sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 er på leting etter en kul av/på bryter til dataen min ... har tenkt å modde litt, og da er knappene det første jeg skal ta meg av.. hva jeg hadde tenkt meg er "en sånn knapp man bare er nær for at det skjer noe", en touch knapp som det holder at man bare toucher og ikke trykker på. knappen skal være rund, flat, og helst med lys på eller rundt.. trenger en stor og en liten. med stor mener jeg rundt 2-3 cm i diameter, liten bør bare være mindre enn den store (naturligvis) jeg vet det finnes mange her på forumet med en MYE bedre oversikt over webshopper/butikker som fører slike ting enn det jeg har... håper derfor at noen kunne gitt meg en link eller adresse til en slik butkk. post gjerne et bilde av din egen knapp-mod så får jeg kanskje litt mer inspirasjon.... mvh Sonix Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2019084.htm (strømbryter heter strömställare på svensk) Heller tvilsomt om den passer til ditt formål kanskje... www.microplex.no ? www.netconnection.no ? www.3dfxcool.no ? Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 takk for svar, men jeg vet ikke om den funker, men det noe sånn jeg leter etter ja.. microplex og 3dfxcool var det første jeg sjekket.. hvis det ikke finnes noen bryter som fungerer sånn som jeg ønsker, så funker det fint med en vanlig rund og flat knapp også, forutsatt at det ikke går an å trykke den lenger inn en milimeter eller to for å få sluttet kretsen.. alt tas imot med stor takk... er det noen som forresten vet "kriteriene" en bryter må oppfylle for å kunne brukes som av/på knapp til pc ? sonix.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Kan bli mye moro med en slik av/på bryter, ja. Tenk når katten snuser rundt mens du sitter og skriver på særoppgaven .... Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 nå har jeg ingen katt, men jeg skjønner poenget ditt... men jeg er villig til å ta den sjansen... hva er det ikke man ofrer for å få en kul pc... Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 En slik bryter jeg leter etter heter visst en PIEZO SWITCH.. vet noen om noen fete piezo switcher, så post en link... Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 fant en som er perfekt.. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2023807.htm 1 knapp skal brukes som åpne-knapp til cd-spiller 1 knapp skal brukes som av/på bryter 1 knapp skal brukes til reset kan noen si om jeg kan bruke denne knappen til disse formålene.. hvis jeg har forsått det rikig, så krever alle disse operasjonene en bryter som slutter kretsen en liten stund(sender en impuls) og ikke en som virker som en "vanlig lysbryter" er dette en sånn knapp jeg kan bruke, eller er dette en "lysbryter" jeg er litt newbie når det gjelder elektronikk men prøver å lære... mvh Sonix Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Det kan se ut som rett type. Det er en momentan puls, som er det du skal ha. Pulslengde 120mS burde være nok, men ikke mulig å si helt sikkert uten å prøve. Et problem kan bli motstanden på 10 ohm, du kan jo prøve om en 10 ohms motstand i serie med den vanlige bryteren virker. I så fall kan du ta sjangsen på at det vil virke. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 Kontaktfunktion: 1-polig slutning, momentan Brytförmåga: 0,2 A 24 V Pulstid: 120 ms Resistans på: Max 10 ohm av: Min 5 Mohm Kapacitet: 25 pF Livslängd: 5x107 ggr Anslutningar: Kabel 0,2 mm2, 300 mm Temperaturområde: -20 till +75 °C Kapslingsklass: IP68 (endast front) Frontmått: Diameter 30,0 mm Djup bakom panel: 16 mm uthevet skrift er det jeg er usikker på hva menes med hva menes med max og min Resistans ? hva menes med kapasitet ? hva menes med brytførmoga ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Selve bryteren er elektronisk (en slags transistor). Max og min resistans er motstanden gjenom denne transistoren når den er åpen og lukket. Kapasitet har betydning for vekselstrøm (pulser), 25pF er lite og har ingen betydning for deg. Det er en grense for hvor mye strøm og spenning denne transistoren tåler. Du vil bruke 5 eller 12V, et par mA. Så 24V og 200mA gir deg god margin. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 14. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2003 så da trenger jeg bare å finne ut om 10 ohm er for mye... takker så mye for hjelpen hårek du har virkelig vært til STOR hjelp.. Lenke til kommentar
555 Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 så da trenger jeg bare å finne ut om 10 ohm er for mye... takker så mye for hjelpen hårek du har virkelig vært til STOR hjelp.. Jeg testa det på mitt hk med en 118Ohm motstand og det funka! så da vil jeg si det nesten helt sikkert funker med 10Ohm Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 har tenkt litt på dette med den 10 ohms motstanden Jeg testa det på mitt hk med en 118Ohm motstand og det funka! så da vil jeg si det nesten helt sikkert funker med 10Ohm hvis jeg har forstått det riktig så er vel heller problemet at motstanden er for liten når bryteren er lukket... da vil jeg kanskje få en strømlekasje og bryteren vil ikke fungere... er jeg helt på jordet her nå? er det forresten noen som vet hva motstanden er i en vanlig atx power-switch så jeg kan være helt sikker.... bryterne kostet svine-mye penger, og jeg er ikke hypp på å drite meg ut og sitte igjen med 3 brytere som ikke virker.... sonix Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg ville prøvd å sende en mail til den webshoppen og spurt om den kan brukest til ditt formål. Vil tro at de helt sikkert vet dette, eller så kan de sikkert og gi deg forslag til andre brytere. Lenke til kommentar
555 Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 har tenkt litt på dette med den 10 ohms motstandenJeg testa det på mitt hk med en 118Ohm motstand og det funka! så da vil jeg si det nesten helt sikkert funker med 10Ohm hvis jeg har forstått det riktig så er vel heller problemet at motstanden er for liten når bryteren er lukket... da vil jeg kanskje få en strømlekasje og bryteren vil ikke fungere... er jeg helt på jordet her nå? er det forresten noen som vet hva motstanden er i en vanlig atx power-switch så jeg kan være helt sikker.... bryterne kostet svine-mye penger, og jeg er ikke hypp på å drite meg ut og sitte igjen med 3 brytere som ikke virker.... sonix En vanlig bryter er på ca.0Ohm Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Satt å leste litt på dette i går, og slik jeg forstår det så er piezo-teknologi slikt som blant annet blir brukt i elektronisk lightere ol. for å skape en liten gnist. Dvs. at denne bryteren lager en liten strømpuls når den blir aktivert, noe du jo ikke vil på en datamaskin! Dette vil jo i verste fall ødelegge komponenter, mest sannsynlig hovedkortet siden det er der jeg regner med at den skal koblest til. Forklaringen på; Kapacitet: 25 pF, vil vel da bli at det ligger en liten kondensator i bryteren som er med på å lage strømpulsen. Mulig jeg er helt på jordet nå, men om dette er sant så bør du i hvertfall ta det med i beregningene. Tenkte jeg bare skulle advare slik at du får sjekket ordentlig opp i det. Skal poste her om jeg finner noe mere konkret på det. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Litt mere om Piezo teknologi her for de som er interesert: http://www.piezo.com/edu.html Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Hvorfor ikke styre dataen din med en fjernkontroll ? Jeg bruker noe som heter waveman, kjøpt på clas ohlson. Ganske fornøyd med systemet. Jeg kontrollerer lys i huset; av/på, dimmer. En enkel krets og du kan slå på maskinen fra hvor du vil i huset. Digg styre det meste fra en plass... ;-) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2003 Del Skrevet 16. januar 2003 Den strømpulsen som piezoelementet genererer blir jo ikke sendt ut. Den sørger bare for å lukke "transistoren" i bryteren. Motstanden kan jo ikke bli for liten! En bryter skal jo lage en kortslutning, dvs 0 ohm. Vanlig TTL logikk har logisk 0 som en spenning mellom 0 og 0.8V. Dvs så lenge det går mindre enn 80mA gjennom den 10 ohms motstanden, så er du på den sikre siden. Så det går nok bra. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 16. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2003 takker så mye til alle dere som har svart på denne tråden... har som nevnt lenger oppe i tråden at jeg vil hs en slik bryter til reset knappen og til cd-rom(eject-knappen)... de funger vel på samme viset ? er det noen som har hacket en cd-rom og montert knappen et annet sted ? - har noen en link til dette så hadde jeg blitt glad, for det tror jeg kanskje kan bli litt vanskelig å få til ordentelig... tror dette kan bli en artig mod!... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå