Gå til innhold

WD MyBook 500gb Pro har tatt kvelden?

lazt

Anbefalte innlegg

Hei!

For under en måned siden kjøpte jeg en WD 500gb Pro til å ta backup med. Ironisk nok er det denne som nå har tatt kvelden. Allerede, f*** heller! Diskbehandlingsfunksjonen i Windows sier at disken er helt tom. Altså 465gb ledig av 465gb. Dette er veldig rart da jeg har minst 400gb med filer på den. Når jeg prøver å utforske disken får jeg bare opp denne feilmeldingen: " F:/ er ikke tilgjengelig, filen eller mappen er skadet og kan ikke leses". Diagnoseverktøyet som fulgte med disken, mener at at disken er helt fin. Noe den umulig kan være. Har prøvd å kjøre diskkontroll "Reparer feil i filsystem automatisk og "søk etter og forsøk og reparere skadede sektorer", men det virker som disse ikke vil starte, da det ikke skjer noe når jeg trykker "start".

Har alt fra feriebilder til musikk på denne disken og har veeeldig lite lyst å miste dette! Har backup av det meste, men alikvel. Disken har bare stått hele stille og være koblet til en server pc hele tiden. Skjønner ikke hva som kan ha gått galt. Er disse diskene virkelig så ustabile og umulig å stole på?

Er det noe jeg kan gjøre for å reparere disken? Eventuelt redde ut filene? Disken kjører NTFS, hvis det har noe å si.

Takk på forhånd :love:

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den har vel blitt til RAW format, noe en kan sjekke med å høyreklikke-properties.

Er den det, så kjør f.eks getdataback som tar en del timer.

For så overføre filene til annen disk.

Er den i RAW, ikke kjør Chkdsk etc før en har prøvd getdataback eller lignende

Lenke til kommentar
Den har vel blitt til RAW format, noe en kan sjekke med å høyreklikke-properties.

Er den det, så kjør f.eks getdataback som tar en del timer.

For så overføre filene til annen disk.

Er den i RAW, ikke kjør Chkdsk etc før en har prøvd getdataback eller lignende

9256596[/snapback]

Takk for meget raskt svar. Stemmer det du sier, disken har blitt til RAW format. Da prøver jeg å kjøre getdataback først. Men hvis jeg må legge alle filene over til en annen disk sliter jeg litt, fordi jeg har ingen disk med 400gb ledig plass på :/

Andre tips tas godt imot! :)

EDIT: Starta getdataback, nå er det "bare" over 9 timer igjen :O

Endret av loozet
Lenke til kommentar
Er det virkelig slik at disse diskene kræsjer i tide og utide? For da blir det å se etter en bedre og mer stabil backup metode.

Det er ikke noe nytt at folk har problemer med eksterne disker, spesielt de med USB-grensesnitt. Man vet at det finnes mange forskjellige chipset for oversetting av ATA-kommandoer til USB som sitter på kretskortene i kabinettene, og kvaliteten på disse varierer. Kjører man FAT32 som filsystem (de fleste diskene kommer formattert med dette) er jo dette å be om problemer. I tillegg så kan det vel settes spørsmålstegn ved hvor god kvaliteten på strømforsyningene som følger med de eksterne diskene er.

Det er altså flere faktorer og en rekke erfaringer som tilsier at eksterne disker egner seg som lite annet enn rene backupdisker. En harddisk er i seg selv et usikkert produkt. Aldri før har man fått så mye lagringsplass for så lite penger, noe som gjør at folk ofte føler de har gjort et kupp og ikke kjøper to disker for den ekstra sikkerheten. Jeg tror det handler mer om at folk ikke er klar over/tar høyde for farene ved å plassere data på én disk.

For øvrig er de tipsene jeg hadde tenkt å komme med her allerede nevnt (Testdisk for reparasjon av filtabell, og et verktøy for gjenoppretting á la GetDataBack, som det kryr av på nettet for tiden.. kan jo trekke frem et par til, Restorer 2000, O&O FormatRecovery, Ontrack EasyRecovery, så har man PCinspector, som er gratis).

Endret av KAS
Lenke til kommentar

GetDataBack hadde søkt gjennom hardisken i flerfoldige timer, men nå kommer jeg ikke lenger fordi den ikke finner noe filsystem på harddisken. Hmm? Hva burde jeg gjøre da?

Takk til alle dere som prøver å hjelpe :love:

EDIT: Det virker som boot sectoren er skadet. Noen mulighet for å reparere denne igjen?

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Har nå prøvd alt, men ingenting funker, så nå har jeg formatert den. Kjipt men... Er det noen form for tester jeg kan ta for å finne ut om det er noe feil med disken eller at dette bare var et engangstilfelle? Diagnose verktøyet som fulgte med disken virker ikke helt stabilt.

Må si at det frister med en sikrere backupløsning. RAID-1? For først tok 1TB disken min kvelden og nå denne 500 gb som skulle brukes til backup. :(

Admin'c: Jada, jeg bruker uansett alltid den funksjonen. Men denne disken har bare vært koblet til en server pc og ikke vært frakoblet eller rørt på i hele tatt :/

Takk og sorry for dobbelpost :love:

Endret av loozet
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har det skjedd IGJEN. Plutselig fungerer ikke disken lenger. Har prøvd utallige programmer til å hente inn data`ene igjen, uten å lykkes. Ender vel med at jeg må formatere igjen. :(

Men nå føler jeg egentlig mest for å sende den inn til der jeg kjøpte den. Jeg har vel rett til det nå? Den er jo ikke 1/2 år gammel engang. Denne disken har bare vært til trøbbel og ført til at jeg har mistet store mengder data!

Endret av loozet
Lenke til kommentar

Oi, dette ble mange poster, men shit au..

Nå får jeg ikke formatert disken engang. Jeg har prøvd to ganger og begge ender med feilmeldingen "Formateringen kunne ikke fullføres" eller noe i den duren. Når jeg deretter prøver å utforske disken får jeg spørsmål om jeg vil fomatere igjen. Noe som så sagt ikke fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...