x. Dette er slått på.

 

Jeg har prøvd å kontakte Fujitsu-Siemens Computers' support telefon. Opptatt.

 

Pc'en er en

Fujitsu-Siemens Computers Scaleo 800s.

2000mhz, 512mb ram, 80gb hd.

 

Jeg har lett etter hovedkortet på nett (hovedkortform/hovedkortspørreskjema på intel.com) og kom til en manual som jeg er ganske sikker var til min pc.

På den sto det at det var fire jumpere. To som man fikk lov til å røre. Disse var til diskette-write og bios clear.

Tegningen som var til dette hovedkortet, alt stemte, bortsett fra der jumperne skulle ligge. Der var det ingen jumpere.....

 

Noen som vet andre løsninger på dette problemet? Eller løsninger i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ringte til Fujitsu-Siemens nå.

 

Brukte 17min på å verifisere å at jeg var i systemet. Brukte 3min på å konkludere at det var ingenting de kunne gjøre.

 

Han sa det ikke var noen dipswitcher eller jumpere til dette bruket på denne pc'en. Rart!

Han sa det bare var denne enabled i bios som det var noe å gjøre med! Hva med alle andre som får, AGP på, i Aida32.

Er det FSC (som produserer pc'er) som ikke har peil eller............

Han sa at siden den fungerer så er, AGP på, så lenge jeg får bilde på skjermen. Men hvorfor står det da at den er av? Han sa det måtte være noe feil i programmet. Det står jo at det reduseres ytelse vis den er av ikke at den ikke fungerer i det hele tatt (hvordan skulle man da få sett at den er av vis det ikke var noe bildet på skjermen). Noe som er rart.

 

HVA SKAL JEG GJØRE?? :shrug::shrug::shrug:

Er pisst off.....HVORFOR FUNGERER DET IKKE??

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvordan du slår på AGP porten igjen, men det står at minne som er satt av til skjermkortet er mer enn halvparten av minnet i maskinen. SIden du har 128MB RAM bør du ikke sette av mer enn 32MB RAM til skjermkortet.

 

Det var vel 128*4=512mb?

Du kan jo prøve å enebla det med f.eks Rivatuner

 

Enable AGP eller 128mb?

Jeg har rivatuner og finner ikke noe som kan slå på AGP, kan du vise/forklare.

Jeg kan sette av 64/128/256 mb i bios.

Lenke til kommentar
Prøv å start opp Riva tuner-Driver settings-Costomice- så den første lille knappen,. med bilde av et kort-AGP="Enable Accelerated graphics port"(den skal da vere akktivert). Sjekk om det ikke funker

 

What the........does this mean?

Hvorfor står det PCI og det tullet med at de andre tingene er av?

Og på "Graphics subsystem diagnostic report" står det, AGP status av, hvorfor?

 

AGPoff.gif

Lenke til kommentar

Merkelig. Under "Graphics subsystem diagnostic report" står AGp av på både

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$ffffffffff Northbridge information

$ffffffffff ---------------------------------------------------

og

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$ffffffffff Display adapter information

$ffffffffff ---------------------------------------------------

Eller bare en av de?

Gi meg forresten en kopi av det som står under begge de 2. klipp ut/lim inn :wink:

Lenke til kommentar

P@rm@ann:

 

Fra RivaTuner:

 

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$ffffffffff Northbridge information

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$0400000000 Description : Intel i850 Tehama

$0400000001 Vendor ID : 8086 (Intel)

$0400000002 Device ID : 2530

$0400000003 AGP bus : revision 2.0

$0400000004 AGP status : disabled

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$ffffffffff Display adapter information

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$0000000000 Description : NVIDIA GeForce4 Ti 4600

$0000000001 Vendor ID : 10de (NVIDIA)

$0000000002 Device ID : 0250

$0000000003 Location : bus 1, device 0, function 0

$0000000004 Bus type : AGP revision 2.0

$0000000005 AGP status : disabled

$0000000009 Base address 0 : e0000000 (memory range)

$000000000a Base address 1 : d0000000 (memory range)

$000000000b Base address 2 : d8000000 (memory range)

$000000000c Base address 3 : none

$000000000d Base address 4 : none

$000000000e Base address 5 : none

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$ffffffffff NVIDIA specific display adapter information

$ffffffffff ---------------------------------------------------

$0100000000 Graphics core : NV25 revision A3

$0100000001 Hardwired ID : 0250

$0100000002 Memory bus : 128-bit

$0100000003 Memory type : DDR (RAM configuration 0c)

$0100000004 Memory amount : 131072KB

$0100000005 Core clock : 300.375MHz

$0100000006 Memory clock : 324.000MHz (648.000MHz effective)

$0100000007 Reference clock : 27.000MHz

$0100000008 Maximum Fvco : 900.000MHz

$0100000009 Core PLL Fvco : 600.750MHz

$010000000a Memory PLL Fvco : 648.000MHz

 

Ser du noen opplagte feil og løsninger?

Lenke til kommentar

Nei, ser greit ut det der, bortsett fra at AGP ikke er enabled :-?

Med tankte på at du har formatert og egentlig gjort en masse med Sowftware delen, tror jeg vi kan utelukke det. Tror også at det ikke er selve kortet sin skyld. Da er det HK igjenn, Så vår oppgave er å finne ut hvordan man enebler AGP på ditt HK. Og du har lett grundig gjennom BIOS og manualer? Tror vi bør prøve å finne ut mer detaljer om ditt HK. Fant ikke noe info på Fijutsi sin side. Det står ikke noe mer på AIDA under hovedkort-Hovedkort- hovedkortets egenskaper?

Lenke til kommentar

Tror ikke du får orden på dette uten å se etter riktige instillingene i biosen. Se etter alle instillinger med AGP og VGA. Har du f.eks. noe som heter primary VGA valg der du kan velge mellom AGP eller PCI? Det er tydelig at maskinen din behandler kortet ditt som om det sto i en PCI port.

Og er noen valg der som du lurer på går det jo an å spørre her på forumet hva de innbærer.

 

Og en annen ting. Er du sikker på at kortet sitter riktig med god kontakt i AGP porten?

Riktig innstilt skal Rivatuner i AGP fliken vise:

AGP transfer 4X

Sideband Adressing ON

Fast writes ON

 

Dersom du tar turen innom biosen og forsøker deg frem der, så sett da ned graphic aperture size til et rimelig nivå: 64 MB f.eks.

 

En annen mulighet du har er å nullstille CMOS til defaultverdiene, og da burde maskinen din (biosen) kunne detektere riktige korttilknytninger etc. ved oppstart. Mulig biosen kommer opp for at du skal kunne still inn riktig prosessor.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar

Tusen takk for at dere engasjerer dere for å få skjermkortet mitt til å fungere!

 

Fant ut hvilket hk jeg har på denne siden: http://appzone.intel.com/boards/details.as...herboardID=1642

 

Fylte inn i et skjema det jeg hadde av info om pc'en min og den kom opp med denne. D1194.

 

Søkte på google og på FSC=FujitsuSiemensComputers sine sider og på manual siden på FSC fant jeg et kart over hovedkortet. Som jeg kanskje tidligere har sagt så stemte alt bortsett fra der de eneste dipswitchene/jumperne skulle være.

 

Har sjekket alt av manualer og slikt som fulgte med pc'en, men ikke noe der. Var bare stupid-hefter som man ble dummere av. Sto ikke noe teknisk. Bare hvor høy strøm det var inne der (sikkert noe regler som er at det må være med i en "hjelpe"-manual).

 

Si ifra vis dere finner ut noe mer MorraDi og P@rm@nn.

Skal dobbeltsjekke bios!

Lenke til kommentar

Ja, det er greit nok at det er et d1194. men det sier ingenting. Den linken som P@rm@nn ga, gir tilgang til både bios-oppgraderinger og manualen for HK. Men bare dersom du vet hvilket det er. Dvs. produsent og typebetegnelse. Sjekket du ikke den?.

 

"you don't know your motherboard ?

 

run "msinfo32" in windows millenium / xp and compare the position "systemmodel".

 

Please use this Utility "driver Diagnosis" (for WinME and WinXP) to find the correct drivers. "

Lenke til kommentar
Ja, det er greit nok at det er et d1194. men det sier ingenting. Den linken som P@rm@nn ga, gir tilgang til både bios-oppgraderinger og manualen for HK. Men bare dersom du vet hvilket det er. Dvs. produsent og typebetegnelse. Sjekket du ikke den?.

 

"you don't know your motherboard ?

 

run "msinfo32" in windows millenium / xp and compare the position "systemmodel".

 

Please use this Utility "driver Diagnosis" (for WinME and WinXP) to find the correct drivers. "

 

Det er noe som heter PCI and VGA palette snoop som står på disabled. Vet ikke om det har noe å si, men jeg så på den siden P@rm@nn der det står HK. Fant ut at den het: dfi wt70ec WT70-EC V 1.3 FSC 10/16/2001. Men jeg har WinME og den "driver Diagnosis" var veldig hjelpsom, det stod at jeg hadde chipsett: Intel Busmaster og den kom opp med linker til exe filer som jeg tror var noe drivere men disse har jeg fra før tror jeg.

 

Må teste det i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...