Gå til innhold

Fiskekort til små?

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har ei lita jente som gjerne vil lære å fiske. Med hennes tålmodighet regner jeg ikke med at det blir så veldig mye fisking, men jeg synes jo at hun skal få prøve seg når ønsket er så stort. ;)

Selv er ikke vi voksene fiskere, så her er vi på grunnt vann egentlig.

Så spørsmålet er; er det noe aldersgrense for fiskekort, eller må vi ha fiskekort til vesla for at hun skal få prøve seg litt??

Mulig dettte er dumt spørsmål, men nå har jeg ihvertfall stilt det. :blush:

Håper noen finner det verdt å svare.... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dere skal fiske i en lakseelv, så må hun ha fiskekort uansett. Andre steder fisker hun gratis frem til hun er 16.

9256629[/snapback]

Ja, men mange steder vil hun få fiskekort gratis. Men om de godtar at en voksen er med og "hjelper til" uten fiskekort er vel mer tvilsomt.

I sjøen er det som nevnt gratis å fiske med stang. Uansett. Ellers så koster det ikke så mye for fiskekort etter innlandsfisk. Barn betaler ikke.

Ellers bør du tenke på å kontakte den lokale jeger og fisker-foreningen. Det kan godt hende de har noe opplegg klart for barn.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gjør vel sjøøretten også (stort sett..)

Jeg trodde også at fisketrygdavgiften var avskaffet. (Ikke at jeg noensinne betalte /betaler den..) På statseide vann kan du altså nå fiske gratis.

På private må man ha fiskekort. Men hvis en far og datter kom for å fiske på mine vann ville jeg ha sagt "fisk i vei!" (har jeg allerede sagt noen ganger!)

Lenke til kommentar

for fiske i anadrome vassdrag må man betale fisketrygdeavgift uansett alder å noen plasser der grunneierne er noen kranglefanter må også barn under 16 løse ut fiskekort. det har vært en del bråk om dette i elvene i nabokommunene her. Ellers så fisker vel barn under 16 år gratis på statsgrunn hvertfall, men tror det skal være gratis på privat grunn også for barn under 16, men her er det av og til noen lokale helter som er ganske vriene

Lenke til kommentar
for fiske i anadrome vassdrag må man betale fisketrygdeavgift uansett alder...

9379623[/snapback]

Nei, dette er feil. Grensen er 16 år. Siterer fra www.inatur.no

"Fiskeravgift 01/04/2007 - 31/03/2008

Alle som har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøaure og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen, skal betale fiskeravgift. Fiskeravgifta betales som årsavgift og gjelder fra 01/04/2007 til 31/03/2008."

Her er link til der sitatet er hentet: http://www.inatur.no/o2/Shop-FishTax/

Lenke til kommentar

Hei

Barn under 16 år treng ikkje betale fisketrygdavgift eller for fiskekort.

Unntaket for å måtte betale for fiskekort er i anadromt vassdrag, dvs. der det går laks/ sjøaure/ sjørøye (kan alltids spørre om ho kan fiske gratis der også sjølvsagt). Anadrom fisk er fisk som lever i både saltvatn og ferskvatn.

Fisketrygda betalar barn under 16 år uansett ikkje (Heller ikkje du med mindre du skal fiske i anadromt vassdrag).

Elles kan dattera di fiske kor som helst, om det er på statsgrunn eller privat grunn. Vil ho fiske i bekk eller elv, undersøk om der er fiskekort for laks/sjøaure/sjørøye. Mange bekkar har fin aure å fiske etter, dette kan vere kjempemoro for barn! (Aure og sjøaure er ikkje det samme, aure fiskar ho fritt etter) (og parantes to: aure = ørret :) )

Dette kan du lese om i Lov om laksefisk og innlandsfisk, eg har limt inn §18 under her.

Skitt fiske !

Mvh

J-K

Lov om laksefisk og innlandsfisk:

§ 18. Barns fiske.

"I vassdrag der rettighetshaver utsteder fiskekort har personer som ikke har fylt 16 år rett til fiskekort uten vederlag for å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i perioden fra og med 1. januar til og med 20. august.

I andre vassdrag har personer som ikke har fylt 16 år rett til, uten rettighetshavers tillatelse, å fiske innlandsfisk med stang og håndsnøre i samme periode som nevnt i første ledd.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke i vassdrag eller deler av vassdrag som fører anadrome laksefisk. Bestemmelsene er også underordnet regler gitt i medhold av § 34.

Der fiske etter denne paragraf vil være til skade for fiskekulturtiltak eller hvor barns fiske er til vesentlig fortrengsel for rettighetshavernes fiske, kan departementet regulere utøvelsen av fisket. Departementet kan gi retningslinjer.

Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kreps. "

(Lova er ikkje oppdatert på nettet endå når det gjeld fiskeravgifta, her har reglane endra seg til at ein betalar fiskeravgifta berre ved anadromt fiske -og etter fylte 16 år som tidlegare).

Lenke til kommentar
for fiske i anadrome vassdrag må man betale fisketrygdeavgift uansett alder...

9379623[/snapback]

Nei, dette er feil. Grensen er 16 år. Siterer fra www.inatur.no

"Fiskeravgift 01/04/2007 - 31/03/2008

Alle som har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøaure og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen, skal betale fiskeravgift. Fiskeravgifta betales som årsavgift og gjelder fra 01/04/2007 til 31/03/2008."

Her er link til der sitatet er hentet: http://www.inatur.no/o2/Shop-FishTax/

9379764[/snapback]

heiser det hvite flagget, jeg speilvendte regelverket,sorry :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...